موزه صدا تبریز اولین موزه تخصصی صدا در کشور است که در دل خانه تاریخی امیر پرویز، دریچه‌ای رو به دنیای زیبای موسیقی گشوده است. در این موزه منحصربه‌فرد، گنجینه‌ای ارزشمند از اشیاء و ادوات موسیقی در تالارهایی مجزا به نمایش گذاشته شده است.

معرفی اولین موزه تخصصی صدا در کشور

به گزارش سلام نو، موزه صدا تبریز با گنجینه‌ای بی‌نظیر از سازها و نغمه‌ها، مقصد گشت گوش‌نواز ماست. برای آشنایی با سازهایی متنوع و اشیاء و ادوات مربوط به صدا، با کارناوال همراه شوید تا سری به خانه تاریخی امیر پرویز بزنیم، جایی که موزه صدا و موسیقی تبریز از موزه های تبریز در دلش آرامیده و در گوشه گوشه‌اش شعر و موسیقی غنچه کرده است.

معرفی اولین موزه تخصصی صدا در کشور

  • این مجموعه اولین موزه تخصصی صدا در کشور و نخستین موزه تخصصی و خصوصی در استان آذربایجان شرقی است.
  • ساختمان این موزه خانه تاریخی امیر پرویز، یکی از دیدنی ها و تفریحات تبریز محسوب می‌شود که در سال ۱۳۸۴ با شماره ۱۲۷۸۴ در فهرست ملی کشور به ثبت رسیده است.
  • موزه صدا، گنجینه بی‌نظیری از سازهای مختلف ملل جهان را به نمایش گذاشته است.
  • در این موزه می‌توانید با آیین‌های فراموش شده و ادوات آیینی مختلف آشنا شوید.
  •  آرشیو صوتی کاملی (از دوره قاجار تا به امروز) در این موزه وجود دارد. 
  • این موزه برای پژوهشگران و دوستداران موسیقی کتابخانه‌ای تخصصی دارد.

معرفی اولین موزه تخصصی صدا در کشور

آشنایی با موزه صدا تبریز

موزه صدا تبریز اولین موزه تخصصی صدا در کشور است که در دل خانه تاریخی امیر پرویز، دریچه‌ای رو به دنیای زیبای موسیقی گشوده است. در این موزه منحصربه‌فرد، گنجینه‌ای ارزشمند از اشیاء و ادوات موسیقی در تالارهایی مجزا به نمایش گذاشته شده است. هر تالار با نام هنرمندی از عرصه موسیقی به معرفی انواع سازهای مضرابی، کوبه‌ای، زهی، کلاویه دار، بادی و... می‌پردازد. جالب است بدانید در این موزه خوش صدا علاوه بر سازهای متنوع و دل‌انگیز از گوشه گوشه ایران و جهان، مجموعه‌ای کامل از کلون و کوبه‌هایی خاطره‌انگیز، زنگوله های تاریخی از روزگار صفویه تا به امروز، آرشیو صوتی گوش‌نواز، شهرفرنگ، ادوات آیینی و کتابخانه‌ای تخصصی نیز به نمایش درآمده است تا برای دوستداران فرهنگ و هنر این سرزمین محفلی معتبر، صمیمی و خاطره‌ساز باشد. از دیگر جذابیت‌های موزه صدا تبریز، قرارگیری آن در خانه تاریخی امیرپرویز است که میزبان این موزه بی‌نظیر شده است. این بنای آجری زیبا یادگاری ارزنده از دوران قاجار و پهلوی اول محسوب می‌شود که در سال ۱۳۸۴ نیز در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

موزه صدا، این صندوقچه ارزشمند هنری، ماحصل چهل سال فعالیت حسین ساجدی پژوهشگر و هنرمند خوش‌ذوق تبریزی ست که پس از سال‌ها مجموعه‌داری سرانجام در سال ۱۳۹۷ توانست خالق موزه منحصربه‌فرد صدا باشد تا نواها و سازهای موسیقی را در این گوشه از تاریخ ماندگار کند. با ما همراه شوید تا در این خانه زیبا با زیرو بم موسیقی بیشتر آشنا شویم.

معرفی اولین موزه تخصصی صدا در کشور

بخش‌های موزه صدا تبریز

  • طبقه اول

کتابخانه: طبقه اول موزه، کتابخانه تخصصی ساز و سخن است. این کتابخانه حدود ۱۰۰۰ جلد کتاب در زمینه شعر و موسیقی دارد.

کارگاه مرمت: در این بخش از موزه مرمت ساز انجام می‌گیرد و هنرمندان به شکلی کاملا اصولی به احیای سازهای قدیمی می‌پردازند.

معرفی اولین موزه تخصصی صدا در کشور

  • طبقه دوم

تالار ادوات صوتی (تالار استاد اقبال آذر) : در این تالار ادوات صوتی مختلفی چون: انواع فونوگراف‌ها، رادیوهای نفتی و لامپی، گرام، آپارات، گرامافون‌های هندلی، چراغ شام غریبان، آخرین نسل از تلویزیون مبله در ایران و... به نمایش گذاشته شده است. 

تالار سازهای مضرابی (تالار استاد سلیمی): در این تالار نمونه‌هایی از سنتور، ساز شورانگیز، تار ایرانی، تنبور، سه تار، چنگ، رباب، ماندولین، قدیمی‌ترین سیتار (نوعی ساز هندی) نقاشی‌شده و ... به معرض نمایش گذاشته شده است. تالار سازهای بادی (تالار استاد بابایان) : در این تالار انواع سازهایی چون: ساکسیفون، بالابان، سازدهنی، نی، شیپور قره نی، ترومپت، کلارینت دست‌ساز، بزرگ‌ترین طوبا و ... وجود دارد.

تالار سازهای زهی آرشه ای (تالار استاد زاون) : در این تالار انواع کنترباس، ویولنسل، ویولن آلتو، ویولن، کمانچه‌های ایرانی آذربایجانی و لری، قیچک و ...به نمایش درآمده است.

تالار سازهای کوبه‌ای (تالار استاد فرنام) : این تالار به انواع سازهای کوبه‌ای همچون: طبل، تنبک، درامز، دف، نقاره و... اختصاص یافته است.

تالار سازهای کلاویه‌دار : در این تالار گونه‌های متنوعی از پیانو، ارگ، آکاردیون، هارمونیکا، ملودیکا، ساز گارمون از دوره تزار و ... به نمایش گذاشته شده است.

بخش کوبه‌ها و کلون‌ها : در این بخش مجموعه‌ای متنوع از کلون‌ها و کوبه‌های شهرهای مختلف و مکان‌های گوناگونی چون: دارالحکومه، کاروانسراها و ...نگهداری می‌شود.

بخش زنگوله‌ها : در بخش زنگوله موزه صدا، مجموعه کاملی از زنگ زورخانه، زنگ دادگاه، زنگوله شتر و... از دوره صفویه تا کنون وجود دارد.

آرشیو صوتی : در این موزه آرشیو کامل صوتی از دوره قاجار تا کنون وجود دارد؛ برخی از این آثار صوتی عبارتند از اذان مؤذن‌ها، شبیه‌خوانان، تعزیه‌خوانان، آوازخوانان و...

آرشیو عکس : در این موزه مجموعه کاملی از عکس نوازندگان، خوانندگان و موسیقی‌دانان از دوره قاجار تا اکنون به نمایش گذاشته شده است.

معرفی اولین موزه تخصصی صدا در کشور

  • زیرزمین

تالار سخنرانی : در زیرزمین موزه صدا، تالار سخنرانی با ظرفیت ۵۰ نفر وجود دارد و تمامی نشست‌های تخصصی موزه در این مکان برگزار می‌شود.

منبع: مجله ردشگری کارناوال

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید