الهه علیخانی؛ بلاگر سفر و گردشگریه، اون عاشق سفر کردنه و با سبک کوله‌گردی نقاط مختلف ایران رو دیده. الهه کارشناسی ارشد بیوتکنولوژی پزشکی داره و چند سالی در همین زمینه کار کرده، اما زمانی تصمیم می‌گیره تا بیشتر به علاقه‌اش یعنی سفر بپردازه از این رو منبع درآمدش می‌شه تولید محتوا، تبلیغات، مشاوره‌های اینستاگرامی و فروش محصولات. اون در سفری به کرمانشاه جذاب از یک سایت تاریخی و فرهنگی ثبت شده در فهرست میراث جهانی یونسکو بازدید می‌کنه و کلی به وجد میاد. با ما همراه باشید تا از طریق روایت الهه علیخانی بیشتر و بهتر از «بیستون کرمانشاه» بدونیم.

روایت الهه علیخانی از سایت تاریخی بیستون در کرمانشاه

سلام نو – سرویس گردشگری: قدمت محوطه تاریخی و فرهنگی بیستون به عنوان یک سایت باستان‌شناسی، به دوره پیشاتاریخی برمی‌گرده و بعد از اون در هر دوره تاریخی شاهد آثار مختلفی از نیاکان و پادشاهان‌مون در این محوطه مهم هستیم. الهه با رفتن به این سایت شگفت‌انگیز و با شکوه به نحوی یک یک این آثار رو معرفی و توصیف می‌کنه: "بیستون یکی از مهم ترین و ارزشمند ترین محوطه های باستانی در کشور و حتی در دنیاست که حتی در لیست آثار میراث جهانی یونسکو نیز به ثبت رسیده است. آثاری از تمام ادوار تاریخ که ۲۸ مورد از آن ها به ثبت ملی رسیده باورتون میشه؟ آثاری همچون کتبیه جهانی داریوش بزرگ، مجسمه هرکول، بقایای سد و پل ساسانی، سراب بیستون، بناهای ایلخانی، بناهای صفوی، غارهای باستانی، نقش برجسته گودرز دوم و بلاش، کارونسرای شاه عباسی. کتیبه داریوش یکی از معتبر ترین سندهای تاریخی دنیاست. این کتیبه پیروزی دارویش بزرگ بر گئومات مغ را شرح می دهد. مجسمه مشهور هرکول، فرد درشت و قدرتمندی را نشان می دهد که بر روی پهلوی چپ خودش لم داده است. در پشت این مجسمه کتیبه ای از زمان سلوکیان وجود دارد. سراب بیستون یکی از اثار مهم بیستون است و یکی از دلایل استقرار و سکونت انسان باستان در این ناحیه، وجود همین چشمه منحصر به فرد است. اکثر آثار تاریخی ارزشمند این محوطه، دور تا دور این چشمه تاریخی ایجاد شده‌اند."

روایت الهه علیخانی از سایت تاریخی بیستون در کرمانشاه

دیواره بیستون با داشتن پهنه‌ای ۵۰۰۰ متری و بلندایی ۱۲۰۰ متری، رتبه نخست دیواره‌ی مرتفع در ایران و رتبه پنجم مرتفع‌ترین دیواره‌ها رو در جهان داره. کوه بیستون در مسیری باستانی (کرمانشاه به همدان) قرار گرفته که کاروان‌ها و نظامیان زیادی از این راه عبور می‌کردن. کاروانیان و نظامیان با عبور از این مسیر خودشون رو از بابل و بغداد به کوه‌های زاگرس و اکباتان می‌رسوندن و این منطقه شرایط مطلوبی برای قدرت نمایی پادشاهان ادوار مختلف داشته. الهه راجع به آثار به جای مانده از این تاریخ حیرت‌انگیز این‌طور می‌گه: "کاروان سرای شاه عباسی دوران صفویه که در حال حاضر هتل است. فرهاد تراش بزرگترین دیواره تراشیده شده ی ایران با ۲۰۰ متر طول است که قدمت این دیواره به دوره ساسانیان باز می گردد. طبق نظر بسیاری از باستان شناسان هدف از تراشیدن این دیواره عظیم در دل کوه، ایجاد یک قاب بزرگ برای حجاری مجالس سلطنتی و یا نوشتن یک واقعه مهم تاریخی توسط خسرو پرویز بوده که با مرگ او ناتمام مانده. همچنین از بلوک های سنگی آن نیز برای ساخت بناهایی مثل کاخ نیمه تمام ساسانی استفاده شده است و اما در فولکلور مردم محلی، این حجاری کار فرهاد کوه کن می باشد که بخاطر عشق به شیرین(زن خسرو پرویز) تن به چنین کاری داده است و در منظومه خسرو و شیرین اثر نظامی به آن اشاره شده است. باید در مورد این اثر روز ها صحبت کرد."

روایت الهه علیخانی از سایت تاریخی بیستون در کرمانشاه

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید