مینو دادرس؛ بلاگر و طبیعتگرده. اون عاشق سفر، ماجراجویی و دوچرخه‌سواریه و به عنوان مدیر موسس آموزشگاه زبان‌های خارجی پژواک در حال فعالیته. مینو این دختر متهور به صورت جدی کوهنوردی و سنگنوردی می‌کنه، به نقاط مختلف ایران سفر کرده و با رفتن به مقاصد متفاوت گردشگری توصیفات جالب توجهی از فضایی که دیده و درش حضور داشته ارائه می‌ده. اون در سفری به استان پر جاذبه هرمزگان از «تنگه چاهکوه» و «جزیره لارَک» دیدن می‌کنه، با ما همراه باشید تا با روایت مینو بیشتر و بهتر از این دو مقصد هیجان‌انگیز بدونیم.

سفر به «تنگه چاهکوه» و «جزیره لارَک» طی یک هرمزگان‌گردی، روایتی از مینو دادرس

سلام نو – سرویس گردشگری: تنگه چاهکوه یا دره چاهکوه، یکی از زیباترین جاذبه‌های طبیعی استان هرمزگانه که در ۷۰ کیلومتری قشم قرار گرفته، این تنگه یک پدیده زمین‌شناسی حیرت‌انگیز و بی‌نظیره که به دلیل فرسایش سنگ در دل یک کوه سنگی به وجوده اومده. تنگه چاهکوه عمقی ۱۰۰ متری داره و با داشتن حفره‌ها، دالان‌ها، اشکال و احجام متنوع چشم هر بیننده‌ای رو نوازش می‌ده. مینو راجع به نحوه شکل‌گیری و وجه تسمیه تنگه چاهکوه، این پدیده بی‌نظیر طبیعی این‌طور می‌گه: "واقع در قشم پر از صخره‌ها و تندیس‌هایی هست که به‌طور طبیعی و بر اثر گذر زمان، فرسایش ناشی از باد و بارون و تابش شدید خورشید و طی میلیون‌ها سال شکل گرفته. از اونجاییکه جنس دیواره‌های تنگه از نوع آهکیه، اسید موجود در آب بارون به‌راحتی تونسته شکاف‌ها و حفره‌های بزرگ و کوچیکی در دل اونها خلق کنه و وجود همین چاله‌ها و حفره‌های فراوون در دل دیوارهای سنگی و کف این دره، باعث شده تا اینجا رو چاهکوه نامگذاری کنن. البته ساکنین محلی دلیلی محکم‌تر برای این نام‌گذاری دارن."

سفر به «تنگه چاهکوه» و «جزیره لارَک» طی یک هرمزگان‌گردی، روایتی از مینو دادرس

مینو از تأمین آب آشامیدنی ساکنان این منطقه و اهمیت چاه‌های موجود در تنگه تعریف می‌کنه: "ساکنان قدیمی روستای چاهو ۴ حلقه چاه در ابتدای مسیر تنگه حفر کردن تا بتونن به کمک اونها منبع آبی خوبی برای خود تأمین کنن. این چاه‌ها علاوه بر داشتن مصارف کاربردی و تأمین آب شیرین منطقه، به زیبایی تنگه نیز افزودن. این چاه‌ها قدمت زیادی دارن و برخی عمر اونها رو در حدود ۴۰۰ سال تخمین می‌زنن. این تنگه یکی از عجایب هفتگانه در ژئوپارک جزیره قشم محسوب می‌شه."  اون در ادامه برای حظ بردن از این جاذبه و آسیب نرسوندن به این نقطه زیبا توصیه‌هایی داره: "یادمون باشه نوشتن یادگاری یا کندن و جمع‌آوری سنگ‌های تنگه، موجب تخریب این پدیده ارزشمند و بکر می‌شه. پس چیزی جز ردپا از خودمون به‌جا نذاریم. راستی در مسیر تنگه چاهکوه هیچ سطل زباله‌ای وجود نداره. پس زباله‌های خودتونو در کیسه‌ بریزید و در صورت امکان، زباله‌های موجود در طول مسیر رو نیز جمع‌آوری کنید. در ضمن به هنگام ورود به روستای چاهکوه و منطقه اطراف، به سنت‌ها و رسوم مردم محلی احترام بذارید. دیگه نیازی نیست بگم که سکوت رو هم در طبیعت رعایت کنید."

سفر به «تنگه چاهکوه» و «جزیره لارَک» طی یک هرمزگان‌گردی، روایتی از مینو دادرس

مینو در این هرمزگان گردی به جزیره لارَک سفر می‌کنه و صورت مختصر و کاربردی به ویژگی‌ها، جاذبه‌ها و نکات سفر در این جزیره اشاره می‌کنه: "لارک از جاهای دیدنی هرمزگانه و در تنگه هرمز قرار داره. لارک جنوبی‌ترین خاک ایران محسوب می‌شه، برای همین از اهمیت استراتژیک بالایی برخورداره. لارک دارای دو منطقه مسکونیه که به نام لارک کوهی و لارک شهری مشهوره. لارک کوهی خالی از سکنه هست و مردمانش به کشورهای اطراف مثل عمان مهاجرت کرده اند."

لارک از نظر اون که طبیعتگرد و گردشگره این جاذبه‌های دیدنی رو داره:

"قلعه پرتغالی ها لارک؛ این قلعه که از ملات ساروج، سنگ های مرجانی و دریایی ساخته شده و از بناهای مهم شَهره. در گذشته توجه زیادی به اون می شده اما الان به حال خود رها شده. ساحل تک درخت. ساحل پلانکتونی لارک؛ در سال ۲۰۱۵ بود که عکسی در مجله مشهور نشنال جئوگرافیک منتشر شد و جزیره لارک و ساحل پلانکتونی‌اش رو با رنگ آبی فسفری‌اش بر سر زبونها انداخت. برج فانوس دریایی. سواحل مرجانی لارک؛ که دارای یکی از بکر ترین و شفاف ترین آب‌های خلیج فارس هست. ساحل لاک پشتها. قبرستان تاریخی لارک؛ که در روستای لارک کوهی واقع شده و سنگ قبرها از جنس سنگ‌های مرجانی است."

سفر به «تنگه چاهکوه» و «جزیره لارَک» طی یک هرمزگان‌گردی، روایتی از مینو دادرس

مینو در نهایت توجه‌مون رو به نکات حائز اهمیتی در سفر به این جزیره جلب می‌کنه: "اقامت در جزیره لارک؛ تنها اقامتگاه بومگردی جزیره که بسیار زیبا و تمیز و راحت هست، بام لارک اکولوژه و تنها وسیله نقلیه‌ای که در این جزیره می‌تونید پیدا کنید، موتور سه چرخه. چون این جزیره نظامی هست، پیش از رفتن باید هماهنگی های لازم انجام بشه. میتونید از تیم حرفه‌ای «بوم وند» در این زمینه کمک بگیرید. از جمع آوری گوش ماهی های ساحل خودداری کنید و اکوسیستم منطقه رو دستکاری نکنید. به مردم محلی احترام بذارید و با خرید از اونها نقش مفیدی در اقتصاد روستا داشته باشید. با پاکیزه نگاه داشتن طبیعت در حفظ محیط زیست بکوشید."

سفر به «تنگه چاهکوه» و «جزیره لارَک» طی یک هرمزگان‌گردی، روایتی از مینو دادرس

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید