پیش غذا و دسرها همان وعده های کوچک غذایی هستند که پیش از غذای اصلی سرو می شوند و برای هر شهری متفاوت از شهرهای دیگر می باشد. گلچینی از نام دسرهای معروف گیلان در اختیارتان قرار داده شده است.

معرفی خوشمزه‌ترین دسرهای گیلان

به گزارش سلام نو، پیشینه هر شهری را می توان از غذاهای محلی آن تشخیص داد، در هر شهر یا کشوری غذا به عنوان نماد فرهنگی به شمار می رود. گیلان نیز از جمله شهرهایی میباشد که از تنوع غذایی بسیار بالایی برخوردار است تا جایی که در سال ۱۳۹۴ نام آن به عنوان شهر خلاق و متنوع خوراک شناسی در یونسکو به ثبت رسید.

به جرات می توان گفت که کسی نیست که غذاهای محلی گیلان را نشناسد. چرا که تقریبا ۲۲۰ نوع غذا آن هم غذای محلی در این شهر طبخ می شود. وجه مشترک و پایه اصلی اکثر غذاهای محلی گیلان، بادمجان، زردچوبه، سیر، گردو، آب انار، سبزی های محلی همچون خالواش و چوچاق می باشد.

پیش غذا و دسرها همان وعده های کوچک غذایی هستند که پیش از غذای اصلی سرو می شوند و برای هر شهری متفاوت از شهرهای دیگر می باشد. گلچینی از نام دسرهای معروف گیلان در اختیارتان قرار داده شده است در ادامه به اتفاق هم می خوانیم.

طرز تهیه یخ در بهشت آلبالویی | آموزش تهیه یخ در بهشت | دستور تهیه یخ در بهشت  - ویکی ناب

یخ در بهشت

یخ در بهشت از جمله نوشیدنی های سنتی و خوشمزه گیلانی می باشد که برای برطرف کردن عطش بسیار مناسب است. در تهیه این نوشیدنی یخ های خرد شده، لیمو، آب، شکر و گلاب استفاده می شود.

دسر رشته خوشکار

این دسر شیرین و محبوب گیلانی طرفداران بسیار زیادی در ماه مبارک رمضان دارد و به عنوان سوغاتی در فروشگاه های این استان به فروش میرسد. این شیرینی خوشمزه تا جایی محبوبیت دارد که در سایر شهرهای ایران هم پیدا می شود.

مواد تشکیل دهنده این دسر، مغز گردو، روغن مایع، آرد برنج و گندم، شکر، مغز بادام و مغز می باشد. ناگفته نماند که دستور پخت آن به دو بخش تقسیم شده است قسمت اول مربوط به رشته خوشکار و قسمت دوم مربوط به شربت آن است.

رشته خوشکار

شیرینی اگردک

یکی دیگر از دسرهای خوشمزه سنتی استان گیلان می توان به شیرینی اگردک اشاره کرد، در تهیه این شیرینی آرد برنج محلی، هل، پودر گل زنجبیل و میخک، پودر قند استفاده می شود و به خاطر همین مواد تشکیل دهنده طعمی بسیار تند و ماندگاری پیدا میکند.

اگرچه مرکز اصلی این شیرینی در ماسوله است ولی در شیرینی فروشی های گیلان نیز می توانید آن را خریداری کنید چنانچه گذرتان به این منطقه افتاد حتماً طعم این خوشمزه را امتحان کنید.

فرنی فشکل

فرنی فشکل " از دسرهای مخصوص گیلان محسوب می شود که از شیره به دست آمده از برنج ساییده شده درست می شود. در تهیه و درست کردن این دسر شیره انگور یا دوشاب، برگ تازه نارنج، آرد برنج و کره بکار می رود.

جالب است بدانید فشکل اصطلاحی است که بجای برنج ساییده شده کشدار استفاده می شود. طعم این فرنی اصلا قابل قیاس با فرنی های دیگر نیست و هر چقدر که در یخچال بماند و سرد شود چندین برابر خوشمزه تر می شود.

فرنی فشکل

باقلوای یاس

برخلاف باقلوا های رایج در این باقلوای خوشمزه و سنتی به جای اینکه برای عطرآگین کردن از هل استفاده شود گل یاس به کار می برند و نام آن برگرفته از همین ویژگی می باشد و به فراوانی در این استان یافت می شود.

مواد تشکیل دهنده این دسر خوشمزه زرده تخم مرغ، پودر قند، شیر، گردو، بادام و پسته می باشد. در تهیه این شیرینی قبل از به کار بردن بادام ابتدا آن را با گل یاس معطر می کنند و سپس به آن اضافه می کنند.

 منبع: نمناک

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید