چندیش پیش خبرهایی مبنی بر تغییر قیمت یارانه نقدی یا جایگزینی کالابرگ بجای یارانه نقدی منتشر شد. هنوز برای تغییر یارانه نقدی تصمیم گیری نشده است. وزیر اقتصاد گفت: تا تیرماه خبری از تغییر یارانه نقدی وجود ندارد. یارانه نقدی تیرماه به حساب سرپرستان خانوار وایرز شد. مشخص نیست چه زمانی مشکل یارانه نقدی حل خواهد شد. وحیدی، وزیر کشور گفت: تا وقتی کالابرگ‌ها آماده توزیع شوند واریز یارانه به شکل نقدی ادامه خواهد داشت. اما یارانه قطعا به طور جدی با کالابرگ پرداخت خواهد شد.

پرداخت کالابرگ بحساب همه یارانه بگیران | زمان و رقم کالابرگ اعلام شد + آموزش استفاده از کالا برگ

به گزارش سلام نو، اگر در جریان اصلاح نظام یارانه‌ای، کالا برگ الکترونیک،‌ در دستور کار دولت قرار بگیرد، این‌گونه نیست که کارتی جداگانه و یا کوپن به مردم ارائه شود بلکه همان کارت بانکی، صرفا برای خرید کالاهای اساسی شارژ خواهد شد. بحث کالابرگ الکترونیک و یا کوپن در سال‌های اخیر بارها در جریان اصلاح یارانه‌های پنهان و یا حمایت از مردم جهت تامین کالاهای اساسی مطرح شده اما هیچ گاه به نتیجه نرسیده است.​

 مجلس برای سال جاری با توجه به مجوزی که برای اصلاح نرخ ارز ترجیحی به دولت داد، آن را موظف به ارائه کالابرگ الکترونیک برای تامین کالاهای اساسی کرد. اما اخیرا با ورود دولت به اجرای قانون بودجه در رابطه با تغییر رویه تامین ارز واردات و اصلاح نظام یارانه‌ای، موضوع نحوه حمایت‌ها مطرح است که اعلام مسئولان دولتی از این حکایت داشت که برای شروع این جریان، دو مرحله یارانه نقدی ۳۰۰ تا ۴۰۰ تومانی به حساب خانوارهایی که توسط وزارت رفاه تعیین و دهک بندی شده‌اند، واریز خواهد کرد که این اتفاق افتاد و حساب یارانه بگیران شارژ شد.

موضع دولت این بود که تا زمانی که بخواهد در مورد کالابرگ الکترونیک زیرساخت‌های لازم را مهیا و اجرایی کند، با توجه به زمانبر بودن آن فعلا پرداخت نقدی انجام داده است. آخرین اخبار درباره پرداخت کالابرگ را با هم در سایت فردا می خوانیم.

چندیش پیش خبرهایی مبنی بر تغییر قیمت یارانه نقدی یا جایگزینی کالابرگ بجای یارانه نقدی منتشر شد. هنوز برای تغییر یارانه نقدی تصمیم گیری نشده است. وزیر اقتصاد گفت: تا تیرماه خبری از تغییر یارانه نقدی وجود ندارد. یارانه نقدی تیرماه به حساب سرپرستان خانوار وایرز شد. مشخص نیست چه زمانی مشکل یارانه نقدی حل خواهد شد. وحیدی، وزیر کشور گفت: تا وقتی کالابرگ‌ها آماده توزیع شوند واریز یارانه به شکل نقدی ادامه خواهد داشت. اما یارانه قطعا به طور جدی با کالابرگ پرداخت خواهد شد.

کالا برگ به زودی به دست مردم می‌رسد

جانشین معاون رفاه در وزارت تعاون گفته قرار است یارانۀ نقدی در قالب یک پلتفرم، به کالابرگ تبدیل شود و مردم با آن بتوانند از فروشگاه‌ها خرید کنند. علی شهیدی گفته پرداخت یارانه‌ها فقط یک بخش از تورم را پوشش می‌دهد و تبدیل یارانۀ نقدی به کالابرگ نیز تأثیری بر تورم نخواهد داشت. عبدالملکی، وزیر سابق رفاه، پیش‌تر گفته بود برنامه اصلی دولت که در متن بودجه هم آمده، «کالابرگ الکترونیک» است، تا افراد با همان کارت بانکی به برخی فروشگاه‌ها مراجعه و مقدار مشخصی کالا را با قیمتِ قبل از افزایش‌ها دریافت کنند.

تغییرات یارانه نقدی از چه زمان اعمال خواهد شد؟

«احسان خاندوزی» اظهار داشت: در خصوص زمان تغییر یارانه ها و افزایش میزان پرداخت یارانه‌ها، هیچ تاریخ دقیقی تعیین نشده است. وی همچنین در خصوص افزایش قیمت بنزین، تاکید کرد: تاکنون تصمیمی در این زمینه اتخاذ نشده است. روز گذشته در برخی اخبار ادعا شد که قرار بوده از آذرماه میزان مبلغ پرداختی یارانه به مردم به دو برابر افزایش پیدا کند که به دلیل برخی مشکلات برای صدور کارت اعتباری انجام آن به دی ماه موکول شده است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: دولت برای پرداخت یارانه کالایی منتظر گزارش نهایی دوره آزمایشی سامانه‌های کالابرگ است.

وی درباره نحوه تخصیص یارانه نقدی یا کالایی در ماه‌های آینده گفت: تا زمانی که گزارش نهایی دوره آزمایشی سامانه‌های کالابرگ آماده نشود دولت تصمیم جدیدی اتخاذ نمی‌کند.

او افزود: امیدواریم در تیرماه گزارش دوره آزمایشی به دولت ارسال شود سپس دولت تصمیم می‌گیرد برای ماه‌های بعد به چه ترتیبی اقدام کند.

وزیر امور اقتصاد و دارایی گفت: تلاش دولت این است که از طریق انضباط بخشی و نظارت صحیح بر بازار قیمت‌ها کنترل شود و انتظار داریم در ماه‌ها و فصول آینده تورم و فشار قیمتی کاهش یابد.

خاندوزی گفت: باتوجه به شرایط عمومی اقتصاد ایران در تابستان سال گذشته نرخ بالای تورم را تجربه کردیم و تلاش دولت این بود که در شش ماهه اول سال بر ایجاد ثبات اقتصاد کلان متمرکز شود و تورم را مهار کند که تا پایان اسفندماه سال گذشته هم اتفاقات بسیار خوبی در زمینه تورم نقطه به نقطه کشور رخ داد.

یارانه نقدی در ایران

پرداخت یارانه در ایران سابقه‌ای طولانی دارد، اما تا سال ۱۳۵۴ و دورانی که قیمت نفت به یک باره افزایش یافت، عملاً یارانه چندانی برای افزایش رفاه مردم پرداخت نمی‌شد. پس از انقلاب اسلامی پرداخت یارانه به صورت غیر مستقیم و با تزریق به بازار و بخش‌های مختلف تولیدی در دستور کار قرار گرفت.

هدفمندی یارانه نقدی

از نیمه دوم سال ۱۳۸۹ و با تصویب مجلس شورای اسلامی پرداخت یارانه‌ها به صورت نقدی و به حساب هر خانوار با نرخ ۴۵۵۰۰ تومان آغاز شد. این یارانه همچنان و بدون تغییر مبلغ به حساب سرپرست خانوارهای ایرانی پرداخت می‌شود. با این توضیح که در طول سال‌های گذشته بخش زیادی از خانواده‌های پر درآمد جامعه از سوی دولت از دریافت یارانه منع شدند.

در لایحه بودجه ۹۷ نیز پرداخت یارانه با مبلغ ۴۵۵۰۰ تومان به حساب سرپرست خانوارهای نیازمند مد نظر قرار گرفته است و دولت مسئولیت حذف خانواده‌های مرفه را از این لیست بر عهده استانداری‌ها قرار داده است.

آموزش استفاده از کالابرگ

علت قطع یارانه نقدی

دولت یازدهم از همان ابتدای آغاز به کار با اشاره به این استدلال که توزیع یارانه نقدی نمی تواند زمینه توسعه عدالت باشد و از سویی نیز منابع مالی کافی برای ایجاد این پرداخت ها را ندارد، تلاش کرد تا یارانه افراد غیر نیازمند را قطع کند.

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در اطلاعیه‌ای اعلام کرده است بدلیل اینکه برخی از شهروندان موفق به ارسال درخواست بررسی علت قطع یارانه در سایت یارانه ۱۰ نشده اند، به منظور ایجاد فرصت برای این دسته از هموطنان اعلام می‌گردد، هموطنانی که یارانه آن‌ها قطع شده است تا مدت ۲ ماه پس از قطع یارانه می‌توانند به سایت یارانه ۱۰ مراجعه و درخواست خود را ثبت نمایند.

بر اساس این اطلاعیه، شهروندانی که یارانه آن‌ها در ماه‌های آینده هم قطع شود می‌توانند به مدت ۲ ماه پس از قطع یارانه به سایت یارانه ۱۰ مراجعه و درخواست خود را ثبت نمایند.

نکته مهم این است که فرآیند بررسی اعتراض (از ثبت درخواست تا پاسخ) کاملاً غیر حضوری صورت خواهد گرفت.

آئین نامه اجرایی تبصره ۱۴ قانون بودجه امسال در خصوص درآمدها، پرداختی ها و مصارف قانون هدفمندی یارانه ها برای سال ۹۷ از طرف اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور به دستگاه های اجرایی ابلاغ شد.

براساس این آیین نامه در بخش مصارف هدفمندی یارانه ها برای سال ۹۷ مبلغ ۴۱۵ هزار میلیارد ریال برای پرداخت یارانه نقدی، تا سقف ۷۰ هزار میلیارد ریال پرداخت نقدی برای کمک به کاهش فقر مطلق و ۳۷ هزار میلیارد ریال برای سلامت و تا سقف ۳۳ هزار میلیارد ریال نیز بابت خرید تضمینی گندم و یارانه مان اختصاص می یابد.

دستگاه های اجرایی زیر موظفند در راستای شناسایی و رتبه بندی خانوارها، تمام داده های مورد نیاز وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را مطابق آیین نامه به صورت یکجا، تجمیعی و برخط در اختیار وزارت مذکور قرار دهند و آن را به روز رسانی کنند.

یارانه نقدی در لایحه بودجه ۹۸

بر اساس لایحه بودجه ۹۸ دولت اختیار شناسایی افراد پردرآمد و نیز قطع یارانه افراد را به استانداری و فرماندری‌ها واگذار کرد. / برنا

کد خبرنگار: ۱۵
۲۲دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 16
  • IR ۲۳:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۸
    8 1
    سلام کالا برک نمی خواهیم فقط فقط یارانه نقدی خواهشا...
  • IR ۱۵:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۹
    1 0
    فقط یارانه نقدی ،کالا برگ نمی خواهیم ،اینجوری هرکسی هرچی دلش میخواهد میگرد
  • IR ۰۶:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
    0 0
    کوپن کلا برگ چیه
  • IR ۰۸:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
    1 0
    خبر تکراری بود زمان مشخص نبود
  • معصوم IR ۲۱:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
    1 0
    کالا برگ نمیخاییم
  • محمدی ابهر IR ۱۲:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۱
    0 0
    یارانه نقدی بهتره

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید