به راستی چهره واقعی زنان ایرانی کدام است؟ قهرمان تکواندوی آسیا یا زن عاصی متری شش و نیم و زن گریزان جدایی نادر از سیمین؟ فاطمه آلیا اصولگرا چهره زنی ایرانی است یا آذر منصوری اصلاح‌طلب؟

زنان فیلم‌های اصغر فرهادی  یا زنان قهرمان تکواندوی ایران؛ چهره واقعی زنان ایرانی کدام است؟

سلام نو – محمدعلی صف‌آرا: در روزهایی که همه درگیر مذاکرات برجام، جدایی وریا غفوری از استقلال و قیمت‌ها بودند، تیم ملی زنان تکواندو ایران قهرمان آسیا شد. این تیم در مسابقات تکواندو قهرمانی آسیا ۲۰۲۲ در چانچئون کره جنوبی، در هر ۶ وزنی که نماینده داشت مدال گرفت. ۳ مدال طلا ،۲ نقره و یک برنز، جشن قهرمانی ایران را کامل کرد.

هدایت این تیم را مینو مداح بر عهده داشت که پس از رفتن محمد پولادگر توانست جانشین مهرو کمرانی شود. نام کمرانی بعد از مدال آوری کیمیا علیزاده به طور جدی مطرح شد، با این حال پس از ریاست هادی ساعی به او پیشنهاد کمک مربی بودن در کنار مداح داده شد که او نپذیرفت.

با بازگشت مداح دختران ایران قهرمان شدند و خورشید تکواندو طلوعی دوباره داشت و توانست جامعه را با شوکی مثبت روبه‌رو کند، شکی که انتظار آن نمی‌رفت.

به لطف جو پر از تضاد فضای مجازی و رسانه‌ای کشور با قهرمان شدن تکواندوکاران ایران در آسیا به جای شادی و غرور باز هم دری به روی یک دعوای جدید باز شد؛ زنان تکواندوکار ایران چهره‌ای واقعی از زن ایران ارائه می‌دهند یا زنان فیلم‌های اصغر فرهادی، سعید روستایی و دیگر فیلم‌سازان ایرانی؟

این تضاد به طور ویژه در فضای توییتر نمود پیدا کرد و اکانت‌های مشهور به ارزشی چهره‌هایی مثل اصغر فرهادی و ترانه علیدوستی را مخاطب قرار دادند و به آن‌ها گفتند که چهره زن ایرانی نه آن زنان مستاصل فیلم‌های فرهادی بلکه همین زنان پیروز تکواندوکار است.

چهره واقعی زن‌ها ایرنی؛ از پیروزی تا شکست

به راستی چهره واقعی زنان ایرانی کدام است؟ قهرمان تکواندوی آسیا یا زن عاصی متری شش و نیم و زن گریزان جدایی نادر از سیمین؟ فاطمه آلیا اصولگرا چهره زنی ایرانی است یا آذر منصوری اصلاح‌طلب؟

پاسخ به این سوالات در فضای سیاسی، قطبی شده و پر تنش ساده است. سیمای زن ایران یا باید آن زنِ مدرن در میان شهر باشد یا زن سنتی عاشق خانه و خانواده. حاصل این نگاه صفر و یکی چیست؟

زن ایرانی مخلوطی از تمام این زن‌ها، ارزش‌ها، پیروزی‌ها و شکست‌های آن‌ها است. زن ایرانی همان است که پشت در ورزشگاه فوتبال جا مانده، اما در والیبال جایگاه دارد. زن ایرانی همان است که در تکواندو قهرمان آسیا شده، اما بدنسازی برای او ممنوع است. زن ایرانی همان زن مدرن اهل کسب‌وکار و هم آن زن سنتی عاشق پخت‌وپز مادری است.

زن ایران ترکیبی از پیروزی و شکست، تلخ و شیرینی و شدن و نشدن است. نگاه‌های قطبی‌ساز برای دعوای سیاسی و به خاک مالاندن پشت حریف کارآمد است، اما هیچ‌گاه تصویر درست، شفاف و دقیق از زن ایرانی تصویر نمی‌کند. کیمیا علیزاده، سیمین دانشور، لیلا حاتمی، ترانه علیدوستی، زینب ابوطالبی، اعظم طالقانی و فاطمه آلیا همه زنانی ایرانی هستند و بخشی از تصویر زن ایرانی را می‌سازند.

این گزاره درباره مردان، شهر و کلیت هویت ایران هم صادق است. تهران با ونک، کیانشهر، تهران‌پارس، مجیدیه، قیطریه، کهریزک و ری تهران می‌شود. آن چنان که ایران با تمام استان‌هایش ایران است.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید