در حال حاضر فروشگاه اینترنتی روغن موتور مختلفی وجود دارند که یکی از آن ها فروشگاه اینترنتی روغن موتور یزدان اویل می باشد که شما می توانید با خیال راحت از محصولات این فروشگاه اینترنتی معتبر خرید خود را انجام دهید.

مقدار مجاز کم شدن روغن موتور؟

روغن موتور به عنوان یک روان کار بسیار مهم درون موتور هر خودرویی باید وجود داشته باشد. اصطکاک بالا و حرکت بسیار سریع قطعات درون موتور خودرو باعث بالا رفتن حرارت موتور می‌شود، که روغن موتور با کاهش اصطکاک باعث کاهش دمای موتور خواهد شد. پس وجود روغن موتور  نه تنها باعث روانکاری می شود، بلکه باعث کاهش اصطکاک نیز می گردد. همچنین حرکت سریع قطعات داخلی موتور خودرو باعث ایجاد ذرات معلق و مختلفی درون موتور خودرو می شود که روغن موتور به صورت یک چرخه درون موتور خودرو میچرخد و این ذرات را به خود جذب می کند که در واقع علت سیاه شدن روغن موتور هم همین است. چرخه حرکت روغن موتور بدین صورت است که روغن موتور از بخش پایین موتور که کارتل نام دارد، توسط اویل پمپ پمپاژ و به بالای موتور ریخته می شود و دوباره پس از عبور از مسیر های لازم به کارتل بر می گردد. پس کاربرد دیگر روغن موتور جذب این  ذرات به خود می باشد.

اما روغن موتور به مرور استفاده و پس از چندین کیلومتر تردد با هر خودرویی دستخوش تغییراتی می گردد که یکی از این تغییرات کم شدن حجم روغن موتور می باشد. با توجه به اینکه برای هر خودرو حجم خاصی از روغن موتور در نظر گرفته شده است در صورتی که حجم مورد نیاز از مقدار استاندارد کم تر باشد، قطعا مشکلاتی برای موتور خودرو پیش می آید. در این مقاله سعی داریم این نکته را بررسی کنیم که در طول استفاده از روغن موتور در هر دوره تعویض "مقدار مجاز کم شدن روغن موتور " چقدر است و این موضوغع را چگونه بررسی و کنترل کنیم.

 علل کاهش روغن موتور

برای کاهش روغن موتور علتهای مختلفی وجود دارد. شما در طول استفاده از روغن موتور با توجه به اینکه روغن موتور و فیلتر روغن باید در یک کیلومتر و یک زمان خاص تعویض گردد، حتما این نکته را باید در نظر داشته باشید که در میانه  این راه باید حجم روغن موتور موجود در خودروی خود را بررسی کنید. نحوه  تعیین میزان روغن موتور موجود در خودروی شما باید در هنگامی که موتور خودرو سرد است بررسی شود. ممکن است پس از بررسی میزان روغن موتور درون خودرو ممکن است متوجه این موضوع شوید که روغن موتور نسبت به روز اول که درون خودرو ریخته شده است کاهش یافته است. پس بهتر است که  حواسمان را به این نکته جمع کنیم که علل کاهش حجم روغن موتور چیست؟

مقدار مجاز کم شدن روغن موتور؟

  1. اولین علت میتواند نشتی روغن موتور باشد یعنی از محل های مختلفی که روغن موتور عبور می کند احتمال نشتی از واشر ها و بخش های مختلف موتور خودرو وجود دارد، که باید این نکته بررسی شود. با مشاهده بخش زیرین موتور خودرو می توانید وجود نشتی روغن موتور را مشاهده نمایید.
  2. علت دوم کاهش حجم روغن موتور بخار شدن روغن موتور است. علل مختلفی برای این موضوع وجود دارد؛ استفاده از روغن موتور نامناسب با موتور خودرو، استفاده از روغن موتور نامرغوب و تقلبی، کارکرد بد موتور خودرو، می تواند علت های مختلف کاهش حجم روغن موتور و بخار شدن آن باشد، که باید هر کدام از آنها توسط کارشناس بررسی گردد، تا در صورت وجود این علت ها مسئله  اصلی حل شود. تا بتوان به راحتی آن را پیش برد اما نکته  قابل توجه این است که در حال حاضر اغلب خودروهایی که به عنوان نسل جدید خودرو ها معرفی می گردند و شناخته می شوند، در دفترچه راهنمای آنها نیز این نکته نوشته شده است که روغن موتور یک مایع مصرفیست و در صورت کاهش حجم روغن موتور نیاز به نگرانی نمی باشد، چرا که کاهش حجم روغن موتور در یک میزان میزان استاندارد تعریف شده یک امر طبیعی میباشد.

 میزان مجاز کاهش حجم روغن موتور

 اگر بخواهیم به صورت کاملاً دقیق در این مورد صحبت کنیم این موضوع و این سوال دقیقاً بستگی به نوع خودرو دارد و نوع روغن موتوری که برای موتور آن خودرو پیشنهاد شده است.

مقدار مجاز کم شدن روغن موتور؟

ویسکوزیته یا میزان گرانروی یا میزان سفت و شل بودن روغن موتور یکی از معیارهای انتخاب روغن موتور برای هر خودروییست. پس شما با توجه به نوع روغن موتور و موتور خودرو باید این نکته را در نظر بگیرید که هر آنچه که ویسکوزیته روغن موتور کمتر باشد و موتور خودرو از ویسکوزیته  پایینتری از روغن موتور استفاده کند، احتمال کم شدن آن بیشتر می باشد. اگر بخواهیم یک مقدار نسبی و تقریباً استاندارد در مورد کاهش روغن موتور که در دفترچه راهنمای اغلب خودروها نوشته شده است صحبت کنیم، در هر ۲ هزار کیلومتر چیزی حدود  ۰.۴ لیتر روغن موتور مجاز است که از موتور خودرو کم شود. پس شما باید این مقدار را به عنوان معیار در نظر گرفته و در صورتی که میزان کاهش روغن موتور خودروی شما فراتر از این صحبت باشد، یعنی چیزی حدود (مثال:یک لیتر در دو هزار کیلومتر) که تقریباً چیزی برابر با دو برابر میزان مجاز مصرف شده است، این مقدار بیش از حد بوده و باید دنبال علت آن گشت اما در صورتی که خودروی شما از نوع دوگانه سوز باشد این مقدار مجاز میتواند بیشتر از مقدار مطرح شده باشد، چراکه موتور خودروهای دوگانه سوز با حرارت بیشتری مشغول به فعالیت می باشند و این حرارت بیشتر باعث بخار شدن بیشتر روغن موتور می گردد.

 کلام آخر

 با توجه به نکات مطرح شده روغن موتور یکی از واجب ترین مایعات موجود در موتور خودرو می باشد که در صورت کم شدن یا نبودن آن در موتور خودرو، در عرض چند ثانیه موتور خودرو کاملا نابود می گردد. میزان مجاز کم شدن روغن موتور بستگی به معیارهای مختلفی دارد؛ نوع خودرو، نوع روغن موتوری که برای موتور آن خودرو پیشنهاد شده است و همچنین نوع سوخت خودرو (اگر از نوع دوگانه باشد) ، در مقدار مجاز کم شدن روغن موتور بسیار تاثیرگذار است اما مقدار مطرح شده در این مقاله به عنوان یک مقدار مجاز و نسبی مطرح شده است که بسته به نوع موتور خودرو و همچنین معیارهای مختلف آن متفاوت است. یکی از مهم ترین علل کاهش روغن موتور استفاده از روغن موتورهای تقلبی می باشد. شما به عنوان دارنده خودرو حتما باید حساسیت زیادی برای خرید روغن موتور به خرج دهید تا روغن موتور اصلی برای خودرو خود تهیه کنید. یکی از روش های خرید روغن موتور اصلی، تهیه آن از فروشگاه های معتبر می باشد. در حال حاضر فروشگاه اینترنتی روغن موتور مختلفی وجود دارند که یکی از آن ها فروشگاه اینترنتی روغن موتور یزدان اویل می باشد که شما می توانید با خیال راحت از محصولات این فروشگاه اینترنتی معتبر خرید خود را انجام دهید.

مقدار مجاز کم شدن روغن موتور؟

حتما در صورتی که روغن موتور موتور خودروی شما کاهش پیدا کرد به تعمیرگاه های مجاز مراجعه کنید تا بتوانید علت را جویا شده و آن مسئله را حل کنید.

کد خبرنگار: ۹
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید