زیبایی های جاده توسکستانی قابل وصف نیست و شاید دلتان بخواهد بارها این جاده ی پر پیچ و خم را طی کنید. و از رانندگی در آن لذت ببرید. جنگل های توسکستانی در فاصله ی ۴۰ کیلومتری جنوب شرقی گرگان قرار دارد و از مسیر کوهستانی از منطقه ی قله شاهکوه شاهرود می گذرد.

توسکستانی جنگی با زیبایی وصف نشدنی

به گزارش سلام نو، گرگان یکی دیگر از مراکز گردشگری در خطه ی شمال ایران است که به دلیل جاذبه های گردشگری بی نظیری که در آن وجود دارد مسافران زیادی برنامه سفر خود را به سمت این شهر تنظیم می کنند. یکی از جاذبه های طبیعی که در گرگان وجود دارد و می خواهیم در این مطلب درباره آن صحبت کنیم جنگل های توسکستانی است. بی تردید این جنگل در استان گلستان یکی از بی نظیرترین جنگل هایی است که در ایران وجود دارد و محل قرار گیری آن در جنوب شرقی گرگان است. این جنگل در در روستایی به همین نام واقع است و جاده ی آسفالته ای از میان آن می گذرد که در انتهای آن شاهرود می باشد. در این مطلب می خواهیم درباره جاذبه ی طبیعی و فوق العاده ی جنگل توسکستانی در گرگان صحبت کنیم، در ادامه همراه الی گشت باشید.

توسکستانی جنگی با زیبایی وصف نشدنی

زمانی که مسیر پر پیج و خم جاده ی توسکستانی که به این جنگلهای می رسد را طی می کنید، با منظره های دلربایی برخورد خواهید کرد و نسیم با طراوتی گونه هایتان را لمس خواهد کرد. زیبایی های جاده توسکستانی قابل وصف نیست و شاید دلتان بخواهد بارها این جاده ی پر پیچ و خم را طی کنید. و از رانندگی در آن لذت ببرید. جنگل های توسکستانی در فاصله ی ۴۰ کیلومتری جنوب شرقی گرگان قرار دارد و از مسیر کوهستانی از منطقه ی قله شاهکوه شاهرود می گذرد. منطقه توسکستان به دلیل اشراف جغرافیایی که بر دشت گرگان دارد به نام دیدگاه هم نامیده می شود. روستایی به همین نام نیز در ابتدای جنگل توسکستان واقع شده است. جنگل های توسکستانی در میان دو رشته کوه قرار گرفته است و رودخانه ای پر آب از میان آن نیز می گذرد.

توسکستانی جنگی با زیبایی وصف نشدنی

هر چقدر جاده از طی می کنیم و از میان جنگل ها به سمت بالا می روید درختان بلندتر می شوند به گونه ای که وقتی به منطقه ی جهان نما می رسید پوشش گیاهی تغییر چشمگیری پیدا می کند و درختان توسکا کم کم به درختان ارس تغییر می کنند. در دامنه‌های شمال شرق البرز و در میانه گرگان و شاهرود می‌توان در میان یکی از زیباترین جاده‌های جنگلی ایران سفر کرد، به ‌ویژه آنکه پاییز با همه رنگارنگی‌اش هم از راه رسیده باشد و انواع درختان جنگل توسکستان گرگان و بته‌های جنگلی از توسکا گرفته تا اورس و انواع بلوط و سرخدار دو سوی جاده را پر از رنگ کرده باشند.

توسکستانی جنگی با زیبایی وصف نشدنی

وقتی به این منطقه رفتید فراموش نکنید که جاده توسکستانی را ادامه دهید و از اهالی این منطقه و مغازه های کوچکی که آنجا وجود دارد ماست، پنیر، گوشت تازه و آب زرشک کوهستانی تهیه کنید. اگر هم خواستید همینطور به مسیرتان ادامه دهید می توانید به «شاهکوه پایین» بهترین گزینه است. در فاصله ی ۲۶ کیلومتری جنوب شرقی گرگان در مسیر جاده گرگان به شاهرود و در منطقه گردشگری توسکستان آبشاری به همین نام وجود دارد که یکی از جذاب ترین دیدنی های این منطقه به شمار می رود.

این نکته را توجه داشته باشید، جاده توسکستانی با این که بسیار دیدنی است اما پیچ و خم های تندی دارد و باید راننده ی قابلی باشید تا بتوانید به طور ماهرانه ای جاده را طی کنید. هرجایی که مناسب دیدید، می‌توانید پارک کنید و برای یک پیاده‌روی چندساعته به دل جنگل بزنید. این جنگل زیبا که با جنگل‌های جهان‌نما هم همسایه است، بخشی از پارک هیرکانی است که به‌تازگی به پارک ملی شده تبدیل شده است.

توسکستانی جنگی با زیبایی وصف نشدنی

علت نام گذاری این جنگل به توسکستانی

جنگل های توسکانی تقریبا ۱۳ کیلومتر بعد از گرگان در جاده ی جنوبی این شهر واقع است و دلیل قرار گرفتن در امتداد روستایی به نام توسکستانی نام این جنگل هم توسکستانی شده است.

 بهترین فصل برای سفر به توسکستان

هر زمانی که بخواهید به این منطقه سفر کنید می توان گفت که شرایط مناسبی برقرار است. اما این جنگل در فصل پاییز به یکی از بی بدل ترین مکان ها در گرگان تبدیل می شود و دلیل آن هم رنگ زردی است که درختان به خود می گیرند.

توسکستانی جنگی با زیبایی وصف نشدنی

مسیر دسترسی به جنگل توسکستان

آدرس: ایران – گلستان – علی آباد کتول بین گرگان و سمنان

برای دسترسی به جنگل های توسکستانی باید وارد جاده هراز یا فیروزکوه شوید و از شهرهای ساری و بهشهر به گرگان بروید. این جنگل ها در فاصله ی ۱۳ کیلومتری از گرگان قرار گرفته است، حدود ۱۳ کیلومتر بعد از گرگان، در سمت راست تابلوی جاده فرعی جنگل توسکستان را می‌بینید. پس از حدود ۱۵ کیلومتر رانندگی به روستای «توسکستان» یا ابتدای جنگل می‌رسید. از مشهد هم باید وارد جاده آسیایی شده و بعد از جنگل گلستان و در ۱۳ کیلومتری گرگان به سمت چپ بپیچید. مسیر زیبای شاهرود گرگان نیز از مسیر توسکستان می‌گذرد.

 وسایل لازم جهت طبیعت گردی

۱- دستگاه مسیریاب

۲- محافظت‌کننده‌ها در برابر نورخورشید

۳- محافظت در برابر سرما (به همراه داشتن لباس اضافه)

۴- روشنایی (چراغ پیشانی یا چراغ قوه)

۵- جعبه‌ی کمک‌های اولیه

۶- وسیله‌ای برای روشن کردن آتش

۷- جعبه ابزار و ملزومات مورد نیاز

۸- غذای اضافی

۹- آب اضافی

۱۰- سرپناه ضروری

توسکستانی جنگی با زیبایی وصف نشدنی

جاذبه های اطراف جنگل توسکسانی

  • پارک جنگلی النگدره

پارک الگندره پر از برگ های درختان سر به فلک کشیده است که در اطراف جاده قرار گرفته اند و گویی مسافرانی را که به این پارک می آیند را بدرقه می کند. منظره ای که در پارک جنگلی النگدره مشاهده می کنید، حس بی نظیری را در شما پدید می آورد. مساحت این پارک جنگلی حدود ۱۸۵ هکتار و در ۵ کیلومتری جنوب غربی شهر گرگان در مسیر جاده ناهار خوران واقع شده است. در میان درختان این پارک زیبا که قدم می زنیم، بادی خنک صورتمان را نوازش می دهد

آدرس: استان گلستان – ۳ کیلومتری جنوب غربی شهر گرگان

توسکستانی جنگی با زیبایی وصف نشدنی

  • پارک جنگلی قرق

دیگر جاذبه ای که می توانید بعد از جنگل توسکستانی به آن بروید، پارک جنگلی قرق است. در این پارک می توانید جلوه ی بی نظیری از پارک جنگلی قرق را مشاهده کنید و گوزن هایی که در آن زندگی می کنند را از نزدیک ببینید. پارک جنگلی قرق در ۲۴ کیلومتری شرق گرگان و در مسیر جاده اصلی گرگان – مشهد قرار دارد و از پارک وحش ، پارک کودک ، پناهگاه های چوبی و سایر امکانات رفاهی تشکیل می شود؛ مساحت این پارک ۶۵۰ هکتار است.

آدرس: استان گلستان- شهر گرگان، روستای قرق

توسکستانی جنگی با زیبایی وصف نشدنی

  • روستای زیارت

همینطور که به سمت جنوب گرگان سفر می کنید، به روستایی ییلاقی معروفی که در خطه شمال قرار دارد می رسید. این روستا که در هفت کیلومتری جنوب ناهارخوران واقع شده، توسط یک جاده جنگلی بسیار زیبا به ناهارخوران متصل شده است. در واقع این روستا در دره رودخانه خاصه رود گسترش پیدا کرده است.

آدرس: استان گلستان – جنوب شهر گرگان

 منبع: مجله گردشگری الی گشت

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید