یکی از شهرهایی که در فاصله نه چندان دوری از کرمان قرار گرفته اما داری زیبایی های بسیاری است، شهر ماهان است. این شهر علاوه بر باغ معروف شازده که نامش در سازمان یونسکو به ثبت رسیده است دارای آب و هوای دلپذیری می باشد.

باغ شاهزاده ماهان زمردی در قلب بیابان‌های خشک

به گزارش سلام نو، چقدر با باغ شاهزاده ماهان کرمان آشنایی دارید؟ عموم مردم، کرمان را شهری گرم و خشک می‌دانند که زردی بیابان‌های آن بر سرسبزی درختان غلبه کرده‌ است. این تصور در ابتدای امر شاید به حقیقت نزدیک باشد، اما تا جایی که با باغ شاهزاده ماهان آشنا نشده باشید.

در ۶ کیلومتری شهر ماهان تکه‌ای بهشت در دل کویر مانند نگینی زمردین خودنمایی می‌کند. باغ شاهزاده ماهان یکی از جاذبه‌های غریب در شهر کرمان است. اگر می‌خواهید از زیبایی‌های بی‌نظیر باغ شاهزاده ماهان بیشتر بدانید، با مجله فلای تودی همراه باشید.

 باغ شاهزاده ماهان کجاست؟

باغ شاهزاده ماهان زمردی در قلب بیابان‌های خشک

اگر نیم ساعت به سمت شهر ماهان رانندگی کنید، در میان برهوت بیابان‌ها سرسبزی درختان مانند سرابی از دوردست نمایان می‌شود. با نزدیک شدن به باغ شاهزاده ماهان، خیال به واقعیت تبدیل می‌شود. از ورودی عمارت که داخل شوید، زیبایی، آب و هوای مطبوع و دلپذیر شوقی وصف ناپذیر در رگ‌های شما به جریان می‌اندازد.

باغ شاهزاده ماهان یا شازده ماهان جزو بزرگترین و زیباترین باغ‌های ایرانی به شمار می‌رود که در فهرست میراث جهانی یونسکو نیز به ثبت رسیده است. این باغ تاریخی یادگار دوران قاجار بوده و فرمان ساخت آن را سردار ایروانی، محمد حسن خان حاک وقت کرمان صادر کرده است. بین سال‌های ۱۲۹۸- ۱۳۰۹ در زمان حاکم بعدی عبدالحمید میرزا ناصرالدوله بناهای این باغ تکمیل شد.

شاهزاده ماهان چه کسی بوده است؟

باغ شاهزاده ماهان زمردی در قلب بیابان‌های خشک

زیبایی بی حد و حصر باغ شاهزاده ماهان هر بیننده‌ای را مشتاق می‌کند که از تاریخچه‌ی آن بیشتر بداند. شاهزاده ماهان در واقع همان میرزا ناصرالدوله حاکم وقت کرمان بوده که نام خود را برای این باغ برگزیده است. ناصرالدوله نوه دختری ناصرالدین شاه و فرمانده قشون نظامی بود و هنگامی که دستور ساخت بنای باغ ماهان را داد، یازده سال به طول انجامید.

طولانی شدن ساخت باغ شاهزاده ماهان و سختگیری‌های بسیار ناصرالدوله به حدی بوده است که گفته می‌شود هنگامی که خبر مرگ او را به معمار باغ دادند، او مشتی از گل را به سمت سقف پرتاب کرد و فرار کرد. به همین دلیل اگر به باغ شاهزاده ماهان بروید متوجه خواهید شد که بخشی از بنا خالی از تزئینات و معماری باقی مانده است. نیمه‌کاره رها شدن معماری باغ ماهان از سردر آن و جای خالی کاشی‌ها مشخص است.

باغ شاهزاده ماهان زمردی در قلب بیابان‌های خشک

در ابتدای ورود به باغ شاهزاده ماهان، کاشی کاری‌های زیبا توجه‌ها را به خود جلب می‌کند. بالای سردر باغ اتاقک‌هایی وجود دارد که برای پذیرایی مهمانان قابل استفاده است، اما ماجرا زمانی آغاز می‌شود که به طور کامل وارد باغ شوید و با حوض‌های پلکانی در وسط درختان سرسبز رو به رو شوید. باغ شاهزاده ماهان شیب‌دار طراحی شده است. باغی مستطیلی را در نظر بگیرید که حوض‌های مربعی پلکانی در وسط آن قرار دارد.

باغ شاهزاده ماهان زمردی در قلب بیابان‌های خشک

علاوه بر حوض‌ها، نهر آبی روان که از قنات تیگران سرچشمه می‌گیرد موازی حوضچه‌ها در حرکت است. همچنین عمارتی کوچک در انتهای باغ خودنمایی می‌کند. در حال حاضر اطراف این کوشک به رستورانی تبدیل شده که تخت‌های فرش شده‌ای در اطراف آن قرار گرفته است. بسیاری از گردشگران بر روی تخت‌ها می‌نشینند و خود را مهمان فالوده کرمانی می‌کنند و از منظره‌ی باشکوه باغ لذت می‌برند.

امکانات باغ شاهزاده ماهان

باغ شاهزاده ماهان زمردی در قلب بیابان‌های خشک

به قسمت انتهایی باغ که بروید با رستوران و مهمانسرای آن به رو خواهید شد. در واقع یکی از بهترین مکان‌ها برای حظ وافر بردن از زیبایی این باغ رویایی، نشستن بر روی تخت‌های رستوران آن است. غذاهای محلی کرمان در خنکای باغ، حال و هوایی خاطره‌ انگیزی را ایجاد می‌کند. مهمانسرای باغ برای گردشگرانی که می‌خواهند در باغ اقامت کنند، امکانات اقامت شبانه را ارائه می‌دهد. اگر می‌خواهید از کرمان به شهر خود سوغاتی ببرید، می‌توانید با یک تیر دو نشان بزنید و از صنایع دستی که در باغ شاهزاده ماهان برای فروش گذاشته شده، خریداری نمایید.

باغ شاهزاده ماهان زمردی در قلب بیابان‌های خشک

باغ شازده ماهان در ۳۵ کیلومتری کرمان و ۲ کیلومتری ماهان قرار دارد. بهترین جاده برای دسترسی راحت‌تر به این باغ، جاده کرمان به بم است. باغ از ساعت ۸ صبح تا ۱۰ شب پذیرای مهمانان است. برای اطلاع بیشتر از جزئیات اقامت و پذیرایی می‌توانید با شماره تماس باغ شازده ماهان: ۲۱۰۳ ۳۳۷۷ – ۰۳۴ ارتباط برقرار کنید.

 منبع: مجله گردشگری فلای‌تودی

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید