در زلزله ۵.۹ ریشتری اخیر در جنوب شرق افغانستان در نزدیکی مرز پاکستان، دست‌کم یک هزار تن کشته، سه هزار تن زخمی و ۱۰ هزار واحد مسکونی تخریب شدند.

آمریکا و چین به زلزله‌زدگان افغانستان کمک مالی می‌کنند

به گزارش سلام نو به نقل از ایسنا، وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرد، واشنگتن نزدیک به ۵۵ میلیون دلار دیگر به افغانستان برای پاسخ دادن به زلزله مهیبی که هفته گذشته رخ داد، کمک خواهد کرد.

به نقل از پایگاه خبری هیل، این کمک‌های مازاد از طریق آژانس توسعه بین‌المللی آمریکا برای اقلام امدادی حیاتی از جمله سرپناه، مواد پخت و پز، ظروف قابل حمل ذخیره آب، لامپ‌های خورشیدی، لباس و دیگر وسایل خانگی است. این کمک همچنین شامل تامین آب، سرویس بهداشتی و وسایل بهداشتی برای جلوگیری از شیوع بیماری‌های ناشی از آب آلوده می‌شود.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای گفت: واشنگتن تعهد پایداری نسبت به مردم افغانستان دارد و ما از حمایت‌های شرکای بین‌المللی‌ خودمان در این دوران سخت استقبال می‌کنیم و حتی آنها را تشویق به انجام این کار می‌کنیم. وی افزود: این مبلغ اختصاص یافته جدید مجموع کمک‌های آمریکا به افغانستان در سال گذشته را به بیش از ۷۷۴ میلیون دلار می‌رساند.

آمریکا پس از خروج از افغانستان در اوت سال گذشته میلادی، حضور دیپلماتیک یا بشردوستانه در این کشور ندارد و در عوض از طریق سازمان‌های شریک کمک‌هایی را ارائه می‌دهد.

در زلزله ۵.۹ ریشتری اخیر در جنوب شرق افغانستان در نزدیکی مرز پاکستان، دست‌کم یک هزار تن کشته، سه هزار تن زخمی و ۱۰ هزار واحد مسکونی تخریب شدند.

در همین حال، چین نیز متعهد به ارائه کمک‌های بیشتر به ده‌ها هزار افغان زلزله‌زده شد اما از افغانستان نیز خواست تا به مبارزه با تروریسم ادامه دهد. این زلزله مهیب در حالی در افغانستان رخ داد که این کشور به دنبال روی کار آمدن طالبان با بحران اقتصادی شدیدی دست و پنجه نرم می‌کند.

وانگ یی، وزیر امور خارجه چین در جریان یک گفت‌وگوی تلفنی با امیر خان متقی، وزیر امور خارجه موقت طالبان گفت: چین به عنوان یک همسایه دوست و یک دوست واقعی برای افغانستان با مردم افغان که تحت تاثیر این زلزله مهیب قرار گرفته‌اند همدردی می‌کند و طبق نیازهای افغانستان کمک‌های بیشتری به آنها ارائه خواهد کرد.

وی افزود: ما اطمینان داریم که افغان‌ها برای غلبه بر این فاجعه و بازسازی هر چه سریع‌تر خانه‌هایشان با یکدیگر متحد خواهند شد.

وانگ یی در جریان این تماس تلفنی همچنین از افغانستان خواست تا اقدامات عملی را برای مبارزه با تمامی نیروهای تروریستی از جمله جنبش ترکستان شرقی اتخاذ کند و حفاظت امنیتی از شهروندان و نهادهای چینی در افغانستان را تقویت کند.

وی در این گفت‌وگوی تلفنی بار دیگر بر سیاست پکن در رابطه با احترام گذاشتن به استقلال، حاکمیت و تمامیت ملی افغانستان و همچنین "انتخاب‌های مستقل" مردم این کشور و اعتقاد و ایمان مذهبی‌شان تاکید کرد و گفت: چین به هیچ وجه به دنبال اعمال نفوذ در این کشور نیست.   

وزیر امور خارجه چین همچنین تاکید کرد که پکن و کابل باید همکاری‌های عملی‌تری به ویژه در رابطه با ارتقا سطح زندگی مردم، تجارت و اقتصاد، کشاورزی، معدن و اتصال انجام دهند.  

به گفته وانگ یی، هر دو طرف قرار است دومین نشست را در رابطه با مسائل بشردوستانه و بازسازی اقتصادی در افغانستان برگزار کنند.

وی تصریح کرد: چین به ایفای نقشی سازنده و حمایت از طرف افغان در ایجاد یک سیستم سیاسی جامع و وسیع، یک حکومت میانه‌رو و باثبات و حمایت از طرف افغان در سازمان ملل و دیگر نهادهای چندجانبه ادامه خواهد داد.

وانگ یی افزود: پکن قصد دارد اجماع بیشتری در بین کشورهای منطقه‌ای برای حمایت از ثبات و بازسازی در افغانستان ایجاد کند.

متقی در واکنش گفت: افغانستان به توسعه روابط دوستانه با چین در همه زمینه‌ها متعهد است.  

وی افزود: افغانستان کاملا نگرانی‌های امنیتی چین را درک می‌کند و تمایل دارد به تلاش‌های چین برای مبارزه با تروریسم بپیوندد. دولت طالبان همچنین از ایفای نقش مهم چین در صلح و بازسازی افغانستان استقبال می‌کند.

کد خبرنگار: ۱۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید