کارشناسان معتقدند ترکیه با بهره گرفتن از گروه های مختلف تروریستی در سوریه تلاش می کند از آنها برای رسیدن به منافع خود استفاده کند.

ترکیه با تروریست ها علیه سوریه ائتلاف کرد
به گزارش سلام نو به نقل از العالم، پس از درگیری های شدید بین گروه موسوم به جبهه شامیه وابسته به آنچه گردان سوم شناخته می شود و گروه موسوم به نوار شرقیِ جنبش احرار الشام در اطراف حلب و ادلب در شمال غرب سوریه، هم اکنون آرامشی شکننده بر این مناطق حاکم است. این درگیری ها در پی دستیابی به توافق نامه صلح با نظارت ترکیه پایان یافت.

در این میان جبهه النصره با استفاده از این درگیری ها، به رؤیای خود برای گسترش نفوذش بر روستاهای اطراف عفرین دست یافته و به دروازه های این شهر رسیده است.

هم اکنون ائتلاف های پیچیده و در هم تنیده در این منطقه شکل گرفته است به گونه ای که نمی توان آنها را از یکدیگر جدا کرد و چه بسا شاهد درگیری بین این ائتلاف ها در روزهای آینده باشیم.

همین مسئله باعث شده است مناطق اطراف ادلب روی ثبات و آرامش حتی به صورت نسبی به خود نبیند.

نکته قابل توجه در درگیری های اخیر بین جبهه شامیه و جنبش احرار الشام، ائتلاف این جنبش با جبهه النصره و وارد شدن به حومه عفرین است، اتفاقی که این سوال را مطرح می کند که راز این ائتلاف و نزدیکی بین النصره و احرارالشالم چیست؟

به گفته کارشناسان مهم ترین عامل این نزدیکی، ارتباط ایدئولوژیک است. احرار الشام در واقع شعبه ای از نخستین گروه مسلحی است که در آغاز جنگ علیه سوریه تشکیل شد و با القاعده ارتباط داشت. هم زمان جبهه النصره تاسیس شد که در واقع شاخه سوری داعش محسوب می شود.

کارشناسان بر این باورند که روابط ایدئولوژیک باعث نزدیکی جبهه النصره و جنبش احرار الشام شده است و در همین حال این دو گروه با گروه هایی که تابع ایدئولوژی آنها نباشند، درگیر می شوند.

در همین حال عامل دیگری که به گفته کارشناسان، باعث ائتلاف گروه های مخالف شده، قدرت نفوذ و پول است که تروریست های بسیاری را از کشورهای مختلف روانه سوریه کرده است.

همین عامل گاه گروه های هم پیمان را رو در روی هم قرار داده است آنگونه که در سال های 2017 و 2019 باعث درکیری های خونین بین جنبش احرار الشام با جبهه النصره شده بود.

در این میان ترکیه با بهره گرفتن از گروه های مختلف تروریستی تلاش می کند از آنها برای رسیدن به منافع خود استفاده کند. ترکیه همچنین قصد دارد از این گروه های تروریستی در صورت لزوم خارج از سوریه نیز استفاده کند.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید