ویرانه های باستانی آنتالیا در فهرست میراث فرهنگی جهانی قرار گرفته‌اند شما را با حقایقی از دوران باستان آشنا می‌کنند که در هیچ جای دیگر نخواهید دید. برخی از موزه های آنتالیا مانند موزه اسباب‌بازی نه فقط برای بزرگسالان بلکه مکانی برای یادگیری تاریخ ترکیه با دید کودکانه است.

از جذاب‌ترین موزه‌های آنتالیا بازدید کنید

 به گزارش سلام نو، با اینکه خیلی از ما هیچوقت به قصد بازدید از موزه های آنتالیا به این شهر زیبا نمی‌رویم، اما وقت آن رسیده که به غیر از سواحل آنتالیا به بخش‌های فرهنگی و تاریخی آن هم بپردازیم. آنتالیا به عنوان یکی از شهرهای برجسته و زیبای ترکیه دارای طبیعت شگفت انگیزی‌ست که روایت‌گر تاریخ چند هزارساله آن است. بررسی موزه های آنتالیا و آشنایی با اسرار تاریخی مردمان گذشته این سرزمین یکی از دلایلی است که سفر به آنتالیا را بر تاریخ شناسان و دوستداران فرهنگ و هنر واجب می‌کند. 

از جذاب‌ترین موزه‌های آنتالیا بازدید کنید

مهم‌ترین و شناخته شده‌ترین موزه های آنتالیا کدامند؟

آنتالیا به عنوان یکی از مهم ترین شهرهای توریستی و تاریخی ترکیه شناخته می‌شود که همواره اسم آن‌ها در کنار ازمیر و استانبول می‌شویم. مانند بافت قدیمی استانبول، در گوشه و کنار آنتالیا شما با بقایایی از تمدن‌های باستانی روبرو هستید که در گذشته در این منطقه وجود داشتند. خانه های قدیمی، شهرهای باستانی و موزه های آنتالیا همگی گواهی بر تاریخ غنی این شهر است که نیاز به دیده شدن و شناخته شدن دارد.

در ادامه به تاریخ آنتالیا می‌رویم و ۵ تا از مهم ترین موزه های آنتالیا و ۲ تا از شهرهای باستانی آن را که لازم است بشناسید معرفی می‌کنیم.

از جذاب‌ترین موزه‌های آنتالیا بازدید کنید

سفر در زمان با موزه باستان شناسی آنتالیا

موزه باستان شناسی که به موزه آنتالیا یا Antalya Müzesi معروف است، نتیجه کار یک معلم برای حفظ آثار بدست آمده از جنگ جهانی اول بود. از بین تمام موزه های آنتالیا این موزه بیشترین نقش را در کاوش‌های علمی و کشف بقایای باستانی ایفا می‌کند و هر ساله کاوشگران متعددی از سراسر جهان یاقته‌های علمی خود را جهت ثبت به این موزه ارسال می‌کنند. در واقع این بنا صرفا یک موزه نیست و مکانی برای حفاری های بین المللی به حساب می‌آید که باستان‌شناسان مختلف با ملیت‌های گوناگون در آن فعالیت می‌کنند.

از آنجایی‌که ترکیه در طول تاریخ خود مدت ها تحت نفوذ حاکمان دیگر بوده است، آثار باستانی این موزه طیف‌های گوناگون و قابل توجهی دارند. لذا در این تالارها می‌توانید آثاری از تاریخ هزاران ساله آنتالیا را از نخستین مردمان تا به امروز ببینید که به ترتیب موضوع و دوره تاریخی دسته بندی شده‌اند.

یکی دیگر از دلایلی که سبب مطرح شدن این موزه در بین بقیه موزه های آنتالیا می‌شود، معماری آن است. موزه باستان شناسی آنتالیا وسعتی ۷۰۰۰ متر مربعی دارد و یک دور کامل در آن حدودا ۵ ساعت طول خواهد کشید. این موزه دارای ۱۳ تالار به وسعت ۳۰ هزار متر مربع و ۱ تالار رو باز و گالری‌های باغ دار است که در آن‌ها مجسمه‌ها و آثار مختلف تاریخی را به نمایش می‌گذارند.

از جذاب‌ترین موزه‌های آنتالیا بازدید کنید

برخی تالارها از موزه های آنتالیا

  1. تالار تاریخ طبیعی: لوازم شکار انسان‌ها اولیه، مجسمه‌ها، بت‌ها و مقبره‌هایی که در این سالن وجود دارند نمایانگر سنت‌های قدیمی کفن و دفن در آناتولی هستند.
  2. تالار ماقبل تاریخ: یکی از بخش‌های مشترک همه موزه‌ها از جمله موزه های آنتالیا مربوط به زمان پیش از انسان امروزی است. در این تالار به دیدن فسیل‌ها و اولین یافته‌های تاریخی بشر بروید.
  3. تالار تاریخچه اول: آثاری از دوران نوسنگی و عصر برنز در این تالار دیده می‌شود.
  4. تالار دوره کلاسیک: مجسمه‌های سفالی، ظروف شراب و مجسمه‌های رومی بزرگترین بخش این موزه را تشکیل می‌دهند.
  5. تالار مجسمه سازی: این تالار به اسم تالار خدایان نیز معروف است و سرتاسر آن پر از مجسمه‌های زئوس، آفرودیت، هرمس، آرتمیس و دیگر خدایان اساطیر یونان است.
  6. تالار مجسمه های امپریالیستی: مجسمه های این تالار مربوط به امپراطوران روم هستند.
  7. تالار تابوت: زیباترین تابوتی که در این تالار وجود دارد نمونه‌ای است که ۱۲ خان هرکول را نشان می‌دهد.
  8. تالار موزاییک: موزاییک های دوره بیزانس را در موزه های آنتالیا پیدا کنید.
  9. بخش کودکان: این قسمت که عجیب‌ترین بخش موزه برای من است، شامل سالنی جهت نمایش وسایل بازی کودکان در گذشته می‌باشد. در این تالار آثار یک بازار در آناتولی که امروزه به کلی از بین رفته نیز دیده می‌شود.
  10. تالار اشیا کوچک: تمام لوازم کوچک و ظریفی که تصور کنید از دوران روم و بیزانس در این اتاق پیدا می‌شود.
  11. تالار سکه‌ها: جذاب‌ترین تالار این موزه که نمونه‌هایی از سکه‌های طلا، نقره، مس و الکترون را می‌توانید در آن ببینید.
  12. ‍تالار آثار دوره ترکی اسلامی: این اتاق شامل نمونه‌هایی از کاشی‌های سلجوقی و عثمانی، فرش‌های آناتولی، کتیبه‌ها و شمعدان‌ها می‌شود.
  13. تالار مردم نگاری: اگر می‌خواهید نحوه لباس پوشیدن و نوع سلاح‌های مردم این سرزمین را بشناسید، حتما به بخش مردم نگاری سر بزنید.

از جذاب‌ترین موزه‌های آنتالیا بازدید کنید

موزه سونا اینان کیراچ کاله‌ایچی

یکی دیگر از موزه های آنتالیا که در منطقه کالیچی یا کاله‌ایچی واقع شده، خود موزه کالیچی (Suna İnan Kıraç Kaleiçi Müzesi) است. این منطقه به تنهایی یک اثر تاریخی مهم است که این موزه کوچک را هم در خود جا داده است. موزه کاله‌ایچی دارای دو ساختمان بزرگ است که تحت حفاظت سازمان های فرهنگی هستند.

ساختمان اول شبیه یه یک خانه سنتی ترکیه‌ایست که با الهام از عمارت تکلی اوغلو و با سقف‌های چوبی ساخته شده است. این ساختمان، کالیچی قرن ۱۹م را با اشیا به‌جامانده از آن دوره به تصویر می‌کشد.دومین ساختمان در باغ موزه‌ یک کلیسای ارتدکس واقع شده و دارای تزئینات دستی بر روی دیوارها و سقف‌هاست.اگر به رویدادهای فرهنگی هنری علاقه مندید این یکی از موزه های آنتالیاست که باید به آن سر بزنید.برای اینکه بتوانید از کل ساختمان بازدید کنید حتما اول وقت به این موزه سر بزنید. زمان بازدید از موزه از ۹ صبح تا ۶ عصر است.

از جذاب‌ترین موزه‌های آنتالیا بازدید کنید

خانه موزه آتاتورک

این بنا ابتدا به عنوان فرمانداری استفاده می‌شد اما بعدها تبدیل به محل اقامت آتاتورک در آنتالیا شد که در زمان سفر آنجا اقامت می‌کرد. برجسته بودن شخصیت آتاتورک در بین مردم ترکیه، این موزه را به یکی از جالب‌ترین موزه های آنتالیا برای مردم تبدیل کرده است. زیرا می‌توانند در این موزه لوازم و وسایل شخصی آتاتورک را هم مشاهده کنند.

در خانه موزه آتاتورک می‌توان اسناد دوران رئیس جمهوری، اسکناس‌ها، مهرها و سکه‌های صدساله ای را پیدا کرد که از ابتدای شروع جمهوری ترکیه جمع آوری شده‌ و حالا به نمایش درآمده‌اند.زمان بازدید از این موزه بین ساعت ۸ صبح تا ۵ عصر است.

از جذاب‌ترین موزه‌های آنتالیا بازدید کنید

موزه اسباب بازی دوکوماپارک

این موزه شاید یکی از سرگرم کننده ترین موزه های آنتالیا باشد که نمونه آن را در ایران هم داریم. موزه دوکوما پارک دارای ۱۱ هزار اسباب بازی است که در ۱۵ دسته بندی مختلف، ۷۴ ویترین و ۱۵ تالار به نمایش درآمده اند. در داخل ویترین‌ها شما می‌توانید انواع عروسک های خرسی، چینی، خانه های عروسکی، ربات ها و عروسک های فضایی را پیدا کنید.

از قسمت‌های جالب این موزه این است که در لحظه ورود درختان سخنگو به شما خوش‌آمدگویی می‌کنند. شما می‌توانید عروسک کارتون هایی مثل عصر حجر Stone Age و پینوکیو را در این موزه پیدا کنید و در اتاق قصه‌گویی به داستان‌های صوتی از صدای کاراکترهای کارتونی گوش دهید.

بعد از یک سفر هیجان انگیز به ترکیه بد نیست که فرزندان کوچکتان را به این موزه ببرید تا تاریخ را با زبان سرگرمی بیاموزند.

از جذاب‌ترین موزه‌های آنتالیا بازدید کنید

موزه باستان شناسی آلانیا

قدمت این موزه به سال ۱۹۶۷ بر می‌گردد و از جمله موزه های آنتالیا است که تمرکز زیادی روی آثار باستانی و قوم شناسی دارد. نگهداری آثار در شهرهای باستانی سبب شد تا نیاز به یک موزه باستان شناسی در این منطقه احساس شود. به همین دلیل است که موزه آلانیا در دو بخش نگهداری و نمایش ساخته شده است. آلانیا یکی دیگر از شهرهای ترکیه است که سفر به آن خالی از لطف نیست.

ویرانه‌های پرگ

با اینکه پرگ یک شهر است و عملا نمی‌توانیم آن را در دسته موزه های آنتالیا قرار دهیم ولی قدمت و اهمیت آن به اندازه‌ایست که نمی‌شود در این مقاله از آن چشم‌پوشی کرد.

پرگه در منطقه آکسوی آنتالیا واقع شده و یک شهر باستانی متعلق به ۳ هزار سال پیش است. فاصله این شهر از آنتالیا کمی زیاد است و خیلی از ما در تورهای آنتالیا توجه زیادی به آن نمی‌کنیم. اما الی گشت پیشنهاد می‌کند که این بار در سفر به آنتالیا حتما از شهر باستانی پرگ دیدن کنید.

از جذاب‌ترین موزه‌های آنتالیا بازدید کنید

  • پرگ شهر تاریخی آنتالیا

در سفر به این مکان تاریخی ابتدا با ورودی شهر روبرو خواهید شد که دروازه زیبایی میان دو برج بلند است. در معماری این بنا کانال‌های آبی دیده می‌شود که از وسط خیابان ها در جهت شمال به جنوب می‌گذرند. این طراحی در دوره تاریخی خودش بسیار حائز اهمیت و نیازمند مطالعه است.

تئاتر، استادیوم، معبد آتنا، کلیسا، فواره‌ها و حمام ها از جمعه اعجاب های این شهر باستانی هستند که به خودی خود از تمام موزه های آنتالیا حرف بیشتری برای گفتن دارد. تئاتر این شهر ظرفیتی ۱۵۰۰۰ نفری دارد و با نمای برجسته مرمر تزئین شده است. استادیوم پرگه نیز یکی از برجسته‌ترین استادیوم‌های باقی مانده از دوران باستان است که شما را شگفت‌زده خواهد کرد. در این استادیوم ۳۴ متر مربعی ۱۳ ردیف صندلی قرار دارد که ۱۲۰۰۰ نفر را در خود جای می‌دهند!

بقیه جاهای دیدنی این شهر باستانی با نوشتن قابل توصیف نیست و باید خودتان عظمت آن را به چشم ببینید. زمان بازدید از پرگ در فصول مختلف سال فرق می‌کند و نیاز به تهیه بلیط دارد:

  • در فصل پرآبی ( آپریل تا اکتبر): ۹ صبح تا ۷ غروب
  • در فصل کم آبی (نوامبر تا مارس): ۸ صبح تا ۵ عصر

از جذاب‌ترین موزه‌های آنتالیا بازدید کنید

شهر تاریخی ترمسوس

این شهر هم یکی دیگر از موزه های آنتالیاست که به تنهایی داستان مردمان یک دوره را روایت می‌کند. شهر باستانی ترمسوس به نسبت پرگ به آنتالیا نزدیک‌تر بوده و در ۳۰ کیلومتری آن واقع شده است. ترمسوس بر روی کوه مرتفعی قرار دارد و پهنه وسیعی را در برگرفته است. دور و اطراف این شهر منطقه محافظت شده‌ای از جنگل های انبوه است که گونه‌های متنوعی از جانوران و گیاهان در حال انقراض در آن‌جا زندگی می‌کنند.

همانطور که انتظار می‌رود این شهر جزو میراث جهانی یونسکو در ترکیه است و بسیاری از بخش‌هایش هنوز سالم مانده‌اند.

این شهر نیز مانند شهر پرگ دارای حمام، آمفی تئاتر و مکان‌هایی این چنین است که حال و هوایی جادویی را در این شهر ویرانه حاکم کرده است.

از جذاب‌ترین موزه‌های آنتالیا بازدید کنید

از جذاب‌ترین موزه‌های آنتالیا بازدید کنید

سوالات متداول

بهترین موزه های آنتالیا کدامند؟

می‌توان موزه باستان شناسی آنتالیا را به عنوان بهترین موزه این شهر معرفی کرد. این موزه با داشتن ۱۴ تالار و فضای باز در عین اینکه تاریخ ترکیه را به شما عرضه می‌کند، مکانی برای کاوش آثار باستانی برای ارتباط بین گذشته و آینده نیز می‌باشد.

ٰآدرس موزه باستان شناسی آنتالیا کجاست؟

موزه باستان شناسی آنتالیا در محله کنیالتی، خیابان موراتپاشا قرار گرفته و از ساعت ۸:۳۰ صبح تا ۷ شب باز است. به دلیل وسیع بودن موزه، بهتر است صبح زود به آن سر بزنید.

از جذاب‌ترین موزه‌های آنتالیا بازدید کنید

شهر باستانی پرگ چند سال قدمت دارد؟

این شهر باستانی که نشانه‌های تمدنی پیشرفته در آن دیده می‌شود، دارای بقایایی متعلق به ۳۰۰۰ سال قبل است.

موزه اسباب بازی آنتالیا کجاست؟

موزه اسباب بازی در پارک بافندگی یا Dokuma Park قرار دارد و میزبان ۱۱۰۰۰ اسباب بازی است.

از جذاب‌ترین موزه‌های آنتالیا بازدید کنید

زمان بازدید از خانه موزه آتاتورک چه ساعتی است؟

شما می‌توانید همه روزه به جز روزهای تعطیل از ساعت ۸ صبح تا ۵ عصر از این موزه دیدن کنید.

منبع: مجله گردشگری الی گشت  

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید