صنعت گردشگری پس از صنایع نفت و خودروسازی در رتبه سوم درآمدزاترین صنایع در دنیا قرار دارد. فرصتی که ایران علیرغم برخورداری از تمدن و تاریخ کهن، تنوع طبیعی چهار فصل و آداب، رسوم و سنن اسلامی و باستانی به دلیل تکیه بر صنعت نفت در طی سال‌های متمادی کمترین بهره را از آن برده است.

از جایگاه صنعت گردشگری در جهان و ایران چه می‌دانید؟

به گزارش سلام نو، جمهوری اسلامی ایران طبق آمارهای اعلام شده از سوی سازمان جهانی جهانگردی از لحاظ جاذبه‌های طبیعی در رتبه پنجم و از نظر جاذبه‌های تاریخی در رتبه دهم کشورهای دنیا قرار دارد؛ اما متأسفانه در بهره‌گیری از این منابع، سهم کمتر از یک دهم درصد کل درآمدهای گردشگری جهان را به خود اختصاص داده است.

جایگاه صنعت گردشگری

به گفته گردشگری ۷۲۴، صنعت گردشگری پس از صنایع نفت و خودروسازی در رتبه سوم درآمدزاترین صنایع در دنیا قرار دارد. فرصتی که ایران علیرغم برخورداری از تمدن و تاریخ کهن، تنوع طبیعی چهار فصل و آداب، رسوم و سنن اسلامی و باستانی به دلیل تکیه بر صنعت نفت در طی سال‌های متمادی کمترین بهره را از آن برده است.

جایگاه صنعت گردشگری

صنعت گردشگری علیرغم آنکه در پیشبرد اقتصاد ملی و درآمدهای ارزی نقش دارد؛ صنعتی پاک و در عین حال اشتغال‌زا است؛ به طوری که طبق آمارهای سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) در سال ۲۰۱۳، ۲۵۵ میلیون نفر در سراسر دنیا در صنعت گردشگری شاغل شده‌اند و در سال ۲۰۱۱ گردشگران در جهان یک هزار و دویست میلیارد دلار خرج کرده‌اند که درآمد روزانه این صنعت برابر ۳.۴ میلیارد دلار می‌باشد. همچنین، در سال ۲۰۰۷ حدود ۹۰۳ میلیون نفر جهانگرد در بازار جهانی گردشگری جابجا شده‌اند. به عنوان مثال، کشور فرانسه به تنهایی در سال ۲۰۰۵ پذیرای بیش از ۷۶ میلیون گردشگر بوده است. درآمد حاصل از مجموع سفرهای گردشگری کشورهای جهان در این سال حدود ۸۵۶ میلیارد دلار بوده است.  

از جایگاه صنعت گردشگری در جهان و ایران چه می‌دانید؟

به گفته گردشگری ۷۲۴، بررسی ها نشان می‌دهد سهم کشورهای اروپایی از بازار جهانی جهانگردی در سال ۲۰۰۷، ۵۳.۶ درصد، کشورهای آمریکایی ۱۵.۸ درصد، آسیا و اقیانوسیه ۲۰.۴ درصد، خاورمیانه ۵.۳ درصد و کشورهای آفریقایی ۴.۹ درصد بوده است. در این میان، کشور ما با قدمت تاریخی چندین هزار ساله و با وجود داشتن جاذبه‌های بی‌شمار فرهنگی و طبیعی گردشگری که به لحاظ منابع جذب جهانگرد در رده ۱۰ کشور برتر دنیا قرار گرفته، دارای سهم اندکی در بازار جهانی می‌باشد.

 منبع: گردشگری ۷۲۴

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید