طبیعی است که مدیری مثل آجرلو ترجیح دهد بازیکنی مثل وریا را از تیم خارج کند. پس جدایی وریا از استقلال چیز عجیبی نیست، اما بی‌توجهی به نظر هواداران و شیوه خداحافظی با وریا عجیب، توهین آمیز و خجالت آور است.

جدایی وریا غفوری از استقلال؛ تصمیم فوتبالی یا سیاسی؟ / رسم خداحافظی با کاپیتان این نبود

سلام نو – محمدعلی صف‌آرا: بعد از چند هفته امروز و فردا و اما و اگر بالاخره وریا غفوری از استقلال تهران جدا شد. کاپیتان محبوب استقلال در روزها و هفته‌های گذشته بارها و بارها گفته بود که آماده مذاکره و ماندن در استقلال است و هیچ پیش شرطی برای ماندن در این تیم ندارد، اما مدیران استقلال با او تماس نگرفتند.

وریا غفوری به تیم‌هایی که مایل به همکاری با او بودند گفته بود که تا اواسط این هفته برای استقلال صبر خواهد کرد و بعد وارد مذاکره با آن‌ها خواهد شد.

در نهایت دیروز و وریا غفوری رسما از استقلال جدا شد تا یکی از محبوب‌ترین کاپیتان‌های سال‌های اخیر استقلال از این تیم جدا شود. این اتفاق هرچند به ظاهرا مطلوب مدیران استقلال بود، اما تا این لحظه با واکنش شدید هواداران مواجه شده و آن‌ها با داغ کردن هشتگ #وریا_تنها_نیست مخالفت جدی خود را با تصمیم مدیران استقلال اعلام کردند.

وریا غفوری؛ فوتبالیستی با مواضع اجتماعی

وریا را باید یکی از اجتماعی‌ترین ورزشکاران ایران دانست. شاید بتوان گفت بعد از مرحوم ناصر حجازی و گاه علی کریمی و علی دایی هیچ ورزشکاری با این شدت و صراحت موضع نگرفته و برای خود مسئولیت اجتماعی قائل نبوده است.

بسیاری معتقدند حذف وریا از تیم ملی مثل حذف او از استقلال دلایل غیر فوتبال دارد، دلایل که به مواضع اجتماعی او باز می‌گردد. مواضع وریا غفوری نسبت به اتفاقات جامعه چیز پنهانی نیست و بارها با انتقادات رسانه‌هایی مثل فارس و حتی چهره‌های سیاسی مواجه شده است.

غفوری سال ۱۳۹۷ در واکنش به آتش‌سوزی مدرسه دخترانه "اسوه حسنه" زاهدان و کشته شدن شماری از دانش‌آموزان، در شبکه‌های اجتماعی موضع گرفت.

وریا کاپیتان استقلال سال ۱۳۹۸ در واکنش به تیراندازی به کولبران در کوه‌های کردستان نوشت: اینجا کردستان است؛ جایی که مردان برای سیر کردن شکم خود و زن و بچه‌شان باید کول‌بری کنند. اما به قیمت جان‌شان.

با این همه مهم‌ترین اتفاق را باید واکنش وریا به مرگ سحر خدایاری- دختر آبی- دانست. وریا غفوری، پس از درگذشت دختر آبی در بازی مقابل نفت مسجد سلیمان پیراهنی را در اختیار هم‌تیمی‌ها قرار داد که روی آن یاد دختر آبی گرامی داشته شده بود. هنوز هم تصاویر آن بازی و پیراهن‌های مشکی بازیکنان استقلال بسیار مورد توجه قرار دارد.

جدایی وریا غفوری از استقلال؛ تصمیم فوتبالی یا سیاسی؟ / رسم خداحافظی با کاپیتان این نبود

واکنش مهم بعدی او بعد از حادثه هواپیمای اوکراینی بود. او پس از این اتفاق خواهان برخورد قضایی با مسببان آن شد.

وریا درباره دلایل پررنگ بودن مواضع سیاسی و اجتماعی خود گفته: من همیشه وقتی صحبت از مسائل اجتماعی و مدنی می‌شود، فوتبال دیگر اولویت من نیست و از جایگاهی که دارم باید استفاده کنم و زبان هوادارانی باشم که با هزار بدبختی بلیت تهیه می‌کنند، به استادیوم می‌آیند و ما را تشویق می‌کنند.

جدایی وریا غفوری از استقلال تصمیم فنی یا مدیریتی و سیاسی؟

وریا کاپیتان ۳۴ ساله استقلال و اهل سنندج است. غفوری که فوتبال حرفه‌ای را پاس همدان شروع کرد در تیم‌های شهرداری تبریز، نفت تهران، سپاهان اصفهان و استقلال بازی کرده است و ۲۷بازی ملی دارد.

وریا در سال‌های گذشته به دلایل مختلف به تیم ملی دعوت نشد. پیش از جام جهانی ۲۰۱۸ کارلوس کی‌روش، سرمربی وقت ایران، اسم او را از فهرست تیم ملی خط زد و دلیل این کار یکی نبودن پست او در تیم ملی و استقلال عنوان کرد. وریا بعدا در سال ۲۰۱۹ به تیم ملی دعوت شد، اما پس از آن دوره دیگر به تیم ملی باز نگشت. حالا هم دراگان اسکوچیچ، مربی فعلی تیم ملی، دلیل عدم دعوت از وریا را افت فنی محسوس او می‌داند.

با این همه بسیاری از هوادارن استقلال و تیم ملی معتقد هستند دلیل اول حذف وریا از تیم ملی یا استقلال دلایل غیرفنی است.

برای این گزاره جز مواضع رسانه‌ای مخالف وریا و یکی- دو واکنش محدود مدرک خاصی در دست نیست. خبرگزاری فارس چند نوبت علیه وریا مطلب نوشت و در نهایت با انتشار قرارداد وریا غفوری با استقلال، گفت که او برخلاف ادعاهایش در همراهی با مردم و قشر محروم جامعه، قراردادهایی نجومی با این باشگاه امضا می‌کند.

جدایی وریا غفوری از استقلال؛ تصمیم فوتبالی یا سیاسی؟ / رسم خداحافظی با کاپیتان این نبود

وریا یک بار در سال ۱۳۹۸ برای پاسخ‌گویی به فعالیت‌هایش در فضای مجازی، به دادسرای فرهنگ و رسانه نیز احضار شده است.

جدایی ورزشی یا سیاسی، این رسم خداحافظی با کاپیتان نبود

وریا از نظر فنی افت کرده بود و دو سالی می‌شد که آن وریا روزهای اوج نبود. از نظر مدیریتی هم- اگر فرض کنیم فشار سیاسی وجود نداشت- طبیعی است که مدیری مثل آجرلو ترجیح دهد بازیکنی مثل وریا را از تیم خارج کند. پس جدایی وریا از استقلال چیز عجیبی نیست، اما بی‌توجهی به نظر هواداران و این شیوه جدایی عجیب، توهین آمیز و خجالت آور است.

درست یا غلط، وریا غفوری برای هواداران استقلال یه بازیکن یا کاپیتان ساده نیست. وریا نماد، چهره و پرچم‌دار آن‌ها است. وریا بازتاب دهنده تصویر ناصر حجازی و منصور پورحیدری است. وریا استقلالی‌ترین کاپیتان سال‌ها اخیر استقلال است، کردِ چشم روشنِ جسوری که روی پیراهن آبی استقلال تعصب دارد و فارغ از پول برای پیراهن می‌جنگد.

جدایی وریا غفوری از استقلال؛ تصمیم فوتبالی یا سیاسی؟ / رسم خداحافظی با کاپیتان این نبود

درست یا غلط، استقلالی‌ها معتقدند که تیم آن‌ها سال‌ها است از تصمیمات و نگاه‌های غیر فوتبالی ضربه خورده و چهره‌هایی مثل وریا غفوری و فرهاد مجیدی سدی در برابر این تصمیمات بودند.

در چنین شرایطی آن‌ها خواستار ماندن وریا هستند. اگر مدیریت باشگاه نمی‌خواهد به خواست هواداران عمل کند، حداقل می‌توانست- یا می‌تواند- با احترام مقدمات جدایی وریا غفوری از استقلال را فراهم کند. بی‌محلی کردن و تماس نگرفتن با کاپیتان محبوب تیم برای جدا کردنش از تیم یکی از بدترین و شاید بدترین تصمیماتی بود که مصطفی آجرلو گرفت.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید