افغانستان طی هفته گذشته شاهد زلزله، سیل، بارش سنگین برف در مناطق مختلف بوده که خسارات فراوانی به جای گذاشته و در آخرین مورد در پنجشیر ۴۷۰ راس دام تلف و ۲۰۰ هکتار زمین کشاورزی تخریب شده است.

بارش سنگین برف در تابستان داغ این شهر!

به گزارش  سلام نو به نقل از همشهری‌آنلاین،  افغانستان در هفته گذشته شاهد بحران‌ها و خشم طبیعت در مناطق مختلف این کشور بوده که این حوادث خسارت جانی و مالی فراوانی برجای گذاشته است.  

در چهارشنبه (۱ تیر) هفته گذشته مناطق جنوب افغانستان از جمله پکتیکا و خوست شاهد وقوع زلزله مرگبار بود که در این حادثه مقامات طالبان اعلام کردند که  ۱۵۰۰ نفر جان باخته و ۲۰۰۰ تن دیگر زخمی شدند. 

صلیب سرخ  نیز روز گذشته (دوشنبه) گزارشی از میزان خسارت وارده در زلزله اخیر در افغانستان ارائه کرده است.

براساس گزارش صلیب سرخ، برآورده های تازه نشان می‌دهد که ۶۰ هزار خانواده یعنی ۲۰۰ هزار نفر براثر زلزله اخیر در افغانستان متاثر شده که ۴۰ درصد از این افراد را کودکان تشکیل می‌دهند.

وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث اعلام کرده است که ۴۰۰ تن در نتیجه جاری شدن سیلاب‌ها در چند روز گذشته در سراسر افغانستان جان‌ خود را از دست داده‌اند.

چندین ولایت افغانستان در روزهای اخیر شاهد بارش باران‌های شدید و جاری شدن سیلاب‌های زیان‌آور بوده است. به گفته مسوولان در آن وزارت، سیلاب‌های اخیر زیان‌های هنگفت مالی به شهروندان وارد کرده است.

ولایت‌های ننگرهار، کنر، بدخشان، نورستان، لغمان، پنجشیر، پروان، کابل، کاپیسا، میدان وردک، بامیان، غزنی، لوگر، سمنگان، سرپل، تخار، پکتیا، پکتیکا، خوست و دایکندی به شمول سالنگ‌ها از ولایت‌های اند که در چند روز اخیر شاهد باران‌های شدید و سرازیر شدن سیلاب‌ها بوده اند.

از سوی دیگر همچنین مقامات طالبان اعلام کردند که در پی بارش سنگین برف در پنجشیر خسارات هنگفت مالی به مردم این ولایت وارد شده است. 

مسوولان در اداره رسیدگی به حوادث طبیعی پنجشیر اعلام کردند که براثر بارش برف در شهرستان های پریان و آبشار، ۴۷۰ راس دام تلف و ۲۰۰ هکتار زمین تخریب شده است.

پیش از این رهبر طالبان از نهادها و کشورهای بین المللی برای رسیدگی به آسیب دیدگان زلزله درخواست کمک کرده بود و بسیاری از کشورهای آمادگی خود را برای کمک به مناطق زلزله زده اعلام کرده بودند. 

این در حالی است که «سراج الدین حقانی»، وزیر کشور دولت موقت طالبان از عملکرد آمریکا در نحوه کمک‌رسانی به زلزله‌دگان افغانستان انتقاد کرد و گفته است بسیاری از کشورها به دلیل تحریم‌های آمریکا نمی‌توانند برای افغانستان کمک ارسال کنند.

ایران، قطر، امارات متحده عربی، پاکستان، ازبکستان و ترکمنستان از جمله کشورهای پیشگام در کمک رسانی به مردم زلزله زده در افغانستان بودند.

سازمان ملل برای ارائه کمک فوری به زلزله زدگان افغانستان و بازماندگان این حادثه مرگبار ۱۱۰ میلیون دلار درخواست کمک کرده است.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید