مکان‌های مخروبه‌ای در دنیا وجود دارد که شاید از نظرها مخفی مانده‌اند، اما اکنون توسط طبیعت به سازه‌های طبیعی تبدیل شده‌اند. طبیعت تبحر قابل توجهی در پاکسازی اثرات جبران‌ناپذیر انسان‌ها دارد.

سفری مجازی به جذاب ترین بناهای متروکه جهان

به گزارش سلام نو، طبیعت تبحر قابل توجهی در پاکسازی اثرات جبران‌ناپذیر انسان‌ها دارد. برای قرن‌ها، در سراسر جهان، طبیعت مشغول جادوی خود بوده و ساختارهای فرسوده ساخت بشر را به اثری زیبا و طبیعی تبدیل کرده است، به طوریکه این آثار طبیعی تبدیل به جذاب ترین بناهای متروکه جهان شده‌اند.

جای تعجب نیست، وقتی طبیعت بخواهد اثری از خود به جا بگذارد، صحنه‌های نفسگیری را می‌تواند ایجاد کند. مکان‌های مخروبه‌ای در دنیا وجود دارد که شاید از نظرها مخفی مانده‌اند، اما اکنون توسط طبیعت به سازه‌های طبیعی تبدیل شده‌اند. در این مقاله قصد داریم تا جزایر و کلیساهای متروکی که تبدیل به جذاب ترین بناهای متروکه جهان شده‌اند را در مجله‌ گردشگری فلای تودی معرفی کنیم.

کلیسای عجین شده با طبیعت

سفری مجازی به جذاب ترین بناهای متروکه جهان

اینکه چرا چاپل د آنج آو ویولون  (Chapelle de l’Ange au Violon)در قرن نوزدهم رها شد، هنوز در هاله‌ای از ابهام مانده است. این کلیسا در جنوب فرانسه قرار دارد. نورخورشید از میان شیشه‌های رنگی کلیسا به درون آن می‌تابد. فرشی از جنس شاخ و برگ‌های سبز کاشی‌های قدیمی کلیسا را می‌پوشاند. اما آنچه این کلیسای قدیمی را دیدنی می‌کند، ورود طبیعت به این مکان تاریخی است. طبیعت جلوه‌ای سبز را به این کلیسا که در حال فروپاشی بوده داده و جذابیت آن را روزافزون کرده است.

روستای متروکه؛ زمردی در طبیعت

سفری مجازی به جذاب ترین بناهای متروکه جهان

روستای متروک هوتوان، یکی از جذاب ترین بناهای متروکه جهان

اگر به شرق شانگهای بروید به روستای شنگشان در جزیره‌ای به نام هوتوان Houtouwan خواهید رسید. ساکنان این دهکده‌ی دورافتاده در دهه ۱۹۹۰ به دلیل مشکلات معیشتی و نبود سیستم آموزشی مناسب آنجا را ترک کردند.

اما طولی نکشید که پوشش گیاهی سبز رنگی کل روستا را فرا گرفت. تمامی خانه‌ها و سازه‌های موجود در روستا همچون زمردی سبز می‌درخشند. این جزیره‌ی سبز رنگ تبدیل به جاذبه‌ای دیدنی و گردشگری شده است.

رخنه‌ی طبیعت به درون کشتی بخار قرن نوزدهم

سفری مجازی به جذاب ترین بناهای متروکه جهان

کشتی بخار متروک، یکی از جذاب ترین بناهای متروکه جهان

طبیعت می‌تواند از دل ویرانی‌ها جادو کند. کشتی SS City of Adelaide در سال ۱۹۱۲ در سواحل استرالیا آتش گرفت و از کار افتاد. با گذشت بیش از یک قرن، گیاهان دریایی در این سازه انسانی رشد کرده‌اند و آن را تبدیل به صخره‌ای مصنوعی کرده‌اند. این کشتی بخار اکنون تبدیل به خانه‌ای دریایی شده است.

پشت بام ساختمانی که تبدیل به استخر شد

سفری مجازی به جذاب ترین بناهای متروکه جهان

استخر پشت بامی، یکی از جذاب ترین بناهای متروکه جهان

طبیعت تنها آب را مختص دریاها و اقیانوس‌ها نمی‌داند. چرا که قابلیت آن را دارد تا در بالای ساختمانی متروکه، استخری طبیعی خلق کند. این ساختمان صنعتی، زمانی که به حالت متروکه درآمد، طبیعت به پشت بام آن رخنه کرد و در غیرطبیعی‌ترین مکان، طبیعی‌ترین استخر شکل گرفت. البته افراد شجاع کمی هستند که میل به شنا در این استخر پشت بامی را داشته باشند.

سقف پرگل کلبه‌ای در نروژ

سفری مجازی به جذاب ترین بناهای متروکه جهان

کلبه متروک نروژی، یکی از جذاب ترین بناهای متروکه جهان

سازندگان این کلبه تصوری از اینکه سقف این خانه محل رویش درختان و گیاهان شوند، نداشتند. سقف این کلبه از آنجایی که عایق‌بندی نشده بود، محل مناسبی برای ریشه دواندن درختان و گیاهان شد. این سقف که همانند باغی کوچک در وسط چمنزار قرار گرفته، جاذبه‌ای طبیعی و بکر به شمار می‌آید.

تبدیل جزیره‌ بتنی به جزیره‌ جنگلی

سفری مجازی به جذاب ترین بناهای متروکه جهان

جزیره متروک هاشیما، یکی از جذاب ترین بناهای متروکه جهان

ساکنان ناگازاکی به دلیل شکل متمایز قایق مانند این جزیره، آن را جزیره‌ی جنگی نامیدند. هاشیما قبلا غنی از زغال سنگ بود اما پس از پایان یافتن این ماده‌ی معدنی، بیش از ۵هزار نفر در سال ۱۹۵۹ این جزیره را ترک کردند. هنگام ترک جزیره، بیشتر شبیه جزیره‌ای بتنی شناور بود. اما با گذشت ۶۰ سال این منطقه بیشتر شبیه به جنگلی واقعی شده است، چرا که درختان در نبود سکنه، مجال جوانه زدن یافته‌اند.

 قلعه گوریچ پیوند تاریخ و طبیعت

سفری مجازی به جذاب ترین بناهای متروکه جهان

قلعه گوریچ قرن نوزدهم، یکی از جذاب ترین بناهای متروکه جهان

چه چیزی جذاب‌تر از قلعه‌ای متروکه است که با انبوهی از درختان محاصره شده باشد. قلعه‌ی گوریچ در ولز در میان جنگلی سرسبز واقع شده است. قلعه‌ی تاریخی گوریچ مانند صحنه‌ای از فیلم‌های تاریخی به نظر می‌رسد. به همین دلیل در فیلم‌های تاریخی و افسانه‌ای از این مکان استفاده می‌شود.

 قلعه دریایی ولزی قرن نوزدهم

سفری مجازی به جذاب ترین بناهای متروکه جهان

قلعه دریایی ولزی قرن نوزدهم، یکی از جذاب ترین بناهای متروکه جهان

قلعه‌ای متعلق به قرن نوزدهم در وسط دریا قرار گرفته است. این قلعه که جزیره‌ای خصوصی به حساب می‌آید، توسط جلبک‌های دریایی سرسبز شده است. بسیاری از گیاهان در داخل این جزیره روییده‌اند. این جزیره را در سال ۱۹۳۲ به عنوان جزیره‌ی خصوصی خریداری کردند، اما متوجه شدند این جزیره به دلیل موقعیت قرارگیری در وسط دریا، قابل سکونت نخواهد بود. به همین دلیل طبیعت با فراغ بال بیشتری اثرات خود را بر روی قلعه می‌گذارد.

 شهر باستانی سریلانکا بر فراز کوه

سفری مجازی به جذاب ترین بناهای متروکه جهان

شهر باستانی سریلانکا، یکی از جذاب ترین بناهای متروکه جهان

قلعه باستانی سیگیریا در ارتفاع ۲۰۰ متری واقع شده است. این قلعه‌ی باستانی زیبا در طول عمر خود محل پایتخت سریلانکا و صومعه‌ای بودایی بوده است. اکنون این قلعه به شهر صخره‌ای متروکه تبدیل شده که پر از علف و یک استخر طبیعی است.

دیواره‌های سرسبز کلیسای روسی

سفری مجازی به جذاب ترین بناهای متروکه جهان

کلیسای متروک روسی، یکی از جذاب ترین بناهای متروکه جهان

اگرچه این روزها عبادت بسیار کمی در کلیسای Znamenskoye-Sadki انجام می‌شود، اما نقاشی‌های دیواری ارتدوکس بر روی دیوارهای این کلیسا قرار دارد. این کلیسا یکی از قدیمی‌ترین جاذبه‌های مسکو است. در سال ۱۹۲۹ این کلیسا ویران شد و مالکان آن هرگز به این ملک قدیمی برنگشتند. به همین دلیل طبیعت توانست در نبود سکنه‌ای در آن، مسیر خود را به درون کلیسا باز کند. اکنون طبیعت به درون کلیسا رخنه کرده و سرسبزی و رنگارنگی طبیعت را با تاریخ گره زده است.

 

 منبع: مجله گردشگری فلای‌تودی

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید