اردشیر اروجی با اشاره به موانع پیش روی ایران در جذب گردشگران جام جهانی گفت: من بعید می‌دانم که بتوانیم رقم قابل توجهی از گردشگران جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ قطر را جذب کنیم.

باید بایدها و نبایدهای فرهنگی و مذهبی خود را به صورت شفاف با توریست های خارجی در میان بگذاریم

سلام نو – محمدعلی صف‌آرا: فرصت جذب گردشگر در حاشیه جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ قطر چیزی نیست که بتوان به سادگی از کنار آن گذشت. ایران نیز مانند بسیاری از کشورهای دیگر مایل است حداکثر استفاده ممکن را آن از این رخداد ببرد، آیا بهره بردن از این فرصت به همین سادگی است؟

فرخ میرشاهزاده، کارشناس گردشگری، پیشتر به این پرسش سلام نو جواب منفی داد و توضیح داد جام جهانی قطر چگونه می‌تواند به تهدیدی برای گردشگری ایران بدل شود.

حالا اردشیر اروجی، مدیرکل سابق آمار و برنامه‌ریزی سازمان وقت میراث فرهنگی و گردشگری، در گفت‌وگو با سلام نو نه تنها حرف میرشاهزاده را تایید می‌کند، بلکه به اعلان‌های قرمز علیه سفر به ایران که اخیرا صادر شده نیز اشاره می‌کند و آن‌ها را در کنار عدم ارتباط مالی ایران با جهان، مانعی جدی برای جذب گردشگران می‌داند.

وی با تایید این مسئله که مسابقات جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ قطر، با توجه به کم وسعت بودن این کشور، برای کشورهای منطقه فرصتی طلایی است، گفت: با این همه به علت تحریم‌های آمریکا علیه ایران و عدم تعامل دنیا با ما ارتباط ما با کشورهای دیگر به سختی برقرار می‌شود.

این کارشناس گردشگری افزود: شما فکر کنید گردشگری که به جام جهانی فوتبال قطر می‌آید بخواهد به هر دلیل بازدید هم از جزیره کیش داشته باشد. آیا او می‌تواند از کارت اعتباری خود که در کشورش و در قطر و دبی از آن استفاده کرده در کیش هم استفاده کند؟ خیر چون ارتباط بانکی ما در آن سطح با دنیا برقرار نیست.

وی مشکل دیگر را ضعف زیر ساخت‌های گردشگری ایران دانست و گفت: به جز این شاید قطر هم به دلایل مختلف مایل باشد گردشگرانش را به کشوری غیر از ایران بفرستد. به عنوان نمونه هتل‌های کیش هنوز توسط قطر تایید نشده است که خود مانعی بزرگ بر سر راه جذب گردشگران خارجی است.

باید بایدها و نبایدهای فرهنگی و مذهبی خود را شفاف اعلام کنیم

اروجی با اشاره به هنجارهای مذهبی و فرهنگی ایران ادامه داد: از سوی دیگر ما بایدها و نبایدهای فرهنگی و مذهبی داریم که مشخص نیست به سفارت‌های کشورهای دیگر اعلام شده یا خیر؟ این بایدها و نبایدها نوعی از گردشگری را در کشور ما شکل داده که ما آن را گردشگری خانوادگی می‌دانیم. ما باید با اعلام این بایدها و نباید اجازه دهیم گردشگر انتخاب درستی داشته باشد، به هر شکل برخی این فضا را می‌پسندند و برخی دیگر خیر.

وی ادامه داد: ما همیشه نگرانیم که با اعلام این بایدها و نبایدها بسیاری ما را از لیست سفر خود خط بزنند، در حالی که باید بپذیریم دنیا متنوع است و برخی هم مقصدی با بایدها و نبایدهای ایران را دوست خواهند داشت.

این کارشناس گردشگری با خطرناک دانستن این عدم شفافیت گفت: من بارها گفته‌ام که این عدم شفافیت می‌تواند برای ما مشکل‌ساز شود و فرصت جام جهانی را به تهدید بدل کند. وقتی گردشگر خارجی با یک تصور وارد ایران شود و با بایدها و نبایدهای متفاوتی رو به رو شود به طور طبیعی از سفر به ایران لذت نخواهد برد.

باید بایدها و نبایدهای فرهنگی و مذهبی خود را به صورت شفاف با توریست های خارجی در میان بگذاریم

وی در ادامه افزود: ما باید رسا و بدون دوگانگی بایدها و نبایدهای خود را اعلام کنیم. ما نباید با روی باز گردشگر را جذب کنیم و بعد ناگهان بایدها و نبایدها را در مقصد پیش روی او بُگذاریم. هر کشوری این بایدها و نبایدها را دارد و آن را صریح اعلام می‌کند.

اروجی با اشاره به اینکه متاسفانه ما هیچ کدام از این کارها را نکردیم و بیشتر دنبال جلب نظر قطر بودیم، ادامه داد: این عدم تلاش در حالی رخ داد که با مشکلاتی مثل تحریم و اعلان قرمز برخی کشورها علیه ایران مواجه هستیم. این اعلان باعث می‌شود تا بیمه سفر به ایران را پوشش ندهد و کشور ما عملا در دسته مقاصد ناامن برای بسیاری از گردشگران قرار بگیرد.

وی با اشاره به تجربه گردشگری دوره برجام افزود: اگر خاطرتان باشد در زمان امضای برجام حرکت گردشگران به سمت ایران شدت بسیاری گرفت، اما آمریکا با یک قانون اعلام کرد هر کسی که به ایران سفر می‌کند برای ورود به آمریکا باید دوباره ویزا بگیرد. با همین قانون جریان گردشگران به ایران مُختل شد.

این کارشناس گردشگری با اشاره به احتمال تکرار تجربه‌ای شبیه به تجربه برجام در دوره جام جهانی گفت: حالا هم با نزدیک شدن به مسابقات جام جهانی دوباره در حال تکرار همین فرمول ایران هراسی هستند و شاید قطر را هم تحت فشار قرار دهند. ما در برابر این برنامه چه کردیم؟ بیشتر حرف زدیم و شعار دادیم و صرفا دنبال قانع کردن قطر بودیم.

اروجی در انتها گفت: با توجه به این مسائل من بعید می‌دانم که بتوانیم رقم قابل توجهی از گردشگران جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ قطر را جذب کنیم.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید