از آنجایی که طعم و مزه غذاهای سنتی استان مرکزی بسیار خاص و زبانزد است .غذاهای اراک علاوه بر طعم خاص و خوشمزه ای که دارند، همه ی آن ها با مواد مقوی و مغذی تهیه می شوند.

معرفی دلبرترین غذاهای محلی اراک

به گزارش سلام نو، استان مرکزی و اراک دارای تنوع غذایی بسیار زیادی می باشد که علاوه بر طعم خاص و خوشمزه ای که دارند، همه ی آن ها با مواد مقوی و مغذی تهیه می شوند.

آب و هوای متنوع استان مرکزی به دلیل حضور کوه های مرتفع، همسایگی با حاشیه مرکزی ایران ، نزدیکی با مناطقی همچون دریای نمک و کویر میقان و مهمتر از همه قرارگیری در محل اتصال رشته کوه های زاگرس و البرز باعث شده است که انواع گیاهان، سبزیجات مختلف بومی و میوه ها بسیار عالی رشد کنند.

همین امر موجب شده است که در این دیار رژیم غذایی متنوعی شکل بگیرد و آیین هایی که در گذشته مرسوم بوده است به تصویر کشیده شود البته ناگفته نماند که در عصر حاضر متاسفانه بسیاری از رسم و رسومات به ورطه فراموشی سپرده شده است.

از آنجایی که طعم و مزه غذاهای سنتی استان مرکزی بسیار خاص و زبانزد است و علاوه بر آن از مواد مغذی تهیه می شوند.

حلیم اراکی

از غذاهای پرطرفدار و مقوی اراک که در ماه مبارک رمضان محبوبیت بیشتری در سرتاسر ایران کسب میکند حلیم اراکی نام دارد. در گذشته به خاطر نامرغوب بودن دیگ ها انرژی و وقت بسیار زیادی به پخت حلیم اختصاص می دادند اما امروزه روش پخت آن تا حدودی بهتر از قبل شده است. موادی که در این حلیم خوشمزه به کار برده می شود موادی همچون بلغور گندم، دارچین، ماهیچه یا گوشت گردن پخته شده، آب قلم، روغن و نمک می باشد.

معرفی دلبرترین غذاهای محلی اراک

آش اشکنه ی اراک (او گرمه)

یکی از غذاهای اصیل ایرانی که مخصوص خانواده های کم درآمد استان مرکزی بود آش شکنی اراک نام دارد. این غذا در عین سادگی که دارد سرشار از انرژی و ویتامین است و در مدت زمان کوتاهی می توان آن را پخت.

جالب است بدانید این غذا از تنوع زیادی در مناطق مختلف ایران برخوردار است و شما می توانید در شهرهای مختلف ایران شاهد طبخ غذاهایی همچون اشکنه تخم مرغ، اشکنه سبزی، اشکنه سیب زمینی، اشکنه کشک و ... باشید. این غذا با استفاده از موادی همچون آرد، تخم مرغ، زردچوبه، پیاز و شوید، روغن و ... تهیه می شود.

آش شیر

آش شیر یکی از غذاهای بومی و سنتی استان مرکزی به شمار می رود که کدبانوهای خوش ذوق این منطقه با استفاده از موادی همچون گندم پوست کنده، شیر، کشمش، نخود، بادام و گردو اقدام به طبخ آن می کنند. به علت وجود شیر در کنار حبوبات و کشمش در این غذا پزشکان متخصص تغذیه توصیه می کنند که کودکان و نوجوانان از این غذا بیشتر مصرف کنند.

آش انار

آش انار یکی دیگر از غذاهای لذیذ این منطقه محسوب می شود که در بین مردم این استان از طرفداران بسیار زیادی برخوردار است. چراکه در این آش انار علاوه بر اینکه از سبزیجات و حبوبات استفاده می شود بلکه از مغز گردو ، آب انار و برگ زردآلو به کار برده می شود و یک طعم فوق العاده ای به این غذا می دهد. گویی طعم تمام میوه های بهشتی یکجا در این غذا احساس می شود. پیشنهاد می کنیم این غذای خوشمزه را از دست ندهید.

معرفی دلبرترین غذاهای محلی اراک

آش جو (جودوغ) با شکمبه

آش جو با شکمبه یکی دیگر از غذاهای محلی این استان معرفی شده است که دستور پختی شبیه به آش ترخینه دارد اما تنها تفاوتی که در بین آن ها وجود دارد این است که در این غذا به جای اینکه ترخینه خشک استفاده شود از جو پرکنده یا نیمکوب به کار می برند. بسیاری از ایرانیان این غذا را در سفره های رنگی خود قرار می دهند و طرفدار پرو پاقرص آن هستند.

آش ترخینه با شکمبه

تنوع بی نظیری از انواع آش ها را در استان مرکزی می توانید شاهد باشید. در بسیاری از مناطق این استان یک نوع آش به نام آش ترخینه دوغ تهیه می شود که در بعضی جاهای منطقه به آش سیرابی نیز معروف است و از رایج ترین غذاهای شهرهای این خطه از کشور به شمار می رود.

نکته جالبی که وجود دارد و دانستن آن خالی از لطف نیست این است که ترخینه نوعی ماده حل شده و مرکب از دوغ، گوجه، گندم پرک شده، برگ چغندر دیگر سبزیجات می باشد که توسط بسیاری از خانواده ها در فصل تابستان تهیه شده و در فصل زمستان آن به مصرف می رسد.

آش خیار

شاید برای اولین بار است که اسم غذایی را می شنوید که در داخل آن خیار به کار برده شده است. در شهرستان اراک غذایی به نام آش خیار طبخ می شود که طعم و عطر بسیار جذاب و اشتها آوری دارد.

مردمان این شهر با استفاده از موادی همچون گوشت، خیار چنبر، نعناع، گندم، سیر، پیاز، عدس، نان خشک و... این غذای بومی را تهیه می کنند و جالب است بدانید به واسطه استفاده حبوبات مغذی در آن، این غذا در زمره مغذی ترین و سالم ترین غذاهای سنتی این استان قرار گرفته است.

معرفی دلبرترین غذاهای محلی اراک

آش آلو

آش آلو یکی از غذاهای اشتها آور استان مرکزی به شمار می رود. وجود آلو باعث شده است که این غذا طعم بسیار لذیذ و دلچسبی به خود بگیرد و از جمله غذاهای محبوب ساوه می باشد. در پخت این غذا از موادی همچون زردچوبه، گوجه فرنگی، پیازداغ، نخود، لوبیا چیتی، رشته آش، آلوبخارا و... به کار برده می شود.

کله جوش (کال جوش یا دوغ گرمه)

غذایی به نام کله جوش مشهور به دوغ گرمه از جمله غذاهای محلی استان مرکزی محسوب می شود که در مناطق دیگر کشور همچون خراسان و استان یزد نیز طبخ می شود.

کشک اصلی ترین ماده تشکیل دهنده این غذا می باشد و کدبانو های خوش ذوق این منطقه با استفاده از موادی همچون کشک، روغن، نعنا، مغز گردو، زردچوبه، و نمک و فلفل اقدام به پختن این غذای مقوی و مفید می کنند. ناگفته نماند که این غذا در گروه خوراکی های آبکی قرار دارد و یکی از بهترین گزینه های فصول سرد سال می باشد.

آبگوشت دودار (دوگوله دودار)

آبگوشت دودار یا همان آبگوشت دوغ دار از جمله غذاهای محلی پر از انرژی استان مرکزی می باشد که علاوه بر این استان در استان لرستان نیز به عنوان یکی از مقوی ترین خوراکی های محلی و سنتی مصرف می شود. از جمله مواد تشکیل دهنده این غذا می توان به گوشت آبگوشتی، لوبیا سفید، نخود، بادمجان سرخ شده، کشک، نعنا، سیر و... اشاره کرد.

معرفی دلبرترین غذاهای محلی اراک

گوشتابه اراک

گوشتابه اراک یکی از پرطرفدارترین غذاهای شهرستان اراک به شمار می رود که در مدت زمان نسبتاً کمی آماده می شود و به خاطر استفاده از گوشت گوسفند و تخم مرغ در آن، سرشار از منابع غذایی پروتئینی حیوانی و گیاهی می باشد. از مواد تشکیل دهنده این غذا می توان به تخم مرغ، رب گوجه فرنگی، گوشت چرخ کرده، زردچوبه و... اشاره کرد.

شفته اراکی (کوفته اراکی)

شفته مخصوص اراک از جمله غذاهای دیگر محلی و سنتی این خطه میباشد که به خاطر رنگ و شکل جذاب و فوق العاده ای که دارد زبانزد خاص و عام می باشد. غذایی خوش عطر و لذیذ که با ترکیبی از موادی همچون گوشت چرخ کرده، جعفری، پیاز، آرد نخودچی، رب گوجه فرنگی و... تهیه می شود و پس از آماده شدن می توان آن را به همراه ماست، نان و سبزی خوردن سرو کرد.

کباب ته تالی

یکی از غذاهای معروف و پرطرفدار استان مرکزی و شهرستان اراک که در گذشته به آن ته تالی گفته می شد و اکنون ماهیتابه نام دارد با استفاده از گوشت چرخ کرده، فلفل دلمه، گوجه فرنگی، لواشک، زردچوبه، نمک، رب گوجه فرنگی، سیب زمینی، پیاز و... تهیه می شود و طعم بسیار لذیذی دارد. این غذا با چاشنی های بومی ، سبزی خوردن و ماست میل می شود.

معرفی دلبرترین غذاهای محلی اراک

رشته پلو

رشته پلو یکی از غذاهای محلی و بومی استان مرکزی می باشد که با ترکیب موادی همچون رشته پلویی، گوشت، خرما، برنج، روغن، زعفران و کشمش تهیه و طبخ می شود. شما می توانید در کنار میل کردن این غذای مغذی و لذیذ ماست و سبزی خوردن را داشته باشید.

خورشت فسنجان و کشک

از مشهور ترین و در عین حال محبوب ترین غذاهای محلی ایرانی که متعلق به استان مرکزی هم می باشد خورش فسنجان می باشد با این تفاوت که در این استان در این خورشت به جای رب انار از کشک نیز استفاده می شود. در تهیه این غذا از موادی همچون گردو، کشک، پیاز، گوشت، سیر و... به کار برده می شود.

پتله پلو

غذای محلی پتله پلو یکی دیگر غذاهای استان مرکزی می باشد که از فرهنگ غذایی مردم شهرستان اراک نشات گرفته است. برای طبخ این غذا دو مرحله کاملاً مجزا توسط سرآشپز ها اجرا می شود و با استفاده از موادی همچون عدس، پتله، سیب زمینی، روغن، برنج و... تهیه می شود. به کار بردن حبوبات و غلات از ویژگی های بارز و قابل توجه این غذا می باشد.

 منبع: نمناک

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید