وزرات میراث فرهنگی ترکیه تلاش دارد که عطاران را به نام خود در یونسکو ثبت کند این در حالیست که این صنف با تاریخ ایران گره خورده است.

ترکیه میخواهد «عطاری» را به نام خود در یونسکو ثبت کند
به گزارش سلام نو به نقل از آفتاب‌نیوز، نشست خبری مرتضی جعفری رییس اتحادیه عطاران فروشندگان گیاهان دارویی برگزار شد. وی پیشینه عطاری را به دوره صفویه نسبت داد و افزود: در دوره صفویه انجمنی مانند اتحادیه امروزی وجود داشت و این اتحادیه برعملکرد فعالان این حوزه نظارت می‌کرد.

این فعال صنفی با بیان اینکه اتحادیه 1300 مجوز صادر کرده است، افزود: حدود 1610 تقاضا برای دریافت پروانه کسب در دست بررسی است و بیش از 1500 عطاری بدون مجوز در تهران فعال هستند.

رئیس اتحادیه عطاران فروش قرص‌های لاغری، چاقی، برنج از سوی عطارنماها را غیر قانونی دانست و خاطر نشان کرد: اقدامات این افراد به خوش نامی عطاران که در گذشته حکیم نامیده می شدند ضربه می زند.

وی بر نحوه بسته بندی، چیدمان قفسه‌ها در عطاری‌ها انتقاد وارد کرد و تصریح کرد: اتحادیه تلاش دارد با تامین کنندگان اعضا ارتباط مستقیم برقرار کند تا محصولات با کیفیت مطلوب‌تری در دسترس مردم قرار بگیرد.

این فعال صنفی از تلاش اتحادیه برای تاسیس دانشگاه علمی کاربردی عطاران خبر داد و افزود: تلاش داریم که دانش علمی عطاران در زمینه تشخیص کیفیت گیاهان دارویی و چگونگی ترکیب آنها را آموزش بدهیم.

به گفته وی، عطاران دخل و تصرفی در طبابت ندارند و اقدام به فروش گیاهان دارویی می‌کنند.

جعفری با بیان اینکه اتحادیه از سازمان امور مالیاتی انتظار دارد که فروشندگان گیاهان دارویی مانند باغداران و تولیدکنندگان این محصولات مشمول برخی معافیت‌های مالیاتی شوند، تاکید کرد: وزرات میراث فرهنگی ترکیه تلاش دارد که عطاران را به نام خود در یونسکو ثبت کند این در حالیست که این صنف با تاریخ ایران گره خورده است.

رئیس اتحادیه عطاران و فروشندگان گیاهان دارویی در پاسخ به پرسش خبرنگار ایلنا که آیا اتحادیه بر فروش گیاهان دارویی در فضای مجازی نظارتی اعمال می‌کند؟ تصریح کرد: هیچگونه نظارتی بر فروش این افراد از سوی اتحادیه اعمال نمی‌شود و منابع تامین کننده محصولات این افراد مشخص نیست و با هر قیمتی که بخواهند محصول را عرضه می‌کنند اما اتحادیه پیگیر این موضوع هست و به دنبال راهی برابر اعمال نظارت بر فروش این واحدها است.

وی در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار ایلنا، آیا اتحادیه در زمینه صادرات گیاهان دارویی اقدامی انجام داده است؟ گفت: اتحادیه بر روند فعالیت اعضا در تهران نظارت دارد و اتحادیه سراسری کشوری می‌تواند در این زمینه ورود کند. در حال حاضر انجمن گیاهان دارویی در کشور فعال است.

این فعال صنفی با بیان اینکه وزارت جهاد کشاورزی تلاش دارد هویت عطاران را از آنها بگیرد، گفت: گیاهان دارویی در کشور چندین متولی متفاوت دارد این نهاده‌ها عبارتند از دفتر گیاهان دارویی و طب سنتی ریاست جمهوری، سازمان جنگل‌ها، دفتر مجری طرح گیاهان دارویی وزارت کشاورزی .... این نهاده‌ها تلاش دارند که این حوزه را به هلدینگ شخصی برای نهاد و مجموعه خود تبدیل کنند این در حالیست که عطاران از قدیم به عنوان متولیان فروش گیاهان دارویی شناخته شده‌اند و هیچ بخش دولتی نباید به تنهایی برای فروش گیاهان دارویی تصمیم بگیرد.

جعفری ادامه داد: گیاهان دارویی به سمت خصولتی شدن می‌روند و این موضوع به این صنعت آسیب وارد کرده است اما ما توان مدیریت تولید و صادرات در این بحش را داریم.

رئیس اتحادیه عطاران بر نحوه فرآوری گیاهان دارویی انتقاد وارد کرده است و افزود: گیاهان دارویی به‌صورت فله و غیر اصولی برداشت می‌شوند اما ظرفیت تولید گیاهان دارویی بعد از چین در کشور ما فراهم است و از 17 اقلیم تولید گیاهان دارویی 13 اقلیم آن در ایران وجود دارد از این‌رو لازم است که جدی‌تر این مهم را دنبال کنیم.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید