شیرینی‌های سنتی کرمانشاه به دلیل آب و هوای خاصی که دارد بسیار خاص و و البته خوشمزه است. از معروف‌ترین این شیرینی‌‎ها می‌توان به شیرینی برنجی، کاک، شیرینی شکری و ... اشاره کرد.

معرفی خاص‌ترین شیرینی‌های کرمانشاه

به گزارش سلام نو، غذاهای کرمانشاه همیشه زبانزد خاص و عام بوده و در دیگر استانهای کشورمان نیز طرفدار دارد. اگر روزی گذرتان به کرمانشاه افتاد و از غذاهای خوشمزه ی آن خوردید حتما در منزلتان نیز پخت آن را برای بار دیگر امتحان خواهید کرد.

از معروفترین غذاهای کرمانشاه می توان خورشت خلال و دنده کباب را نام برد که در بین گردشگران و توریستها جایگاه خاصی دارند و همچنین سیب پلو، کوفته ریزه، آش عباسعلی، ترخینه دست پیچ، چلو گوشت، کوکوی پاغازه و خورشت کنگر نیز از دیگر غذاهای به نام در کرمانشاه می باشند. 

نان برنجی

نان برنجی های استان کرمانشاه در نوع خود بی نظیر هستند و در سراسر کشور برای همه شناخته شده می باشند و در دورهمی های خانوادگی پذیرایی با نان برنجی صفای خاصی به مجلس می بخشد.

این خوراکی نرم و لطیف علاوه بر کرمانشاه در یزد و قزوین نیز به عنوان سوغاتی تهیه می گردد و از ترکیب کره یا روغن حیوانی، آرد برنج، تخم خرفه، تخم گشنیز، گلاب، زعفران، سیاه دانه و شکر تهیه می گردد.

معرفی خاص‌ترین شیرینی‌های کرمانشاه

قاووت

یکی از خوراکی های محلی کرمانشاه، قاووت نام دارد که در کرمان نیز پخت شده و به عنوان سوغاتی نیز محسوب می گردد. قاووت پودری خوراکی است که بسیار پر منفعت و مغذی است و برای نیرو بخشیدن جسم و تن مورد استفاده قرار می گیرد. البته در هر منطقه ای ترکیبات این خوراکی مختلف است.

در استان کرمانشاه بانوان و مادران از نخود گل (نخود مشکل گشا بدون نمک)، پودر زنجبیل، قرص کمر، پودر میخک، جوز هندی، رازیانه، پودر قند، تخم گشنیز پسته، بادام، تخم کتان را مخلوط کرده و یک بمب انرژی بسیار خوشمزه درست می کنند قاووت برای مادرانی که به تازگی بچه دار شده اند نیز بسیار مفید است.

نان کلانه

نان کلانه را می توان به عنوان یک میان وعده ی کامل استفاده کرد و از ترکیب خمیر آرد گندم با یک گیاه محلی به نام پیچک تهیه می شود. سپس به شکل نان روی ساج پخته می شود و بعد روی آن کره یا روغن حیوانی زده و به همراه ماست یا دوغ میل می کنند که بسیار لذیذ و خوشمزه است.

کاک

کاک از شیرینی های خوشمزه کرمانشاه است که مخصوص این استان است و از محبوبیت بیشتری نیز برخوردار است. البته کاک در شیراز با نام یوخه مشهور است این شیرینی از ورقه های بسیار نازک خمیر درست می شود که با استفاده از ساچ های ویژه ای درست می گردد.

کاک یک شیرینی بسیار خوشمزه و مغذی است که در کنار یک لیوان چای داغ به یادماندنی خـواهد شد و از ترکیب آرد گندم، تخم مرغ، شکر، روغن هل، پودرپسته، پودرنارگیل، خلال بادام و آب درست می گردد این شیرینی دلپذیر در جریان برگزاری هفتمین اجلاس سراسری شورای سیاستگذاری ثبت آثار معنوی کشور در لیست میراث معنوی قرار گرفته است.

معرفی خاص‌ترین شیرینی‌های کرمانشاه

شیرینی شکری

شیرینی شکری مختص استان کرمانشاه و از خوراکی های پرطرفدار و سنتی این استان است. مادران هنرمند اغلب نان شکری را برای میان وعده ی عصرانه تهیه کرده و در کنار خانواده از خوردن آن لذت می برند. این شیرینی خوشمزه از روغن شکر، وانیل ،نمک، آرد و تخم مرغ درست می شود.

نان خرمایی

نان خرمایی از قدیمی ترین خوراکی های خوشمزه و سنتی استان کرمانشاه است که به علت دارا بودن خرما مفید و مقوی است. خوردن یک لیوان چای با نان خرمایی بسیار دلچسب است مسافرت به کرمانشاه و نخریدن نان خرمایی هیچ صفایی ندارد.

مادران و بانوان هنرمند کرمانشاهی در پخت این شیرینی محبوب از گلاب، کره، خرما، آرد گندم زرده ی تخم مرغ، ماست، بکینگ پودر، مغز گردو استفاده می کنند و از خوردن آن در کنار اعضای خانواده لذت می برند.

نان برساق

نان برساق، نانی محبوبی که در دیگر شهرهای کشورمان به نام نان روغنی معروف است دارای ظاهری جذاب و عطر و بوی مشام برانگیز که در پخت آن روغن کرمانشاهی به کار می برند که موجب خوشمزه تر شدن آن می شود. نان ساجی و نان چنگال از دیگر نان های مشهور کرمانشاه می باشد.

معرفی خاص‌ترین شیرینی‌های کرمانشاه

شیرینی بژی

تنوع بی نظیر شیرینیجات سنتی و محلی در استان کرمانشاه زبانزد خاص و عام می باشد و تمام مردم ایران از گوشه و کنار کشور با این شیرینیجات آشنایی دارند. یکی از این شیرینی ها شیرینی بژی نام دارد که طعم بسیار دلپذیر و فوق العاده ای دارد.

جالب است بدانید از این شیرینی به عنوان نان بر سر سفره صبحانه استفاده می کنند. موادی که در تهیه این شیرینی خوشمزه به کار برده می شود عبارتند:از شیر، رازیانه، شکر، روغن حیوانی، زیره، زعفران

 منبع: نمناک

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید