این پایتخت خلاق غذا، با سیر و بادمجان، در کنار طعم‌ دهنده‌هایی همچون آب انار و دلال و سبزی‌های محلی جوری با شما بازی می‌کند که دلتان نمی‌خواهد هیچ نوع غذای دیگری را بخورید.

معرفی پرطرفدارترین غذاهای محلی گیلان

به گزارش سلام نو،‌ غذاهای محلی گیلان همانند غذاهای سنتی دیگر شهرهای کشورمان از محصولات کشاورزی و دامپروری خطه شمال تاثیر گرفته است. غذاهای گیلانی از نظر طعم و ظاهر بسیار متنوع هستند، به‌طوری که در کنار جاهای دیدنی گیلان، یکی از جاذبه‌های گردشگری گیلان محسوب می‌شود. بنابراین اگر قصد سفر به این خطه را دارید حتما طعم این غذاها را بچشید. اگر شما هم معتقد هستید که غذا یکی از جاذبه‌های گردشگری است با ما همراه باشید. در ادامه با خوشمزه‌ترین غذاهای محلی گیلان آشنا می‌شویم.

غذاهای محلی گیلان ، تجربه شکم گردی در بام سبز ایران - سفرزون

انواع غذاهای محلی گیلان؛ سفره سنتی گیلانی ها

غذاهای محلی گیلان همانند غذاهای سنتی دیگر شهرهای کشورمان از محصولات کشاورزی و دامپروری خطه شمال تاثیر گرفته است. غذاهای گیلانی از نظر طعم و ظاهر بسیار متنوع هستند، به‌طوری که در کنار جاهای دیدنی گیلان، یکی از جاذبه‌های گردشگری گیلان محسوب می‌شود. بنابراین اگر قصد سفر به این خطه را دارید حتما طعم این غذاها را بچشید. اگر شما هم معتقد هستید که غذا یکی از جاذبه‌های گردشگری است با ما همراه باشید. در ادامه با خوشمزه‌ترین غذاهای محلی گیلان آشنا می‌شویم.

انواع غذاهای محلی گیلان بدون گوشت

غذاهای گیلانی شناسنامه این شهر زیبا و سرسبز هستند و به عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری شهر گیلان شناخته شود. همین مساله باعث شده تا ۱۰ غذای گیلانی به ثبت ملی برسد و این شهر در سال ۱۳۹۴ هجری شمسی به عنوان شهر خلاق غذا در یونسکو ثبت جهانی شود.

غذاهای محلی گیلان - باقلاقاتوق

باقلاقاتوق؛ بهترین غذای محلی گیلان

باقلاقاتوق یکی از پرطرفدارترین و خوشمزه‌ترین غذاهای سنتی گیلان است. تلفیق باقالی تازه شمالی با شوید، سیر و تخم‌مرغ بافت نرم و طعم بی‌نظیری به این غذای سنتی گیلانی می‌بخشد. این غذا که به آن خورش باقالی نیز می‌گویند به طور معمول با برنج شمالی سرو می‌شود.

کال کباب؛ یک غذای گیاهی

در مواد اولیه کال کباب بر خلاف اسمی که دارد خبری از گوشت نیست. بنابراین انتخاب مناسبی برای گیاه‌خواران به شمار می‌رود. کوبیده شدن سبزی معطر شمالی به همراه انار، سیر و گردو در ظرف سفالی “نمک‌یار”  و تلفیق شدن آن با بادمجان‌ کبابی طعم بی‌نظیری به کال کباب می‌دهد.

غذای محلی گیلان - کال کباب

میرزاقاسمی؛ مشهورترین غذای سنتی گیلان

میرزا قاسمی یکی از آن غذاهایی است که خوشمزگی بی حد و اندازه‌اش باعث شده تا تقریبا در هر شهری این غذا طبخ شود. این مساله باعث می‌شود تا دستور تهیه‌های مختلفی از این غذا در جای‌جای ایران وجود داشته باشد.

بااین‌حال همگی بر این واقعیت اعتراف می‌کنند که میرزاقاسمی شمالی حرف دیگری برای گفتن دارد و طعم آن قابل مقایسه با سایر میرزاقاسمی‌ها نیست. در تهیه این غذا از بادمجان کبابی، سیر، تخم‌مرغ و گوجه‌فرنگی استفاده می‌شود که انتخاب بسیار خوبی برای کسانی است که محدودیت در مصرف گوشت دارند.

غذاهای استان گیلان - میرزا قاسمی

کوکوی اشپل؛ کوکویی با طعم اصیل گیلانی

یکی از غذاهای محلی گیلان کوکوی اشپل است که در سفر به این استان حتما باید طعم این کوکوی خوشمزه را بچشید. اشپل در گویش گیلانی به تخم ماهی گفته می‌شود. اشپل، تخم مرغ، ادویه و مقداری سبزی از مواد اولیه برای طبخ این کوکو است که اغلب شب سال نو طبخ می‌شود.

غذاهای محلی گیلان - کوکوی اشپل

انواع غذای محلی گیلان با گوشت

راز خوشمزگی غذاهای سنتی گیلان، در موقعیت جغرافیایی و آب و هوای عالی آن نهفته است که خواستگاه رویش سبزی‌های متنوع است و بهترین شرایط را برای پرورش حیوانات دارد. به همین دلیل برای چشیدن طعم واقعی این غذاها راهی جز سفر به این شهر زیبا و پرطراوت نیست.

کباب ترش؛ کباب مخصوص گیلانی‌ها

نمی‌توان در هنگام نام بردن از غذاهای محلی گیلان از کباب ترش نام نبرد. طعم ترش و بسیار لذیذ این کباب به علت طعم‌دار کردن گوشت در سبزیجات معطر شمالی (چوچاق)، روغن زیتون، گردو، دانه‌های انار ترش و رب انار است که باعث می‌شود انتخاب اول کباب‌خورها باشد. پس اگر به خوردن گوشت قرمز علاقه دارید، در سفر به گیلان حتما یک بار این غذای خوشمزه را امتحان کنید.

غذاهای سنتی استان گیلان - کباب ترش

خورش انار بیج؛ خورش فسنجان گیلانی‌ها

خورش انار بیج که به آن انار آویج و سبزی فسنجان نیز گفته می‌شود، شکل و شمایلی مانند خورش فسنجان دارد. این غذا به طور معمول بر سر سفره‌های شب یلدای مردم شمال دیده می‌شود و در مناطقی از شمال پخت این غذا جزو مراسم شب یلدا است. در تهیه این غذا از سبزی محلی خالواش، سبزی چوچاق، گوشت چرخ کرده، رب گوجه، پیاز، گردو و زردچوبه استفاده می‌شود.

طعم انار بیج مانند اکثر غذاهای محلی گیلان به علت وجود رب انار و سبزی محلی شمالی، ترش است. استفاده از گردوی آسیاب شده و پخته شدن در زمان طولانی و با دمای کم، از مهم‌ترین رمزهای خوشمزگی و جاافتادگی این غذای محلی گیلان است.

غذاهای محلی گیلان - خورش انار بیچ

خورش ترش واش؛ خورش محلی گیلان

خورش ترش واش یکی دیگر از خورش‌های گیلانی است که به دلیل وجود سبزی ترش واش یا شبدر ترشک در آن، ترش‌مزه است. این غذا به صورت سنتی در ظرف‌های مخصوصی به نام “گمج” طبخ می‌شود. این ظرف سفالی باعث تلفیق بهتر طعم مواد اولیه این غذا می‌شود.

در تهیه ترش واش از گشنیز، چغندر، نعنا، چوچاق، سبزی محلی ترش واش، پیاز، رب آلوچه، بادمجان، سیر، گوجه فرنگی و مرغ یا ماهی استفاده می‌شود. سبزی‌های محلی، بادمجان، سیر و رب آلوچه می‌شود و خوشمزگی گوشت مرغ یا ماهی موجود در خورش ترش واش را بیشتر می‌کند.

غذاهای محلی گیلان - خورش ترش واش

خورش آلو مسما؛ غذای پرطرفدار گیلانی

یکی دیگر از غذاهای محلی گیلان، خورش آلو مسما است. در تهیه این خورش از گوشت مرغ یا گوسفند، شکر، آلو سیاه و قیصی استفاده می‌شود. این خورش به دلیل وجود شکر، آلو سیاه و آلو قیسی، طعم ترش و شیرین لذیذی دارد. به طور معمول این خورش با گوشت مرغ تهیه می‌شود اما می‌توانید از گوشت گوسفندی نیز استفاده کنید. فوت کوزه‌گری خوشمزگی خورش آلو مسما، کم آب بودن این خورش و استفاده از مرغ شمالی محلی است.

غذاهای سنتی گیلان - خورش آلو مسما

سیر قلیه؛ یک خورش ساده اما خوشمزه

اگر به خوردن سیر علاقه دارید و از بوگرفتن دهان خود واهمه‌ای ندارید حتما باید سیر قلیه را امتحان کنید. سیر قلیه یکی از غذاهای سنتی گیلان است که با برگ سیر تازه، تخم‌مرغ، لپه و گوشت اردک تهیه می‌شود. مزه عالی گوشت اردک و رنگ سبز برگ سیر باعث می‌شود که این غذا مانند یک نقاشی شمالی به نظر برسد. اگرچه شاید بتوانید این خورش خوشمزه را در شهر خود تهیه کنید، اما طعم اصیل سیر قلیه تنها و تنها در شهر سرسبز و خوش آب و هوای گیلان پیدا می‌شود.

غذاهای محلی گیلان - سیر قلیه

ترشه شامی گیلانی؛ غذایی سنتی و دلپذیر

ترشه شامی همانطور که از اسمش پیداست مزه ترشی دارد که علت آن وجود آبغوره یا آب نارنج در آن است. این غذا به طور معمول با نان سرو می‌شود اما خوردن آن با برنج نیز بدون لطف نیست. در تهیه ترشه شامی گیلانی از مخلوط گوشت چرخ شده، سبزیجات، سیب‌زمینی و آبغوره یا آب نارنج استفاده می‌شود. این غذا مانند کتلت باید در روغن سرخ شود.

غذاهای محلی گیلان - ترشه شامی

گمج کباب گیلانی؛ یک غذای خوشمزه در ظرف سفالی

گمج کباب را می‌توان یکی از پرطرفدارترین غذاهای استان گیلان دانست. گمج کباب در ظروف سفالی به نام گمج طبخ می‌شود، به همین علت به این غذا گمج می‌گویند. این غذای محلی گیلان طعم خاص و بی‌نظیر خود را مدیون یک سبزی محلی و معطر به نام چوچاق است که در شمال کشورمان می‌روید.

چوچاق در بسیاری از خوراکی‌های سنتی گیلان نظیر زیتون پرورده و چاشنی‌هایی مانند دلال و ترشی هفت بیجار استفاده می‌شود. برای تهیه گمج کباب به جز سبزی چوچاق به گوشت گوسفندی، گردو و رب انار نیز نیاز است. این غذا برای جاافتادن و خوشمزه شدن باید مدت زمان زیادی روی شعله کم قرار بگیرد.

غذاهای محلی گیلان - گمج کباب

خورش چغرتمه گیلانی؛ طعمی بی‌نظیر از خطه شمال

طعم خورش چغرتمه نیز از دیگر غذاهای محلی گیلان مستثنا نیست و طعمی ترش و ملس دارد. این خورش خوشمزه و مقوی یکی از ساده‌ترین غذاهای سنتی گیلان است که با ترکیب مرغ، تخم‌مرغ و آب نارنج تهیه می‌شود. کم آب بودن خورش چغرتمه از رازهای خوشمزگی آن است و به طور معمول با برنج شمالی سرو می‌شود. معمولا در کنار این غذا زیتون پرورده نیز سرو می‌شود تا طعم بهتری داشته باشید.

غذاهای محلی گیلان - خورش چغرتمه

کوکوی مرغ گیلانی؛ غذایی ساده اما لذیذ

کوکوی مرغ، بادکوبه‌ای یا چخرتمه یک غذای محلی گیلانی است که طبخ آن دردسری ندارد. برای تهیه این کوکوی خوشمزه به تخم مرغ، زعفران، مرغ، پیاز، آبلیمو، فلفل و نمک نیاز است. استفاده از آبلیمو طعمی ترش به این غذا می‌دهد که آن را متمایز از تمام کوکوهایی که تا کنون میل کرده‌اید می‌کند.

غذاهای محلی گیلان - کوکوی مرغ یا چخرتمه

سخن آخر

حال که به تنوع بی‌نظیر غذاهای محلی گیلان پی‌بردید، حتما در سفر خود به پایتخت خلاق غذا سری بزنید و طعم‌های بی‌نظیر غذاهای سنتی گیلان را بچشید. غذاهای محلی گیلان به قدری خوشمزه و کم‌نظیر هستند که اگر تنها یک بار امتحان شوند طعم آن در روح و جان شما باقی می‌ماند و هر چند وقت یک بار هوس می‌کنید تا با سفر دوباره به گیلان باز هم از غذاهای به یاد ماندنی‌اش امتحان کنید. به همین دلیل پس از طبیعت سرسبز و بکر و آب و هوای عالی گیلان، غذاهای محلی این استان به عنوان یکی از پرطرفدارترین جاذبه‌های گردشگری این شهر قلمداد می‌شود.

​منبع: مجله ایرانگرد 

کد خبرنگار: ۲۵
۴دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 2
  • مجتبی IR ۱۴:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۶
    14 0
    با اینکه خودم شمالی هستم از خواندن مطلب دقیق تون لذت بردم.
  • IR ۱۶:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۷
    2 0
    عالی بود

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید