این باغ با ابعاد ۵۰۰ در ۲۵۰ متر مساحتی حدود ۱۲۷۰۰۰ متر مربع دارد که با دیواری آجری دور تا دور باغ محصور شده است. درب ورودی اصلی از ضلع شمالی می باشد که از جنس چوب است، دربالای سرآن نقش ۲ شیر پنجه در پنجه نمایان است.

از باغ و موزه نظامی عفیف‌آباد چه می‌دانید؟

به گزارش سلام نو، باغ و موزه عفیف آباد یکی از مراکز تفریحی تاریخی استان فارس است که در دوره حکومت ناصرالدین شاه به درخواست میرزا علی محمدخان قوام الملک دوم در سال ۱۲۸۴ هجری قمری (۱۲۴۱ شمسی، ۱۵۶ سال قبل) در یکی از محله های اعیان نشین شیراز، عفیف آباد کنونی ساخته شد.

میرزا علی محمدخان قوام الملک

میرزا علی محمدخان فرزند حاج علی اکبر خان قوام، معروف به قوام الملک بود. وی برای ساخت یک بنای شاهانه باغی زیبا که از دوره صفویان به یادگار مانده بود را خریداری کرد تا عمارت خود را میان آن باغ سرسبز بسازد. میرزا علی محمدخان حتی برای درختان باغ هم چاره ای اندیشید؛ در واقع قنات «لیمک» را که در نزدیکی باغ بود برای آبیاری درختان خرید.

پس از میرزاعلی محمدخان در اواخر دوره قاجار عمارت به دست خواهرزاده اش عفیفه خانم رسید و پس از آن وارثان این خاندان باغ را به فرح همسر محمدرضا شاه هدیه دادند به طوری که طبقه دوم آن برای فرح و خاندان پهلوی آماده شده بود. پس از برکناری دولت پهلوی، ارتش در سال ۱۳۴۰ آن را به دست آورد و پس از ۲ سال تصمیم به مرمت آن گرفت؛ عملیات بازسازی تا سال ۱۳۴۹ طول کشید. عفیف آباد به مکانی برای تفریح امرای ارتش تبدیل شده بود تا از زیبایی باغ استفاده ببرند.

قوام الملک

حدود ۲۰ سال بعد ، در روز ارتش سال ۱۳۷۰ ( ۲۹/۱/۷۰) ارتش مکانی را برای برپایی موزه در نظر گرفت و بدین صورت موزه نظامی شماره ۲ کشور تاسیس شد. موزه عفیف آباد شامل دو بخش موزه اسلحه و موزه عبرت است که زیر نظر سازمان عقیدتی و سیاسی ارتش ایران اداره می شود. در موزه اسلحه (طبقه اول) اشیائی ازجمله سلاح های سرد و گرم، شمشیر، نیزه، تفنگ های شکاری، تپانچه، سلاح های خودکار و نیمه خودکار، کلاه خود، تفنگ های سرپر، انواع مسلسل، تفنگ های افراد معروف مانند:فتحعلی شاه، مظفرالدین شاه، میرزا کوچک خان جنگلی، رضاشاه و پسرش محمد رضا شاه، رئیسعلی دلواری، توپ فتحعلی شاه، ارابه حمل جنازه رضا شاه، سنگ چخماق و... نگهداری می شود.

در واقع موزه اسلحه عفیف آباد بزرگترین موزه سلاح خاورمیانه است. طبقه دوم یا همان موزه عبرت شامل یک تالار مجلل در مرکز آن ، اتاق های مختلف نشیمن، همایش، مطالعه، قمارخانه، پذیرایی و رختکن می شود. علاوه براین ها در دو طرف ورودی بنا دو توپ در محوطه قرار گرفته که در تصاویر قابل مشاهده است.

قنات لیمک

 این باغ با ابعاد ۵۰۰ در ۲۵۰ متر مساحتی حدود ۱۲۷۰۰۰ متر مربع دارد که با دیواری آجری دور تا دور باغ محصور شده است. درب ورودی اصلی از ضلع شمالی می باشد که از جنس چوب است، دربالای سرآن نقش ۲ شیر پنجه در پنجه نمایان است؛ برای رسیدن به قسمت اصلی باغ باید از دالانی که دو اتاق با سقف های چوبی در دوطرف که به عنوان نگهبانی استفاده می شود گذر کرد. بنای اصلی ۳۰ اتاق و تالار دارد که درب اصلی از ضلع شرقی باز می شود.

فرح پهلوی

باغ از امکانات ویژه ای برخوردار است که با آن آشنا می شوید.در ضلع غربی ورودی باغ، حمامی با ۲ خزینه آب سرد و گرم با سقفی گنبدی و دیوار های نقش برجسته با مضمون فرهاد و کوه بیستون ، ورود یوسف به محفل زنان مصری و دیدار مردم با خسرو پرویز ساسانی که زیبایی خاصی به حمام بخشیده به چشم میخورد.در کنار حمام قهوه خانه سنتی با ۶ حجره که دوی دیوار های آن با تصویر داستان های نبرد رستم و سهراب، نبرد رستم و اسفندیار، نبرد تهمتن و دیو سفید، داستان ضحاک و کاوه آهنگر،داستان زال و سیمرغ آراسته شده است.از دیگر امکانات میتوان عکاسی و اجاره لباس سنتی، فروشگاه کتاب و صنایع دستی، تالارعروسی، استخر، زمین تنیس و والیبال و مهمان سرا نام برد که ۴ مورد آخر در اختیار ارتش است و با رزرو نوبت قبلی میتوان استفاده کرد.

باغ عفیف آباد شباهت هایی با باغ ارم هم دارد. درختان کاج، سرو، بید، چنار، و میوه های انار و نارنج جز درختان کاشته شده باغ هستند؛ همچنین با گل هایی که در دل خود جای داده باغ نمونه گل کاری ایران به شمار می آید. باغ و موزه نظامی عفیف آباد در دهمین روز از خردادماه ۱۳۵۱ ثبت آثار ملی شد.

 منبع: گردشگری ۷۲۴

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید