میرشاهزاده با ابراز تاسف از برخودهای هیجانی با صنعت گردشگری، گفت: متاسفانه ما با رفتارهای هیجانی فرصت‌ها را به تهدید بدل می‌کنیم. ما می‌توانیم در حوزه خدمات رسانی‌های جانبی و پشتیبانی در جام جهانی قطر مشارکت کنیم و درآمد خوبی کسب کنیم، اما از این فرصت غفلت کردیم.   

جام جهانی قطر فرصت یا تهدید بزرگ برای گردشگری ایران؟

سلام نو – محمدعلی صف‌آرا: «باید از فرصت جام جهانی قطر بهترین استفاده را کرد.» این جمله را می‌توان شاه بیت سخنان مسئولان ایران در چند ماه گذشته دانست. از رییس جمهور تا وزیر میراث فرهنگی و گردشگری همه‌وهمه میل دارند تا از رخداد جام جهانی قطر بیشترین بهره را برای گردشگری ایران ببرند.

اما آیا ایران زیر ساخت‌های لازم برای بهره بردن از فرصت گردشگران جام جهانی را دارد؟ گردشگرانی که دنبال دیدن تخت جمشید و جنگل‌های شمال نیستند و برای تخلیه هیجان و لذت به جام جهانی آمده‌اند؟

فرخ میرشاهزاده، کارشناس توسعه گردشگری و مشاور کیفیت خدمات تاسیسات گردشگری در گفت‌وگو با سلام نو با تاکید بر این مسئله که صنعت گردشگری صنعت فرصت‌ها است، گفت: هر فرصتی که بتوان از آن استفاده کرد غنیمت است، اما باید به جوانب مختلف فرصت‌ها نگاه دقیق و درستی داشت. به طور مشخص درباره جام جهانی قطر باید به دو پرسش پاسخ داد؛ نخست اینکه آیا وضعیت زیرساخت‌ها و توان ما برای مشارکت در چنین رخدادی مناسب است و دیگر آن که تاثیر مشارکت ما در گردشگری جام جهانی چه تاثیری در برند گردشگری ایران دارد.

وی با اشاره به این مسئله که برخوردها با صنعت گردشگری بیش از حد هیجانی است، گفت: متاسفانه صنعت گردشگری همیشه در شعار جایگاه اول را داشته و گردشگری مسئله‌ای شعاری بوده است. همین حالا فرصت جام جهانی قطر که بر استفاده از آن تاکید می‌شود به زمینه سواستفاده برخی عزیزان به خصوص در حوزه حمل و نقل گردشگری تبدیل شده است. ما امروز شاهد افزایش قیمت و تبدیل قیمت‌های ریالی به دلاری در حوزه حمل و نقل هستیم که به طور طبیعی به دیگر بخش‌های صنعت هم منتقل می‌شود.

این کارشناس گردشگری با ابراز نگرانی از تبدیل فرصت‌ها به تهدید، ادامه داد: متاسفانه برخی با این بهره‌برداری‌های غیرمنطقی فرصت را تبدیل به نقطه ضعف خواهند کرد و به جایگاه ایران ضربه می‌زنند. با این نگاه چنین حرکت‌هایی و کل فرصت گردشگری جام جهانی قطر می‌تواند ضد تبلیغی برای مقصد گردشگری ایران باشد. جام جهانی جنس، خواسته‌ها و انتظارات مشخص و معینی دارد که ما زیرساخت‌ها و بستر فرهنگی لازم برای پاسخگویی به آن را نداریم و در حوزه‌هایی علاقه مند به مشارکت نیستیم.

میرشاهزاده ادامه داد: قطر، امارات، عمان و حتی عربستان سعودی زیرساخت‌های لازم برای پاسخگویی به نیازهای گردشگر ورزشی را دارند. ما چه چیزی برای پاسخ به گردشگری ورزشی در اختیار داریم؟ گردشگری ورزشی که به مقصدی مثل ایران مراجعه می‌کند در ابتدا به دلیل هزینه کم به آن می‌آید، حالا اما با ارزی کردن هزینه‌ها عملا این مزیت را از بین می‌بریم و مزیت ایران را به یک ضد تبلیغ بدل می‌کنیم.

وی افزود: البته امیدوارم که بشود از فرصت پیش آمد حداکثر استفاده را بکنند، اما کمبود و ضعف زیر ساخت و تفاوت بستر فرهنگی در کنار فرصت طلبی سودجوها فرصت‌های آینده صنعت گردشگری ایران را هم تخریب می‌کند.

این کارشناس گردشگری در پاسخ به این پرسش که آیا صرف ارزانی مزیت کافی برای گردشگر ورزشی است، گفت: قطعا خیر. اگر دقت کرده باشید در تورنومنت‌های ورزشی بزرگ دنیا یکی از لذت‌های مهم هوداران گردهمایی خیابانی است. این گردهمایی‌ها عملا در تضاد با بایدها و نبایدهای فرهنگی ما است. به جز این ما همین حالا با چالش عدم حضور زنان در استادیوم‌های فوتبال مواجه هستیم که خود یک مشکل است.

وی ادامه داد: در نتیجه حتی اگر کسی برای ارزانی به ایران بیاید، بعد از بازگشت از ایران به جای اینکه از مقصد ما تعریف کند و مبلغ برند ما باشد آن را تخریب می‌کند چون به خواسته‌های خود نرسیده است.

میرشاهزاده با ابراز تاسف از برخودهای هیجانی با صنعت گردشگری، گفت: متاسفانه ما با رفتارهای هیجانی فرصت‌ها را به تهدید بدل می‌کنیم. ما می‌توانیم در حوزه خدمات رسانی‌های جانبی و پشتیبانی در جام جهانی قطر مشارکت کنیم و درآمد خوبی کسب کنیم، اما از این فرصت غفلت کردیم.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید