راهبرد واکنش جمعی جهانی برای مقابله با بحران غذایی ناشی از جنگ در اوکراین توسط فرانسه با سه رکن تجارت شفاف، مسیرهای همبستگی و سرمایه‌گذاری و حمایت از تولید محصولات کشاورزی در کشورهای آسیب‌پذیر رونمایی شد.

فرانسه از راهبرد سه‌گانه خود برای مقابله با بحران جهانی غذا رونمایی کرد

به گزارش سلام نو به نقل از ایرنا از کاخ الیزه، اوکراین چهارمین صادرکننده بزرگ گندم و ذرت است و ۳۸ درصد صادرات روغن آفتابگردان از این کشور صورت می‌گیرد و از این رو بخش قابل توجهی از جمعیت جهان برای تامین مواد غذایی به کشاورزی اوکراین وابسته هستند و به همین دلیل مسدود کردن فرایند صادرات از بنادر اوکراین ناشی از حمله نظامی روسیه به این کشور، خروج مواد غذایی را غیرممکن و در آینده تامین محصولات کشاورزی را تهدید می‌کند.

در همین راستا فرانسه از طرح‌های بین‌المللی با هدف فراهم کردن زمینه خروج محصولات کشاورزی از خاک اوکراین برای برآورده کردن تقاضای جهانی و آزاد کردن سیلوهای غلات برای برداشت بعدی حمایت می‌کند.

الیزه در گزارش خود این اقدام را در محور اصلی با عنوان "مسیرهای همبستگی" تعریف کرده و می‌افزاید: اتحادیه اروپا برای اجرای این سیاست از طریق جاده و رودخانه و دبیرکل سازمان ملل متحد بر دریافت مجوز صادرات از طریق دریا تلاش می کنند.

این گزارش ادامه می‌دهد: در همین راستا، امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه از ایده قطعنامه شورای امنیت برای کسب مجوز برداشته شدن انسداد صادرات از بندر اودسا در جریان سفر خود به کی‌یف، حمایت کرده است.

در گزارش الیزه تاکید شده است: در عین حال، فرانسه به عنوان بخشی از ریاست خود بر شورای اتحادیه اروپا، چارچوبی برای بررسی خطرهای از بین رفتن امنیت غذایی در جهان پیشنهاد کرده است. این طرح در قالبی تحت عنوان فارم (FARM ماموریت مقاومت غذایی و کشاورزی) بر سه رکن استوار است و توسط رئیس جمهور فرانسه حمایت می‌شود.

گزارش الیزه، تضمین شفافیت در بازارهای کشاورزی و تشویق رفتار مسئولانه با پرهیز از هرگونه اقدامی که صادرات محصولات کشاورزی را محدود کند، نخستین رکن راهبرد سه‌گانه فرانسه اعلام می‌کند.

فرانسه اجرای این رکن را به منظور جلوگیری از هر گونه نوسان قیمتی که می‌تواند برخی کشورها را از خرید مواد غذایی ضروری محروم کند، تعریف کرده است.

الیزه رکن دیگر این راهبرد را "همبستگی" معرفی و اضافه می‌کند: این رکن در چارچوب ابتکار اروپا تحت عنوان "مسیرهای همبستگی" تصمیم دارد به کمک کشورها و جوامعی برود که بیش از دیگران از اثرات جنگ در اوکراین متضرر شدند و از تولید و صادرات محصولات کشاورزی اوکراین حمایت کند.

آخرین رکنی که الیزه از آن به عنوان راهبرد جهانی فرانسه برای مبارزه با بحران غذایی نام برده است، در قالب "تولید" مطرح و اینگونه تبیین شده است که این سیاست برای کمک به کشورها برای سرمایه‌گذاری در حوزه کشاورزی خود و توسعه روش‌های تولید پایدار تمرکز دارد.

فرانسه از دیگر اهداف اجرای این طرح را تقویت حاکمیت غذایی و انعطاف‌پذیری این کشورها در دراز مدت در برابر مولفه‌هایی همچون گرمایش زمین و بی‌ثباتی خارجی اعلام می‌کند.

الیزه می‌افزاید: این سرمایه‌گذاری‌ها ممکن است از طرح‌های کنونی مانند "دیوار سبز بزرگ" که یک طرح گسترده و ابتکاری در زمینه کشاورزی در نوار ساحلی است، حمایت کند.

بر اساس این گزارش، برای اجرای هریک از این ارکان سه‌گانه، با حمایت اتحادیه اروپا، اتحادیه آفریقا و گروه هفت، برنامه‌ای با مشارکت سازمان تجارت جهانی (WTO)، برنامه جهانی غذا (WFP) و صندوق بین‌المللی توسعه کشاورزی (IFAD) تعریف شده است.

الیزه با اعلام اینکه نخسین گام‌های حیاتی برای تحقق این راهبرد برداشته شده است، می‌افزاید: کشورهای عضو سازمان تجارت جهانی متعهد شده اند که محدودیتی برای صادرات مواد غذایی در این بازه زمانی، اعمال نکنند.

فرانسه هدف از این سیاست را تضمین روند تامین غذا برای کمک به جمعیت‌هایی اعلام می‌کند که در معرض خطر گرسنگی هستند.

کد خبرنگار: ۱۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید