ترکیب ماکارونی، خیارشور، گوجه، گوشت و چیزهایی شبیه این لای یک نان ساندویچی تا همین چند ماه پیش یک ترکیب سمی بود که می‌توانست حسابی باعث خنده شود، اما حالا ایرج طهماسب و سریال مهمونی با یک بچه سرتق و بامزه همه‌چیز را عوض کردند.

چرا ساندویچ ماکارونی تبدیل به غذای محبوب ایرانی‌ها شده است؟

سلام نو – محمدعلی صف‌آرا: این روزها نه تنها در صفحه‌های مختلف اینستاگرام بلکه در هر گوشه و کناری اسم ساندویچ ماکارونی به گوش می‌رسد، غذای عجیب و غریب که ناگهان و به لطف مجموعه مهمونی و عروسک محبوب آن یعنی بچه محبوب شد.

ساندویچ ماکارونی غذای عجیب و تازه‌ای نیست ولی سال‌ها بود که در منوی رستوران‌ها حضور جدی نداشت و کسی دنبال خریدش نبود. ساندویچ ماکارونی برای همان دورانی بود که به جای فست فود از «اغذیه‌فروشی‌» خرید می‌کردیم، به جای نان باگت نان بولکی می‌خوردیم و شیشه‌ی نوشابه‌های شیشه‌ای را بعد از خوردن به مغازه پس می‌دادیم.

حالا اما انگار ساندویچ ماکارونی به لطف ایرج طهماسب و شخصیت بامزه بچه در سریال مهمونی دوباره به میدان رقابت بازگشته و حالا با قیمتی بین ۳۰ تا ۴۵ هزار تومان به فروش می‌رسد؛ تقریبا هم قیمت فلافل.

اولین کارگاه تولید ماکارونی در سال‌های اول قرن قبل در ایران راه‌اندزای شد، اما بیش از چهل سال زمان برد تا این کارگاه‌ها تبدیل به کارخانه شوند. بعدها در دهه ۶۰ ساندویچ ماکارونی در کنار ساندویچ کوکو، ساندویچ اولویه و ساندویچ تخم مرغ از ساندویچ‌های محبوب مردم به حساب می‌آمد.

اما از اواخر دهه ۷۰ ساندویچ ماکارونی و دیگر غذاهای هم رده آن یواش یواش جای خود را به ساندویچ‌های شیک‌تری مثل کوکتل و ژامبون دادند. در دهه ۸۰ هم که فست فودها پا گرفتند و با رونق گرفتن پیتزایی‌ها کسی در فکر ماکارونی و ساندویچ عجیب و غریبش نبود. داستان به گونه‌ای پیش رفت که اگر به کسی درباره ساندویچ ماکارونی چیزی می‌گفتید فکر می‌کرد شوخی می‌کنید.

ترکیب ماکارونی، خیارشور، گوجه، گوشت و چیزهایی شبیه این لای یک نان ساندویچی تا همین چند ماه پیش یک ترکیب سمی بود که می‌توانست حسابی باعث خنده شود، اما حالا ایرج طهماسب و سریال مهمونی با یک بچه سرتق و بامزه همه‌چیز را عوض کردند.

بچه یا همان بادام کاراکتر یک کودک گل‌فروش کله شق و سرتق را دارد که دوست دارد زور نشود، فحش بدهد، مظلوم باشد، دوستش داشته باشند. در کنار همه‌ی این‌ها این بچه روی ساندویچ ماکارونی که غذای محبوبش است تعصب ویژه‌ای دارد و برای آن با مهمان‌ها دعوا می‌کند و به سادگی کوتاه نمی‌آید.

البته این اولین بار نیست که یک سریال تلویزیونی باعث همه‌گیر یا ترند شدن یک محصول خاص می‌شود. همین دو سال پیش و زمانی که سریال هیولا مهران مدیری در شبکه نمایش خانگی پخش شد فروش مارچوبه در ایران به شکلی عجیبی افزایش پیدا کرد. مارچوبه در آن سریال کالایی بود که هوشنگ شرافت - شخصیت اصلی سریال- بعد از متمول شدن آن را به عنوان یکی از نمادهای باکلاس بودن زیاد می‌خرید.

بعد از این مارچوبه از نیمه تیرماه ۱۳۸۹ حسابی در گوگل سرچ شد و البته میزان خرید آن بسیار افزایش یافت، تا جایی که قیمت این محصول همپای شهرتش روز به روز بیشتر شد.

البته این اتفاق اولین نمونه از چنین رخدادهایی نبود. ناپلئونی به لطف سریال پایتخت و نخود به لطف پاورچین، شب‌های برره و غذاهای پرنخود آن‌ها در مقاطعی با توجه ویژه مردم روبه‌رو بودند. در یک نمونه غیرخوراکی مدل لباس پوشیدن و به قول امروزی‌های استایل لعیا زنگنه در سریال در پناه تو نیز در همان سال‌ها حسابی مورد توجه قرار گرفت و بسیاری دنبال مدل چادر و کیف مریمِ در پناه تو بودند.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید