اصلی ترین ویژگی که می توان به غذاهای زنجان متصور بود کالری بالا و مغذی بودن آنها می باشد. در حقیقت به خاطر اینکه زنجان یک منطقه سردسیری محسوب می شود مردم برای تقویت بدن خود در سرمای استخوان سوز زمستان ترجیح می دهند غذاهای طبیعی و پرکالری را در اولویت قرار دهند.

تنوعی خوشمزه با غذاهای پرکالری زنجان

زنجان از آن جمله استان هایی به شمار می رود که فرهنگ غذایی بسیار متنوعی دارد و به قدری این تنوع بالا است که باعث شده است گردشگران زیادی به این منطقه سفر کنند و یکی از هیجان انگیزترین بخش های سفر به زنجان تجربه چشیدن مزه ی دلچسب غذاهای سنتی و محلی این استان می باشد.

غذاهای زنجان بسیار خوش عطر و بو هستند و به عنوان یک منبع دارویی و انرژی طبیعی برای بدن به شمار می روند. شناخت غذاهای بومی و سنتی هر منطقه به شما این امکان را می دهد تا با طیف گسترده ای از غذاهای کمتر شناخته شده آشنا شوید و آنها را جایگزین غذاهایی بکنید که ارزش غذایی کمتری دارند.

اصلی ترین ویژگی که می توان به غذاهای زنجان متصور بود کالری بالا و مغذی بودن آنها می باشد. در حقیقت به خاطر اینکه زنجان یک منطقه سردسیری محسوب می شود مردم برای تقویت بدن خود در سرمای استخوان سوز زمستان ترجیح می دهند غذاهای طبیعی و پرکالری را در اولویت قرار دهند.

از این غذاها می توان به جغور بغور، پیازو، شش انداز، کوفته برنجی، خورش آلوچه با مرغ و... اشاره کرد.

غذاهای زنجان ؛ طعمی کم‌نظیر در میان غذاهای محلی - سفرزون

قیقاناخ یا قیقاناق

قیقاناخ نوعی خاگینه محسوب می شود که بیشتر در شهرهای تبریز و زنجان طرفدار دارد که در وعده های صبحانه و میان وعده به عنوان شیرینی استفاده می کنند و همچنین به عنوان دسر نیز شناخته شده است.

در این شیرینی از موادی همچون تخم مرغ، شکر، آرد، دارچین، زعفران، و گردو به کار برده می شود و جالب است بدانید طعم دارچین و هل در این شیرینی بسیار لذیذ و لذت بخش است.

تنوعی خوشمزه با غذاهای پرکالری زنجان

قرابیه

قرابی یا قرابیه شیرینی معروفی می باشد که اگرچه به عنوان سوغاتی معروف تبریز شناخته شده است ولی در زنجان نیز پخته میشود و در پخت و تهیه آن از موادی همچون سفیده تخم مرغ، بادام، شکر، بادام و پسته استفاده می شود. در زنجان قرابیه گردویی یکی از انواع بسیار معروف این شیرینی است و به زبان محلی «گیرداکان قلاویه سی» نام دارد.

انگشت پیچ

انگشت پیچ یکی از شیرینی های خوشمزه زنجان می باشد که به عنوان سوغاتی همدان هم معروف است. به خاطر غلظتی که شبیه عسل و شیره انگور در انگشت پیچ وجود دارد به این نام شناخته شده است. در تهیه این خوراکی خوشمزه از سفیده تخم مرغ، گلاب، آب و شکر استفاده می شود.

نان برنجی

از شیرینی های معروفی که در شهرهای مختلف ایران علی الخصوص کرمانشاه بیشتر مورد توجه قرار گرفته است نان برنجی نام دارد. اما جالب است بدانید که زنجانی ها اصالت و ریشه این شیرینی را متعلق به شهر خودشان می دانند.

بد نیست بدانید این شیرینی خوشمزه به دلیل بافت نرمی که دارد در هنگام جابجایی به راحتی پودر می شود. از مواد تشکیل دهنده این شیرینی خوشمزه می توان به تخم مرغ، آب، گلاب، پودر قند، آرد برنج، تخم خرفه و... اشاره کرد.

تنوعی خوشمزه با غذاهای پرکالری زنجان

نان اَردَک

نان اَردَک از نان های پرطرفدار محلی زنجان که از سوغاتی های این استان نیز به شمار می رود و در گذشته توسط زنان کدبانو پخته می شد اما امروزه در قنادی ها عرضه می شود. در تهیه این نان موادی همچون تخم مرغ، آرد، بیکینگ پودر، شکر و... به کار برده می شود.

شیرینی شستی

از شیرینی های سنتی لذیذی که برای شکل دهی و طرح دادن به آن نیاز به فشار انگشت است شیرینی شستی نام دارد و به خاطر همین ویژگی این نام را به خود اختصاص داده است.

شیرینی شستی در انواع مختلف شکلاتی، مربایی و کاراملی تهیه می شود. برای اینکه این شیرینی خوش طعم را تهیه کنید نیاز به موادی همچون روغن جامد یا کره ی طبیعی، آرد برنج، زرده تخم مرغ، مربا یا عسل، پودر هل، پودر قند و... دارید.

چای چورک

چورک به معنای نان و چای چورک نوعی شیرینی ساده و بیضی شکلی می باشد که روی آن با کنجد و چند خط ساده تزیین شده و در ماه رمضان بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد. از مواد تشکیل دهنده این شیرینی خوشمزه می توان به وانیل، تخم مرغ، پودر خمیر مایه، هل، شیر و... اشاره کرد.

تنوعی خوشمزه با غذاهای پرکالری زنجان

آش ترش

یکی از آش های محبوب ترک زبان ها آش ترش می باشد که در بیشتر مناطق کشور در شب چهارشنبه سوری تهیه میشود. رنگ و لعاب آش ترش زنجان طعم متفاوتی به آن داده است.

در این آش هر چیزی که به فکرتان برسد وجود دارد. در تهیه این غذای خوشمزه موادی همچون عدس، نخود، سیب زمینی، جو پرک، سرکه، پیاز، لبو، لوبیا، سبزی و... به کار برده می شود و جالب است بدانید استفاده لبو سلیقه ای است و رنگ و طعم بی نظیری به آن می دهد.

آش شیر

از آش های فوق العاده استان زنجان می توان به آش شیر اشاره کرد که با استفاده از گندم، شیر، حبوبات و نخود به دست می آید و برای خوش طعم شدن و تزیین آن از گردو و کشمش فراوان به کار برده می شود. این آش طرفداران زیادی در این منطقه دارد.

بوغدا آشی یا آش گندم

گندم در زبان ترکی محلی با نام بوغدا شناخته شده است که با استفاده از آن غذاهای مختلف و متنوعی تهیه می شود. بوغدا آشی یا همان آش گندم یکی از غذاهایی است که به عنوان عصرانه یا وعده شام شب های زمستان پخته می شود.

برای اینکه این آش خوشمزه پخته شود حتماً باید قبل از هرچیزی حبوبات و گندم خیسانده شوند. ناگفته نماند علاوه بر طعم بی نظیری که این آش دارد منبعی غنی از مواد مغذی و ویتامین ها نیز می باشد.

تنوعی خوشمزه با غذاهای پرکالری زنجان

جغور بغور

غذایی به نام جغور بغور در بین زنجانی ها مرسوم است که از دل و جگر و قلوه گوسفند به همراه گوجه فرنگی ، غوره ، پیاز ، ادویه به دست می آید و از آنجایی که این غذا در وعده صبحانه میل می شود در سفر خود به این منطقه مشاهده می کنید که رستوران ها و دکه های زیادی در طول صبح جغور بغور به مشتریان عرضه می کنند. این غذای خوشمزه پس از پخت به همراه نان سرو می شود.

خورشت آلوچه با مرغ

از اصلی ترین غذاهای محلی استان زنجان خورشت آلوچه و مرغ می باشد که به خاطر داشتن آلو طعم بسیار بی نظیری به خود میگیرد. این غذا با استفاده از موادی همچون مرغ، پیاز، هویج، آلو برغان و... تهیه شده و با برنج سرو می شود. دلیل اینکه در این غذا از آلو برغان استفاده می شود این است که کیفیت و طعم ویژه ای به غذا بدهد.

پیازو

از غذاهای خوشمزه قدیمی زنجان که امروزه تهیه آن بسیار کمرنگ شده است پیازو نام دارد. این غذا در گذشته یکی از غذاهای شب های سرد و طولانی زمستان محسوب می شده است و این روزها خانواده های زنجانی به ندرت اقدام به پخت این غذا می کنند. موادی که در تهیه این غذا به کار می رود عبارت است از:گردو، پیاز، گوجه فرنگی، لپه، گوشت، سیب زمینی، عدس زردآلو و... .

تنوعی خوشمزه با غذاهای پرکالری زنجان

کوفته برنجی

کوفته برنجی یکی از غذاهای معروف و اصیل زنجان به شمار می رود که متشکل از انواع سبزیجات معطر، گوشت و برنج می باشد. این غذا یکی از کامل ترین غذاهای وعده ناهار و شام محسوب می شود. موادی که در این غذا به کار برده شده است ارزش غذایی بالایی داشته و دارای ویتامین ها و پروتئین های فراوانی می باشد.

کشک بادمجان

اکثر ما غذای کشک بادمجان را میشناسیم و حداقل یکبار طعم آن را چشیده ایم. غذای بسیار خوشمزه و ساده که در اقصا نقاط کشورمان ایران به روش های مختلفی طبخ می شود و از جمله غذاهای محلی نواحی شمالی محسوب می شود.

از آنجایی که می دانید در تهیه این غذا از گردو، کشک و بادمجان فراوان استفاده می شود به خاطر همین است منبع تغذیه ای بسیار مفیدی می باشد. تنها چیزی که کشک بادمجان زنجان را از دیگر کشک بادمجان ها متفاوت می کند استفاده از گوشت چرخ کرده در مواد اولیه آن است.

کله جوش

غذایی به نام کله جوش در لیست غذاهای سنتی استان زنجان وجود دارد که با دستورهای پخت متفاوت در اکثر نقاط ایران هم طبخ می شود. در زنجان این غذا را با استفاده از گوشت و قارچ تهیه می کنند و مواد دیگری همچون پیاز، سبزیجات، نخود، عدس و... به آن افزوده می شود. این غذا یکی از غذاهای مقوی و خوش طعم مخصوص روزهای سرد زمستان می باشد.

تنوعی خوشمزه با غذاهای پرکالری زنجان

علم سلات

یکی از غذاهای سنتی و قدیمی زنجان که در ابهر طبخ میشود علم سلات نام دارد. که در پخت آن از موادی همچون گندم، لوبیا، هویج، گوشت، نخود، چغندر، سیب زمینی، روغن و... استفاده می شود.

جالب است بدانید که در گذشته این مواد را باهم می پختند و در خمره ای ریخته و درب آن را با خمیر مسدود می کردند و سپپس داخل تنور قرار می دادند. طعم شیرین این غذا و مقوی بودن از ویژگی های بارز آن است.

شش انداز

شش انداز از جمله غذاهایی است که در زنجان برای شب چهارشنبه سوری تدارک دیده می شود و طبع گرمی داشته و از کالری بالایی برخوردار می باشد به خاطر همین است که پس از خوردن آن انرژی بدن افزایش می یابد. این غذای خوشمزه شباهت زیادی به خاگینه خرما دارد و متشکل از موادی همچون گردو، خرما، کشمش، تخم مرغ، شیره انگور و... می باشد.

منبع: نمناک

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید