استاد دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: اگر برجام احیا شود در ابتدا شوکی به دلار وارد خواهد شد و ممکن است دلار تا ۲۷ هزار تومان یا کمی بیشتر کاهش یابد، ولی بعد از عادی شدن و تا آخر سال دلار بین ۳۰ تا ۳۲ هزار تومان باقی می‌ماند.

واکاوی عوامل ریزش نرخ دلار / دلار تا کجا ارزان می‌شود؟

به گزارش سلام نو به نقل از اقتصاد ۲۴، در هفته گذشته بانک مرکزی با سه اقدام گرچه تلاش کرد دلار را از صعود بازدارد؛ اما آنچه امروز در مورد کاهشی شدن قیمت دلار مشاهده می‌کنیم، سیگنال سفر جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به تهران و خبرهای مربوط به ازسرگیری مذاکرات است.

در همین راستا دلار در کانال ۳۰ هزار تومانی درجا می‌زند و در لحظه تنظیم این خبر ۳۰۴۸۰ تومان در بازار آزاد به فروش می‌رسد. همچنین در صرافی‌ها قیمت خرید دلار ۲۸۲۶۳ تومان و فروش آن ۲۸۵۹۳ تومان اعلام شده است؛ اما سوال اصلی این است که دلار در روزهای آتی به چه سمت و سویی حرکت خواهد کرد؟

واکاوی عوامل ریزش نرخ دلار

عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز  گفت: در روزهای اخیر، سفر مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به تهران و صحبت‌های مقامات وزارت خارجه ایران سیگنال کاهشی به قیمت دلار داده است.سید مرتضی افقه ادامه داد: خبر عزیمت علی باقری، معاون سیاسی وزارت امور خارجه و تیم مذاکره کننده ایران به دوحه نیز نشان می‌دهد زمینه‌ها برای احیای برجام یا برای مذاکرات جدیدی فراهم شده و همین موجب ریزش در قیمت دلار شده است.

نرخ تعادلی دلار بین کانال ۳۰ تا ۳۲ هزار تومان است

این اقتصاددان گفت:، اما اگر در روزهای آتی دوباره خبری مبنی بر عدم توافق اعلام شود دلار جهت عوض خواهد کرد.افقه در مورد پیش بینی قیمت دلار در ماه‌های آینده گفت: اگر مذاکرات به سمت مثبت پیش رود قیمت ارز در یکی، دو ماه آینده کاهشی است؛ اما قیمت تعادلی آن بین ۳۰ تا ۳۲ هزار تومان است.

شوک موقتی به دلار با احیای برجام

این اقتصاددان در پاسخ به  این سوال  مبنی بر اینکه چرا نرخ تعادلی دلار بین کانال ۳۰ تا ۳۲ هزار تومان است، گفت: با توجه به اینکه ارز ۴۲۰۰ تومانی حذف شده و نرخ تسعیر ارز در لایحه بودجه ۲۳ هزار تومان است قیمت تعادلی دلار در همین بازه است.

افقه ادامه داد: اگر برجام احیا شود در ابتدا شوکی به دلار وارد خواهد شد و ممکن است دلار تا ۲۷ هزار تومان یا کمی بیشتر کاهش یابد، ولی بعد از عادی شدن و تا آخر سال دلار بین ۳۰ تا ۳۲ هزار تومان باقی می‌ماند.

تورم ۴۰ درصدی در راه است

این استاد دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: در صورتی که بار دیگر مذاکرات به بن بست بخورد متاسفانه شاهد افزایش دلار تا ۴۰ هزار تومان و بالاتر هم خواهیم بود و تنها نقدینگی موجود در جامعه می‌تواند این افزایش را محدود کند.افقه در مورد تورم نیز گفت: هنوز آثار حذف ارز ترجیحی کاملا تخلیه نشده؛ بنابراین تیرماه هم مثل خرداد تورم افزایشی خواهد بود و باز اگر توافق انجام شود روند افزایشی تورم بیشتر نمی‌شود، ولی روی ۴۰ درصد خواهد ماند. اما اگر توافق نشود با توجه به اینکه هرچه به پایان سال نزدیک می‌شویم احتمالا دولت نخواهد توانست درآمدهای پیش بینی شده به جای نفت را که از طریق مالیات می‌خواهد کسب کند به دست بیاورد بنابراین از بانک مرکزی و بانک‌های دیگر استقراض می‌کند و به همین دلیل تورم اگر حل نشود نرخ ارز باز فزاینده می‌شود.

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید