روستای پلکانی کنگ، با معماری پلکانی و بافت تاریخی، آب و هوایی معتدل و مطلوب، دره ها و باغ هایی سرسبز و مردمان خونگرم و زحمتکش، از پتانسیل های مطرح برای توسعه گردشگری در شمال غرب کشور محصوب می شود.

گنگ روستایی به دور از آلودگی‌های شهری

به گزارش سلام نو، تا حالا با صدای آواز پرندگان و تابش آفتاب گرم بر روی صورتتان از خواب بیدار شده اید؟ جایی که نه خبری از آلودگی های رایج شهر باشد و نه شلوغی حاصل از جمعیت زیاد آن. میخواهیم سری به کوچه پس کوچه های با صفای روستای کنگ بزنیم. روستایی کهن، که زمان را در آن فراموش خواهید کرد و دل به دل مردمان خونگرم آن خواهید سپرد. با الی گشت همراه شوید، تا برای لحظاتی هرچند کم، به این روستای باستانی سری بزنیم.

جای جای ایران کهن، سرشار از خرده فرهنگ ها، آداب و رسوم خاص، جشن ها، پیشینه تاریخی غنی و سایر ظرفیت های لازم برای توسعه گردشگری می باشد. یکی از انواع گردشگری که پتانسیل بسیار زیادی برای توسعه در کشور دارد، گردشگری روستایی است.

گردشگری روستایی را می توان در یک کلمه، “تجربه زندگی در روستا” معنی کرد. تجربه ای که در آن شما پای در روستا می گذارید، در خانه های محلی اقامت می کنید و دست به انجام فعالیت های رایجی که محلیان انجام می دهند، می زنید. فعالیت هایی مثل دوشیدن شیر گوسفندان یا پخت نان محلی در تنور.

گنگ روستایی به دور از آلودگی‌های شهری

روستای کنگ کجاست؟

یکی از این این روستاهای زیبا که در شمال شرق ایران قرار دارد، روستای تاریخی و پلکانی کنگ می باشد. حتما نام طرقبه را بارها شنیده اید و شاید بارها به زیبایی های ناتمام آن سفر کرده اید. ولی پیشنهاد ما به شما این است که اگر دوباره قصد سفر به شهرستان طرقبه در خراسان را داشتید، سری هم به روستای زیبای کنگ بزنید.

گنگ روستایی به دور از آلودگی‌های شهری

معماری و سبک ساخت خانه ها در این روستا، دقیقا همانند معماری روستای ماسوله گیلان، به شکل پلکانی است. پشت بام هر خانه، حیاط خانه دیگریست. همانند بسیاری از روستاهای کشور، مصالح مورد استفاده در خانه های این روستا، سنگ، خشت و چوب می باشد که بر روی آن لایه ای زخیم از کاهگل کشیده شده است.

گنگ روستایی به دور از آلودگی‌های شهری

دره هایی سرسبز، باغ های گیلاس فراوان، کوچه باغ هایی با صفا و کوه هایی سر به فلک کشیده، زیبایی های این روستا را دوچندان کرده است. قله بینالود، با ارتفاع ۳۲۱۱ متر، معروف ترین کوه استان خراسان است که روستای کنگ در دامنه های این کوه قرار گرفته است. شغل رایج مردمان روستا، باغداری و دامداری است و در کنار آن فرش بافی و کشاورزی نیز رونق دارد.

گنگ روستایی به دور از آلودگی‌های شهری

پیشینه روستای کنگ

روستای کنگ قدمت زیادی دارد. قدمتی فراتر از اسلام و مربوط به دوران باستان. در واقع قبل از اسلام، این روستا محلی برای توقف کاروانیان و استراحت آنان در مسیر طوس به نیشابور بوده. این روستای باستانی در گذشته هایی دور به قدری شهرت داشته است که نام آن در کتب تاریخی بسیاری، از جمله مهم ترین کتب دینی آئین زرتشت مثل اوستا و  بند هشن، متون دوره ساسانی و همچنین شاهنامه فردوسی به چشم می خورد. نام این روستا، همچنین در سفرنامه های مشهور چارلز ادوارد نیز برده شده است.

گنگ روستایی به دور از آلودگی‌های شهری

جاذبه‌های روستای کنگ

قدم زدن درکوچه باغ های باصفای روستا، که از میان باغ های گیلاس آن می گذرد، طراوت و شادابی شما را دوچندان خواهد کرد. می توانید پس از قدم زدن در این کوچه باغ ها، از معماری پلکانی، بافت و آثار تاریخی این روستا دیدن کنید. یکی از این آثار که با حدود یک ساعت پیاده روی می توان به آن رسید، رباط شاه عباسی می باشد. کاروانسرای شاه عباسی در دره ای مشرف به رودخانه زیبای کنگ قرار گرفته است.

گنگ روستایی به دور از آلودگی‌های شهری

قبرستان قدیمی کنگ نیز از جمله جاذبه های تاریخی این روستاست. گورستانی با سنگ قبرهای قدیمی ارزشمند. قلعه حصار (مربوط به دوران ساسانی) و و قلعه تیغ میان از دیگر آثار تاریخی برجسته روستا می باشند.

اگر از علاقه مندان به طبیعت گردی و عکاسی از طبیعت باشید هم، این روستا پاسخگوی نیاز شما خواهد بود. کوه پیمایی و کو نوردی در دامنه های کوه بینالود و عکاسی از بافت قدیمی و مناظر طبیعی زیبای روستا، خاطراتی به یادماندنی برایتان رقم خواهد زد.

گنگ روستایی به دور از آلودگی‌های شهری

در گردشگری روستایی، محصولات بومی هر منطقه به عنوان سوغات آن منطقه شناخته می شود. از محصولات لبنی بگیرید تا صنایع دستی. از زعفران بگیرید تا محصولات باغ های روستا، همه می توانند به عنوان سوغات روستای کنگ شناخته شوند. اما در اینجا سوغات دیگری هم وجود دارد. سوغاتی که شاید از کمتر جایی بتوان تهیه کرد. گیاهان دارویی بسیاری در کوه ها و تپه های اطراف روستا رشد می کنند که اگر کمی با این نوع از گیاهان آشنایی داشته باشید می توانید از آن ها استفاده کنید.

گنگ روستایی به دور از آلودگی‌های شهری

بهترین زمان سفر به کنگ

به دلیل قرارگیری در دامنه کوه بینالود، در پاییز و زمستان هوای این منطقه سرد است. بنابراین بهترین زمان سفر به این روستا، فصول بهار و تابستان می باشد.

گنگ روستایی به دور از آلودگی‌های شهری

مسیر دسترسی به روستای کنگ

اگر به زیارت امام رضا (ع) در شهر مقدس مشهد رفتید، پیشنهاد می کنیم سری هم به طرقبه و روستای کنگ بزنید. بدون شک پشیمان نخواهید شد. کافیست به شهر طرقبه بروید و از طریق کمربندی آن وارد جاده روستای نغندر شوید. از این روستا نیز عبور کنید تا به آخرین روستای این جاده، یعنی روستای پلکانی کنگ برسید.

 منبع: مجله گردشگری الی گشت

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید