شهر پترا در اردن یکی از عجایب هفتگانه در دنیا است که به دلیل جاذبه های دیدنی و جذابی که دارد که جز مقاصد ماجراجویانه و تاریخی گردشگران قرار گرفته است. این شهر دیدنی پر از جاذبه های مرموز و جالبی است که گفته می شود توسط موجودات فرازمینی ساخته شده است.

پترا شهری عجیب که توسط جن‌ها ساخته شده است

به گزارش سلام نو، اگر اهل سفرهای تاریخی و ماجراجویانه هستید پیشنهاد می کنیم که شهر پترا در اردن را برای سفرتان انتخاب کنید، چرا که طبق گفته ی بسیاری این شهر با توجه به ساختار خارق العاده و کنده کاری های خیره کننده ای که در دل صخره های خود دارد از دایره ی قدرت افراد در آن زمان دور بوده و تنها جن ها و فرازمینی ها می توانستند سازنده ی آن باشند. شهر پترا محل حکومت نبطی ها به مدت ۲۰۰ سال بوده و با توجه به شواهد تاریخی و آنچه که از این شهر می توان مشاهده کرد حکومتی باشکوه و پر رونقی را داشته اند. با تمام این تفاسیر شهر پترا در اردن یکی از عجایب هفتگانه دنیاست و در لیست میراث جهانی یونسکو قرار دارد. در ادامه ی این مطلب از مجله ی گردشگری الی گشت همراه با ما باشید تا بیشتر با این جاذبه ی گردشگری آَشنا شوید.

پترا شهری عجیب که توسط جن‌ها ساخته شده است

شهر پترا در اردن یکی از عجایب هفتگانه در دنیا است که به دلیل جاذبه های دیدنی و جذابی که دارد که جز مقاصد ماجراجویانه و تاریخی گردشگران قرار گرفته است. این شهر دیدنی پر از جاذبه های مرموز و جالبی است که گفته می شود توسط موجودات فرازمینی ساخته شده است. پترا یک کلمه یونانی است که معنی صخره دارد و از آنجایی که در میان صخره هاست به آن پترا می گویند. فکر می کنید چرا این شهر تا این حد باشکوست چون حکومت نبطی ها به مدت ۲۰۰ سال در این شهر حکومت کردند و اینجا را پر رونق و باشکوه ساختند. این شهر از عجایب هفتگانه دنیاست و در لیست میراث جهانی یونسکو قرار دارد.

پترا شهری عجیب که توسط جن‌ها ساخته شده است

در میان جاذبه هایی که شهر پترا در اردن داراست، قصر البنت یکی از جذاب ترین جاهایی است که عده ای ساخت آن را کار موجودات فرازمینی می دانند، موجوداتی که مدتی را هم در این قصر ساکن بودند و بعد از سال ها ناپدید شدند. حتی محلی ها هم این منطقه را کار موجودات ماورائی می دانند و می گویند شب ها صداهای عجیبی از اینجا به گوش می رسد همین حرف ها باعث شده تا هیچ توریستی در هنگام شب به این ناحیه نرود. در ادامه الی گشت را همراهی کنید تا از جاذبه های پترا بیشتر بدانید

پترا شهری عجیب که توسط جن‌ها ساخته شده است

در جنوب کشور اردن، و در میان بیابان های کوهستانی آن، شهر باستانی و بسیار زیبا و مرموز پترا واقع شده است. برخی افسانه ها می گویند که این شهر توسط جن ها ساخته شده و به تسخیر آن ها در آمده. پترا در داخل کوه ساخته شده و در واقع صخره های سرخ رنگ کوه را تراشیده و این شهر را ساخته اند.  برای اینکه به شهر پترا بروید چند مسیر را می توانی انتخاب کنید. اول اینکه از سمت شمال اردن به پترا بروید که مسیری هموار و مسطح انتظار شما را می کشد. دومین گزینه شما،‌ حرکت از سمت جنوب است که باید از میان دشت پترا و کوه هارون عبور کنید. ولی امروزه گردشگران مسیر جدیدتری را که از سمت شرق می گذرد انتخاب می کنند، چراکه این مسیر از تنگه ی سیق می گذرد؛ تنگه ای باریک و زیبا که به جذابیت های بازدید شما از پترا قطعاً‌ می افزاید. معماری و گذشته‌ منحصر به فرد این شهر باعث شد تا در میراث جهانی یونسکو ثبت شود. جالب است بدانید شهر پترا در سال ۲۰۰۷ به عنوان یکی از عجایب هفتگانه جدید به حساب آمد.

پترا شهری عجیب که توسط جن‌ها ساخته شده است

حکومت نبطی ها در شهر پترا

تمدن ها و حکومت های بزرگی در طول تمامی اعصاری که بشر بر روی کره ی خاکی زندگی می کرده نیز در جهان به وجود دارد و از بین رفته و تنها آثاری از آن ها برای آیندگان باقی مانده است که یک نمونه از حکومت نبطی ها است. این حکومت در ساحل شهر عسقلان در غرب فلسطین امروزی نیز بوده و تا صحرای شام در شرق نیز ادامه داشته است. شهر پترا در اردن حلقه ی اتصال میان تمدن های بین النهرین، سرزمین شام و شبه جزیره ی عربستان و مصر بوده است. به دلیل موقعیت جغرافیایی این شهر از لحاظ اقتصادی رونق فراوانی داشته و اکثر کاروان ها از این شهر عبور می کردند؛ نبطی ها در شکل گیری دبیره یا همان خط عربی نقش پر رنگی داشته اند.

پایان حکومت نبطی ها در سال ۱۰۵ میلادی زمانی که رومی ها به پترا حمله کردند، این شهر تحت محاصره آن ها درآمد و آب بر روی مردمان شهر پترا بسته شد، از همین رو بعد از گدشت تنها چند روز توانستند این شهر را فتح کنند. بعد از فتح رومیان تغییرات زیادی را در شهر اعمال کردند که از جمله ی آن ها تغییراتی بوده که در زمینه فرهنگ و پوشش مردم آن کشور نیز بود.

معماری خارق العاده ی شهر پترا در اردن

با توجه به منحصر به فرد بودن معماری که شهر پترا در اردن جنس تمام دیوارها و بناها از سنگ و صخره های قرمز رنگ که سبب شده جذابیت آن برای گردشگران بیشتر است. مجمموعه بناهایی که در این شهر وجود دارد، مکان های عبادتی، سالن های بزرگ، استراحتگاه زیبا نیز هستند که همگی نشانده عظمت شهر پترا و حکومت شکوهمند نبطی ها در مدت ۲۰۰ سال حکومتی بوده است که در این شهر داشته اند. در ارتفاعات جبل الهارون، در نزدیکی شهر آرامگاه برادر حضرت موسی، هارون واقع شده است. آمفی تئاتری به سبک معماری رومی در قسمتی از شهر ساخته شده که گنجایشی برابر ۳ هزار نفر دارد.

این شهر باستانی امروزه هزاران گردشگر را از سراسر دنیا به اردن می کشد و گردشگران را به سفری تاریخی می برد . محققان و مورخان به پترا می آیند و تحقیق می کنند و هر دفعه به حقایق جالبی دست پیدا می کنند .

پترا شهری عجیب که توسط جن‌ها ساخته شده است

تعدادی از جاذبه های باقی مانده در شهر پترا

  • صومعه | The Monastery

یکی از بزرگترین بناهای تاریخی که در شهر پترا در اردن می توانید مشاهده کنید، صومعه است که ۴۷ متر عرض و ۴۸ متر ارتفاع دارد. از این بنا برای برگزاری جلسه های مذهبی استفاده می شده و دیوار پشتی آن که رو به حیاط های عقبی است کلمه صومعه به زبان عربی بر روی دیوار آن نوشته شده است.

  • آرامگاه سرباز رومی و سالن تشییع | The Tomb of the Roman Soldier and Funeral Ballroom

با توجه به شواهد تاریخی که اخیرا بدست آمده معماری این بنا بسیار جالب و هیجان انگیز بوده است. این آرامگاه از طریق یک حیاط با دو ساختمان تاریخی در هر دو طرف خود نیز راه ارتباطی دارد.

  • کلیسا | Church

ساختمان کلیسا در شهر پترا در اردن دومین کلیسایی است که بعد از آرامگاه URN ساخته شد و ساختمان آن دارای راهروهای ۲۸ متر و ۱۷متری، حیاط و برجک و اتاق هایی در سمت شمال و شرق می باشد.

پترا شهری عجیب که توسط جن‌ها ساخته شده است

  • عبادتگاه بزرگ | The Great Temple

یکی از مشهورترین بناهایی که در شهر پترا در اردن وجود دارد عبادتگاه بزرگ است که کاوش گران از سا ۱۹۹۳ عملیات باستان شناسی را بر روی آن آغاز کرده اند و این تحقیقات تحت نظارت Antiquates نیز انجام شده است. این بنا یکی از پر بازدیدترین بناهای شهر پترا در بین گردشگران محسوب می شود.

  • باب ال سیق | Bab Al Siq

Siq در زبان عربی به معنای دروازه است، آنچه که در این محدود می توانید مشاهده کنید سه بلوک عظیم است که از دل صخره های قرمز رنگ پترا به سمت بیرون تراشیده شده است. در بالای این بنا چهار آرامگاه از اهرام “نافش” را مشاهده خواهید کرد نماد کسانی است که در دل کوه ها دفن شده اند.

پترا شهری عجیب که توسط جن‌ها ساخته شده است

  • خزانه داری | The Treasury (Al Khazna)

وقتی که از دروازه ی شهر پترا عبور کردید چشم شما به بناهای تاریخی و ارزشمند دیگری می افتد که یکی از آن ها خزانه داری است که ارتفاع آن چیزی حدود ۴۰ متر است. بر اساس روایات موجود این بنای عظیم در شهر پترا در اردن گنجینه ی فرعون بوده است.

پترا شهری عجیب که توسط جن‌ها ساخته شده است

  • سد | The Dam

در سال ۱۹۶۴ توسط حکومت نبطی ها سدی ساخته شده تا آب و سیلاب هایی که توسط بارش های فصلی در این منطقه به وجود می آمد نیز در آن ذخیر شود و از آن آب برای زندگی خودشان نیز بهره ببرند. همانطور که در متن بالا ذکر کردیک این شهر شکوهمندی خاصی داشته است.

  • تئاتر | The Theatre

در کنار کوه در پای مقبره قدیمی، یک سالن آمفی تئاتر ساخته شده است که شامل سه ردیف صندلی و هفت پله برای بالا رفتن می شده و ظرفیت پذیرش ۴۰۰۰ تماشاگر را نیز داشته است.

پترا شهری عجیب که توسط جن‌ها ساخته شده است

نابودی در کمین شهر پترا در اردن

با تمام تفاسیری که در بالا درباره شهر پترا در اردن گفتیم، این شهر دیدنی و جذا در خطر نابودی و از بین رفتن به صورت کامل است و از جمله دلایل آن طوفان های شن، باران های فصلی و بالا رفتن غلظت نمک و تاثیر آن ها بر روی سنگ ها  و همچنین از همه مهمتر حضور بالای گردشگرانی که برای بازدید به این شهر سفر می کنند، باعث شده تا پترا بسیار آسیب پذیر شود.

با تمام تلاش های زیادی که برای نجات شهر پترا در اردن از نابودی انجام گرفته سازمان جهانی در تکاپو است تا این وضعیت را بهبود بخشد و از تخریب این جاذبه های منحصر به فرد جلوگیری نماید. باستان شناسان با استفاده از چسب های زد آب و نصب آن ها بر روی دیوار های شهر و صخره ها سعی دارند از نفوذ آب جلوگیری کنند و همین طور با تغییر دادن جهت باد و میزان قدرت آن کمی از تخریب شدن پترا و فرسایش بیش از اندازه کاسته اند.

وزارت جهانگردی و دانشگاه یرموک کشور اردن با کنترل کردن و محدود کردن میزان بازدید کنندگان قدم هایی برای حفظ این شهر تاریخی برداشته اند .

 منبع: مجله گردشگری الی گشت

کد خبرنگار: ۲۵
۲دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید