وقتی شما قیمت را دلاری می‌کنید گردشگر هم به تناسب از شما انتظار کیفیت دلاری دارد. آیا بهترین هتل‌های کیش، اصفهان و تهران توان رقابت با هتل‌های دبی، ترکیه و عربستان را دارند؟ آیا ناوگان هوایی ایران با ناوگان هوایی ترکیه و قطر قابل مقایسه است؟ آیا ناوگان ریلی ما هیچ بویی از استانداردهای روز دنیا برده است؟

۴ تهدید قیمت‌گذاری دلاری برای صنعت گردشگری ایران

سلام نو – محمدعلی صف‌آرا: شنبه ۴ تیر ماه اخباری از دلاری شدن بلیط هواپیما برای مسافران خارجی منتشر شد.

انجمن شرکت‌های هواپیمایی در آذرماه سال ۱۴۰۰ در میانه‌ی گرانی بلیط پروازها در مسیرهای داخلی، در دستورالعملی به ایرلاین‌ها، نرخ بلیط در مسیرهای داخلی را برای مسافر غیرایرانی متفاوت اعلام کرد. حالا ظاهرا خطوط هواپیمایی به دفاتر خدمات مسافرتی و مراکز فروش بلیط اطلاع دادند از ابتدای تیرماه ۱۴۰۱ نرخ بلیط هواپیما در مسیرهای داخلی برای اتباع غیرایرانی ارزی محاسبه می‌شود.

بر اساس این مصوبه، سقف نرخ پروازهای داخلی زیر یک ساعت ۱۰۰ دلار و از یک ساعت بیشتر ۱۵۰ دلار تعیین شده است. در نتیجه این مدل فروش مسافرانی که بخواهند با گذرنامه بلیط خریداری کنند، اتباع خارجی محسوب می‌شوند.

حالا علی‌اصغر شالبافیان- معاون گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی- گردشگری و صنایع‌دستی در نامه‌ای به رئیس سازمان هواپیمایی کشور اعلام کرد که دریافت نرخ دلاری بلیط هواپیما از گردشگران غیر ایرانی باعث افزایش قیمت تمام‌شده سفر می‌شود و این کار باید تا انجام بررسی‌ها بیشتر متوقف شود.

دلار گران، دندان گرد و خطری که صنعت گردشگری را تهدید می‌کند

دلار گران شده، ارزش پول ملی کاهش یافته و هزینه میزبانی از گردشگران بسیار بیشتر از قبل است. در چنین شرایطی فعالین صنعت گردشگری، مثل بسیاری دیگر از کسب‌وکارها، دنبال درآمد بهتر و به ویژه درآمد دلاری هستند.

بعد از اعلام خبر دلاری شدن بلیط هواپیما هتل‌داران هم به سرعت به وزیر میراث فرهنگی و گردشگری پیام دادند که هزینه خدمات از گردشگر خارجی را دلاری بگیرند. بعد از هتل داران احتمالا نوبت رستوران‌ها و دیگر مشاغل فعال در حوزه گردشگری می‌رسد.

در نگاه اول این اقدام منطقی، معقول و مثبت است، اما واقعیت این است که دلاری کردن هزینه‌های مسافران خارجی می‌تواند تبدیل به اشتباه مرگبار صنعت گردشگری ایران شود.

قیمت‌گذاری دلاری، ارتباطات محدود

وقتی شما بلیط سفر، رستوران و هتل گردشگر خارجی را دلاری می‌کنید باید آمادگی پذیریش دلار و کارت اعتباری او را داشته باشید. این که انتظار داشته باشیم یک گردشگری چند هزار دلار در جیبش بگذارد و به ایران بیاید یا در به در در سبزه میدان و فردوسی دنبال دلار باشد چندان منطقی نیست.

ایران امروز با هیچ بخشی از سیستم مالی دنیا مرتبط نیست. هیچ مرکز گردشگری، هتل و رستورانی به شکل قانونی و روتین توان پذیریش کارت‌های اعتباری خارجی مثل ویزا کارت یا مستر کارت را ندارند. در این شرایط پرداخت به دلار می‌تواند گردشگر را جان به لب کرده و او را به سوژه‌ای برای دزدان بدل کند.

تناسب قیمت‌گذاری با کیفیت

وقتی شما قیمت را دلاری می‌کنید گردشگر هم به تناسب از شما انتظار کیفیت بالاتری دارد. آیا بهترین هتل‌های کیش، اصفهان و تهران توان رقابت با هتل‌های دبی، ترکیه و عربستان را دارند؟ آیا ناوگان هوایی ایران با ناوگان هوایی ترکیه و قطر قابل مقایسه است؟ آیا ناوگان ریلی ما هیچ بویی از استانداردهای روز دنیا برده است؟

در چنین شرایطی کدام توریستی حاضر می‌شود برای امکانات موجود، فرسوده و ناکافی ایران هزینه دلاری روز دنیا را پرداخت کند.

قیمت‌گذاری دلاری قاتل تنها فرصت جدی گردشگری ایران

از جذب گردشگر در جام جهانی قطر تا جذب گردشگر یا زائر برای حرم رضوی مهم‌ترین مزیت ایران در حال حاضر قیمت ارزان است. از مدیران تا کارشناسان گردشگری همه برند فعلی ایران را یک مقصد گردشگری ارزان می‌دانند. همین ویژگی باعث شده تا ایران به یکی از مقصدهای بازنشسته‌های اروپایی و چینی بدل شود.

۴ تهدید قیمت‌گذاری دلاری برای صنعت گردشگری ایران

وقتی شما تنها مزیت جدی فعلی ایران را از آن بگیرید عملا کشور را به یک مقصد مرده گردشگری بدل کردید که هیچ جاذبه جدی و مهمی برای گردشگران ندارد. اگر به آثار تاریخی مثل تخت جمشید و چهل ستون فکر می‌کنید سخت در اشتباهید. از یونان تا ایتالیا و ترکیه همه جای جهان آثار تاریخی و طبیعی زیبا وجود دارد.

شما زمانی در لیست گردشگران قرار می‌گیرید که در میدان رقابت مزیتی مثل ارزانی، امکانات تفریحی، بریندینگ، لوکس بودن و عناصری مثل این‌ها را داشته باشید. تنها مزیت ایران در حال حاضر ارزانی است که نباید به سادگی آن را تخریب کرد.

خطر عادی‌تر شدن معملات دلاری

آخرین خطر دلاری شدن گردشگری در ایران کاهش بیش از پیش ارزش پول ملی است. ریال ایران همین حالا هم وضع خوبی ندارد. بسیاری از معملات بزرگ مثل معامله ماشین و مسکن با دلار یا ارز دیجیتال صورت می‌گیرد. رایج شدن رسمی دلار در حوزه گردشگری می‌توان جایگاه ریال را بیش از پیش تضعیف کند و عملا به کمرنگ شدن نقشی حتی در بازار داخلی دامن بزند.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید