رئیس شورای تامین کنندگان دام کشور نیز معتقد است؛ استخوان فروشی پدیده جدیدی نیست و بیش از نیز وجود داشته و اکنون شکل عرضه بهداشتی‌ آن در فروشگاه‌های زنجیره‌ای بیشتر شده است.

ماجرای استخوان‌فروشی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای چیست؟ / فیلم

به گزارش سلام نو به نقل از اقتصاد آنلاین، به تازگی در فضای مجازی فیلمی از عرضه استخوان راسته گوسفندی، در یکی فروشگاه‌های زنجیره‌ای در بسته بندی‌های با مجوز سازمان دامپزشکی، در حال دست به دست شدن است. این فیلم با واکنش‌های زیادی از سوی مردم مواجه شده است.

به تازگی در فضای مجازی فیلمی از عرضه استخوان راسته گوسفندی، در یکی فروشگاه‌های زنجیره‌ای در بسته بندی‌های با مجوز سازمان دامپزشکی، در حال دست به دست شدن است. این فیلم با واکنش‌های زیادی از سوی مردم مواجه شده است و برخی دلیل اصلی آن را شرایط نامساعد اقتصادی عنوان می‌کنند. اما، کارشناسان، فروش استخوان را پدیده تازه نمی‌دانند و معتقدند عرضه استخوان دامی به عنوان بخشی از آلایش قابل مصرف دام، پیش از این نیز وجود داشته و اکنون شکل عرضه بهداشتی‌ آن بیشتر شده است.

عرضه استخوان دامی به شکل بسته بندی در فروشگاهای زنجیره‌ای پدیده‌ی تازه‌ای نیست و در سال‌های گذشته نیز شاهد آن بوده‌ایم. به طور نمونه در سال ۹۷ انتشار تصاویر مشابه در فضای مجازی جنجال زیادی برپا کرد، به نحوی که مسئولان مجبور به واکنش شدند.

 از جمله آن‌ها علی‌صفر ماکنعلی، معاون وقت سازمان دامپزشکی، بود که در آن زمان از برخورد با عرضه کننده استخوان گوسفندی که تصاویر آن در فضای مجازی منتشر شده بود به دلیل عدم رعایت ضوابط بهداشتی، خبر داد و توضیح داد که اگر مشکل بهداشتی آن برطرف شود و متقاضی برای آن وجود داشته باشد، عرضه این نوع گوشت مشکلی ندارد.

استخوان فروشی پدیده جدیدی نیست

رئیس شورای تامین کنندگان دام کشور نیز معتقد است؛ استخوان فروشی پدیده جدیدی نیست و بیش از نیز وجود داشته و اکنون شکل عرضه بهداشتی‌ آن در فروشگاه‌های زنجیره‌ای بیشتر شده است.

منصور پوریان یادآور شد: براساس تعاریف سازمان دامپزشکی کشور که مبنای آن قوانین سازمان بهداشت جهانی دام است، همه بخش‌های قابل مصرف یک دام از جمله استخوان همانند گوشت است و می‌تواند مورد مصرف مردم قرار گیرد.

وی تاکید کرد: طبق قوانین سازمان دامپزشکی اگر در بازار، تقاضا برای مصرف نوع خاصی از گوشت قرمز یا سفید وجود داشته باشد و شرایط بهداشتی و سلامت آن حفظ شود، بسته‌بندی و عرضه آن مشکلی ندارد.

به گفته رئیس شورای تامین کنندگان دام کشور، مصرف آلایش دامی از جمله استخوان در کشور از گذشته به شکل فله انجام می‌شده است.  

پوریان تصریح کرد: مصرف استخوان در پخت غذای ایران امری متداول است که از پرمصرف‌ترین آن‌های می توان به استفاده قلم در تهیه سوپ یا استفاده از دنده گوسفندی در پخت قرمه سبزی اشاره کرد.

وی معتقد است؛ عرضه استخوان گوسفندی یا گاوی در فروشگاه‌ها به شکل بسته بندی و با مجوز دامپزشکی می‌تواند به معنی حرکت به سمت عرضه بیشتر بهداشتی آلایش دامی از جمله استخوان باشد.

بر اساس این گزارش، دلیل عرضه استخوان گوسفندی در فروشگاه زنجیره ای شکل گرفتن تقاضا باشد یا هر موضوع دیگری، عرضه بهداشتی آن با مجوز سازمان دامپزشکی برای حفظ سلامت جامعه و جلوگیری از شیوع بیماری‌های متعدد مشترک انسان و دام اهمیت زیادی دارد.

طبق اعلام سازمان‌های بهداشت جهانی، دست کم ۸۳۲ بیماری بین انسان و دام مشترک است که بسیاری از آن‌ها برای انسان کشنده هستند. از بیماری‌های خطرناک مشترک که به تازگی در کشور در حال گسترش است، بیماری تب خونریزی دهنده تب کریمه کنگو است که یکی از اصلی‌ترین راه های انتقال آن، عرضه و مصرف غیر بهداشتی آلایش های دامی عنوان می‌شود.

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید