مفهوم مدیریت ارتباط با مشتری (Customer Relationship Management) یا به اختصار CRM در دهۀ ۱۹۷۰ ظهور کرد.

چه کسانی از CRM استفاده می‌کنند؟

از همان زمانی که کسب و کارها فهمیدند برای ارزیابی رضایت مشتری باید به نظرسنجی مداوم و آنالیز داده‌های مربوط به دیتابیس مشتریان تکیه کنند.  از آن زمان تا امروز، مفهوم مدیریت ارتباط با مشتری توسعه یافته و حالا CRM یک استراتژی جامع است که تمام شیوه‌ها، اصول و دستورالعمل‌هایی که یک سازمان برای ارتباط با مشتری نیاز دارد را در برمی‌گیرد.

صنایع و حوزه‌هایی که از CRM استفاده می‌کنند یکی دوتا نیستند. ما اینجا سعی کرده‌ایم به چند حوزۀ اصلی اشاره کنیم که نرم افزار مدیریت ارتباط با مشتری خودش را به خوبی ثابت کرده و مزایای زیادی به دنبال داشته است.

خرده فروشی آنلاین و تجارت الکترونیک

این روزها مشاهدات و تجربیات ما حاکی از این است که «خرید» تا حد زیادی به سمت فضای آنلاین پیش رفته است. تعطیلی‌های کرونا و بسته شدن فروشگاه‌های فیزیکی خرده‌فروشی، باعث شد تجارت الکترونیک با نرخ بسیار سریع‌تری رشد کند.

در فضای دیجیتال برقراری ارتباط موثر با مشتریان آسان نیست. بنابراین نرم افزار CRM می‌تواند به خرده فروشان و کسب‌وکارهای اینترنتی کمک کند تعاملات و ارتباطات خود با مشتریان را مدیریت کنند. 

اینجا می‌توانید تمام اطلاعات مشتری در قیف فروش را در اختیار داشته باشید و پیگیری کنید. همۀ تعاملات به صورت خودکار اجرا می‌شوند و دیگر فرصت‌های سودآور را از دست نخواهید داد.

پزشکی و مراقبت‌های بهداشتی

ارائه‌دهندگان خدمات پزشکی و مراقبت‌های بهداشتی برای مدیریت کارکنان و برقراری رابطۀ درست با بیماران، به نرم افزار CRM احتیاج دارند.

CRM پزشکی به کلینیک‌ها کمک می‌کند به تمام تعاملاتشان به ترتیب اولولیت رسیدگی کنند و هیچ اطلاعات مهمی را در جریان مراقبت از بیمار از دست ندهند.

سایت Medgadget پیش‌بینی می‌کند بازار جهانی CRM پزشکی تا سال ۲۰۲۶ به ۹.۶ میلیارد دلار می‌رسد. این یعنی یک رشد ۱۰.۴ درصدی که نشان دهندۀ افزایش تقاضا برای داده های ساختاریافته در حوزۀ پزشکی است.

با استفاده از CRM یکپارچه‌سازی و به‌اشتراک‌گذاری اطلاعات در سراسر سیستم‌های بهداشتی دیگر چالش‌برانگیز نیست. نرم‌افزار CRM داده‌های حیاتی را بین بخش‌هایی مثل مطب پزشک، آزمایشگاه‌، داروخانه، انبار و... منتشر و همگام‌سازی می‌کند.

مشاور املاک

به نظر می‌رسد دیگر استفاده از نرم افزار CRM برای مشاوران املاک یک کار لوکس یا لاکچری نیست. بلکه قطعاً یک ضرورت است.

فقط به کارهایی که یک مشاور املاک در روز می‌کند فکر کنید :

بررسی پیشنهادات مختلف، پاسخگویی به تماس‌های تلفنی، برگزاری جلسات، بررسی قولنامه و دیگر اسناد املاک، ارتباط مداوم با صاحبخانه‌ها و مشتریان، همه و همه به نرم‌افزار CRM احتیاج دارند.

CRM املاک می‌تواند کار جمع‌آوری و ذخیرۀ اطلاعات مهم را خودکار کند و با تنظیم یادآورها و اعلان‌ها، تمام فعالیت‌های یک مرکز املاک را سازماندهی کند. 

مشاهدات مختلف نشان می‌دهند نرم‌افزار CRM در شناخت و درک رفتار مشتری هم به مشاوران املاک کمک می‌کند. با بررسی و آنالیز رفتار مشتریان، نقاط قوت و ضعف مشاوران به خوبی قابل درک خواهند بود.  

خدمات مالی

با محبوبیت بیشتر بازار بورس و ارزهای دیجیتال، مؤسسات مالی در زمینۀ ارتباط با مشتری با رقابت شدیدی روبه‌رو هستند و شدیداً در تلاش‌اند خود را متمایز جلوه دهند.

بسیاری از کسب‌وکارهای فعال در بازارهای سرمایه متوجه شده‌اند برای به دست آوردن مزیت رقابتی، برنده شدن در بازار و حفظ مشتریان، نیاز به برقراری روابط عالی با مشتریان خود دارند.

چه کسانی از CRM استفاده می‌کنند؟

یک سیستم CRM در حوزۀ خدمات مالی می‌تواند وظایفی مانند تقسیم‌بندی مشتریان، برقراری ارتباط با آن‌ها و شخصی‌سازی سفرهای مشتری را به خوبی انجام دهد.

اگر برایتان سوال شده که موسسات مالی چطور می‌توانند تجربۀ دیجیتالی ثابت و روانی برای مشتریان خود ایجاد کنند، پاسخ شما در «استفاده از نرم‌افزار CRM» خلاصه می‌شود.

هتل‌داری

یک تحقیق کوچک در حوزۀ هتل‌داری نشان می‌دهد که خیلی از هتلداران هم برای بهبود تجربه مشتری به نرم افزار CRM روی آورده‌اند.

مسلماً مهمترین دلیل آن هم مهمان‌نوازی بهتر و ارائه خدمات عالی به مشتریان است تا دوباره شاهد ورودشان به هتل باشند. در واقع موفق‌ترین هتل‌ها آن‌هایی هستند که میهمانان خود را به خوبی می‌شناسند و خدمات شخصی به آن‌ها ارائه می‌دهند.

دیتابیس CRM برای هتل‌داران به عنوان یک منبع اطلاعات قابل اعتماد عمل می‌کند که تجربیات همۀ مهمانان را در خود دارد و مشتریان را بر اساس معیارهای مختلف تقسیم‌بندی می‌کند.

وکالت و حقوق

وقت برای وکلا بیشتر از بقیه طلاست! یکی دیگر از حوزه‌هایی که از نرم‌افزار CRM و قابلیت‌های اتوماسیون آن استفاده می‌کند، وکالت و حقوق است.

انجمن وکلای آمریکا گزارش داده است که ​​وکلای دادگستری به طور متوسط فقط ۱.۹ ساعت از هر ۸ ساعت کاری خود را به شکل مفید کار می‌کنند. ۴۸ درصد از زمان آن‌ها صرف کارهای اداری می‌شود و ۳۳ درصد هم صرف گرفتن مشتری جدید!

به همین دلیل است که موفق‌ترین وکلای امروز از سیستم CRM استفاده می‌کنند. نرم‌افزار CRM با ذخیره‌سازی داده‌های مهم، یادآوری جلسات و قرارهای ضروری، پیگیری سرنخ‌ها، انجام کارهای اداری و مدیریت شبکه‌های اجتماعی کار وکلا را خیلی ساده‌تر می‌کند. 

صنعت تناسب اندام

در سال‌های اخیر، صنعت تناسب اندام رونق زیادی گرفته و هر روز افراد بیشتری به سمت آن می‌روند.

با یک گذر و ساده و سریع در اینستاگرام می‌توانید ببینید که ورزش و بدن‌سازی کم‌کم دارد وارد سبک زندگی مردم می‌شود. این صنعت سالانه ۸۷ میلیارد دلار در سال در سراسر جهان گردش مالی دارد. همین نشان می‌دهد که زمینۀ مناسبی برای بکارگیری CRM و قابلیت‌های آن است.

از آنجایی که بیشتر مشاغل در این فضا خدمات مشتری‌گرا ارائه می‌دهند و با حداقل تعداد کارکنان اداره می‌شوند، مزایایی که پیش از این برای CRM ذکر کردیم اینجا هم صدق می‌کنند.

تحقیقات نشان می‌دهند ارائه‌ خدمات شخصی به هر مشتری، محرک اصلی افراد برای برقراری رابطه با یک مرکز تناسب اندام است. کاری که سیستم CRM در انجام آن استاد است. وقتی مدیران این صنعت هر وقت اراده کنند تاریخچۀ رفتار مشتریان را جلوی خود ببینند، ارائه خدمات عالی دیگر یک رویای دست‌نیافتنی نخواهد بود.

صنایعی که بررسی کردیم فقط گوشه ای از صنایع روز دنیا و ایران است که نیاز به سیستم CRM برای مدیریت مشتریان خود دارند. هر نوع صنعتی که به ذهنتان برسد می تواند از سیستم CRM استفاده کرده و فروش خود را مدیریت کند. یکی از بهترین نرم افزارهای موجود در بازار که می تواند نیاز صاحبین کسب و کار را در حوزه CRM برطرف کند، نرم افزار CRM شرکت دیدار است. این شرکت با سابقه چندین ساله در حوزه CRM و با قابلیت های منحصربه فرد و متمایز در سیستم خود، گوی رقابت را از رقبای خود ربوده و به تنها شرکت متمرکز در حوزه CRM ایران تبدیل شده است.

برای آشنایی با خدمات مجموعه دیدار می توانید به سایت این شرکت به نشانی https://didar.me مراجعه کنید.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید