حسن تقی زاده با اشاره به کاهش ۱۰ تا ۱۲ درصدی قیمت برنج، گفت: رکود بر بازار برنج حاکم شده است چراکه عرضه این محصول با نزدیک شدن به فصل برداشت برنج نو ۲ برابر شده این در حالیست که تقاضا برای خرید برنج کاهش پیدا کرده است.

 رکود بر بازار برنج؛ قیمت برنج کاهش یافت

به گزارش سلام نو به نقل از ایلنا، رئیس اتحادیه برنج فروشان بابل گفت: احتمال افزایش مصرف برنج در ماه‌های پیشرو وجود دارد چراکه برگزاری مراسم محرم آزاد شده و از سوی دیگر حجاج بعد از بازگشت از مکه مهمانی می‌دهند از این‌رو افزایش مصرف برنج حتمی است.

حسن تقی زاده با اشاره به کاهش ۱۰ تا ۱۲ درصدی قیمت برنج، گفت: رکود بر بازار برنج حاکم شده است چراکه عرضه این محصول با نزدیک شدن به فصل برداشت برنج نو ۲ برابر شده این در حالیست که تقاضا برای خرید برنج کاهش پیدا کرده است.

این فعال اقتصادی تاکید کرد: همواره با نزدیک شدن به فصل برداشت برنج نو و افزایش عرضه برنج‌های قدیمی، قیمت‌ها ریزش می‌کند. همچنین با گرم شدن هوا احتمال حشره زدن برنج وجود از این‌رو افرادی که برنج در انبار دپو کردند اقدام به عرضه آن می‌کنند از این‌رو خریداران ریسک نمی‌کنند و منتظرند تا مرداد برنج نو طارم در بازار عرضه شود.

وی با اشاره به قیمت انواع ارقام برنج در بنکداری، خاطر نشان کرد: طارم و هاشمی محلی کیلویی ۱۰۵ هزار تومان، فجر کیلویی ۷۶ هزار تومان، شیرودی ۶۵ هزار تومان، ندا کیلویی ۶۰ هزار تومان عرضه می‌شود.

تقی‌زاده با بیان اینکه شهرهای شمالی با بحران کم آبی مواجه نیستند، افزود: گرمای زیر ۳۵ درجه باعث افزایش کیفیت و میزان برداشت برنج می‌شود، اما اگر گرما از این درجه بالاتر برود میزان برداشت برنج‌های طارم و هاشمی تقلیل پیدا می‌کند. در سال زراعی جاری دمای هوا بالاتر از ۳۵ درجه نرفت در کنار این موضوع بارندگی‌ها و دسترسی کشاورزان به آب مطلوب بود از این‌رو پیش‌بینی می‌شود میزان تولید مطلوب و به تولید ۲ میلیون ۵۰۰ هزار تن برسیم.

رئیس اتحادیه برنج فروشان بابل کرسی برنج را حدود ۷۰۰ تا ۱ میلیون تن دانست و افزود: احتمال افزایش مصرف برنج در ماه‌های پیشرو وجود دارد چراکه برگزاری مراسم محرم و صفر آزاد شده است و از سوی دیگر حجاج بعد از بازگشت از مکه مهمانی می‌دهند از این‌رو مصرف برنج افزایش پیدا می‌کند.

این فعال اقتصادی در پاسخ به پرسش که فعالان این حوزه چه پیشنهاداتی برای مدیریت این محصول می‌توانند به وزارت کشاورزی ارائه بدهند تا امسال نیز مانند سال گذشته در بازار برنج شاهد تنش‌های قیمتی نباشیم؟ گفت: سال گذشته قیمت فروش برنج از کیلویی ۳۰ هزار تومان آغاز شد از این‌رو فروشگاه زنجیره‌ای اقدام به خرید برنج در حجم بالا کردند تا بتوانند در آینده این بازار را مدیریت کنند؛ اما در سال جاری پیش بینی می‌شود قیمت پایه برنج از کیلویی ۸۰ هزار تومان آغاز شود از این‌رو بعید است که دلال‌ها و سودجویان برای خرید و انبار کردن در حجم بالا ورود کنند.

تقی‌زاده در پایان بیان کرد: هزینه کود، سموم و کارگری ۲ برابر شده است از این‌رو قیمت ۸۰ هزار تومان برای برنج نو منطقی به نظر می‌رسد. مدیریت بازار در ۲ ماه اخیر اهمیت دارد و امیدواریم که با مدیریت صحیح بتوان دوباره برنج ایرانی را در سفره‌های مردم ببینیم.

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید