در انسان، این رنگدانه توسط سلول‌های تخصصی در روده کوچک به ویتامین A تبدیل می‌شود. هنگامی که سطوح بالای بتاکاروتن مصرف می‌شود، تمام رنگدانه به ویتامین A تبدیل نمی‌شود. مقداری از آن در جریان خون گردش می‌کند

مصرف این خوراکی باعث نارنجی شدن پوست شما می‌شود!

سلام نو-فاطمه عرب‌زاده: شما در سلامتی کامل به سر می‌برید و به‌عنوان میان‌ وعده بعدازظهر، هویج کوچکی مصرف کرده‌اید. یک روز در آینه نگاه می‌کنید و حس می‌کنید که کمی رنگ پوستتان نارنجی شده است. آیا چیزهایی را تصور می‌کنید؟ شاید نه! هویج و سایر میوه‌ها و سبزیجات نارنجی رنگ سرشار از رنگدانه‌ای به نام بتاکاروتن هستند.

در انسان، این رنگدانه توسط سلول‌های تخصصی در روده کوچک به ویتامین A تبدیل می‌شود. هنگامی که سطوح بالای بتاکاروتن مصرف می‌شود، تمام رنگدانه به ویتامین A تبدیل نمی‌شود. مقداری از آن در جریان خون گردش می‌کند. اگر این سطوح بالا برای مدتی ادامه یابد، پوست ممکن است رنگ نارنجی به خود بگیرد، وضعیتی که به عنوان کاروتنمی شناخته می‌شود که این‌ امر ممکن است شما را بترساند و سریعا به دکتر مراجعه کنید، اما نگران نباشید این کاروتنمی اغلب در کف دست و کف پا ظاهر می‌شود و معمولا گاهی در بینی شما ظاهر می‌شود.

این وضعیت در نوزادان و کودکان نوپا غیرمعمول نیست، زیرا ممکن است از پوره هویج یا سیب زمینی شیرین برای بدن کوچک خود لذت بیشتری ببرند. اگرچه می‌توان آن را با یرقان اشتباه گرفت، کاروتنمی روی سفیدی چشم تأثیر نمی‌گذارد و به طور کلی بی ضرر در نظر گرفته می‌شود. خوشبختانه با تغییر رژیم غذایی و کاهش سطح بتاکاروتن در خون، تغییر رنگ پوست از بین می‌رود و پوست به حالت اولیه خود برمی‌گردد. اگر هم از این تغییر رنگ ناراحت هستید، می‌توانید آب بیشتری بنوشید تا سریعا این رنگ نارنجی را از پوست‌تان دور کنید.

کد خبرنگار: ۲۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید