قیمت گوشت در حالی روند افزایشی را طی می‌کند که نرخ دام زنده تفاوت چندانی ندارد. برخی فعالان بازار کاهش بهای گوشت را دور از ذهن نمی‌دانند.

قیمت گوشت قرمز از ۲۰۰ هزار تومان هم گذشت / منتظر کاهش قیمت گوشت نباشید

به گزارش سلام نو به نقل از تجارت‌نیوز، روز پنج‌شنبه چهار فروند کشتی حامل محموله‌های بزرگ نهاده‌ دامی در بندر امام خمینی (ره) پهلو گرفتند. این محموله‌ها در شرایطی وارد ایران شدند که قیمت گوشت قرمز در سطح خرده‌فروشی‌ها از ۲۰۰ هزار تومان هم عبور کرده است.

گوشت قرمز در حالی با چنین ارقامی عرضه می‌شود که بررسی‌ها نشان می‌دهد هر کیلو دام زنده همچنان در محدوده ۷۰ هزار تومان به فروش می‌رسد. برخی فعالان بازار می‌گویند به دلیل نبود مشتری در بازار نهایی، تقاضای چندانی برای دام زنده هم وجود ندارد. از سوی دیگر هزینه نگهداری دام هم چنان بالاست که دامداران ترجیح می‌دهند با هر قیمتی دام خود را به فروش برسانند.

نهاده‌های وارداتی به دامداری‌ها نمی‌رسد

در این بین برخی از دامداران به تجارت‌نیوز می‌گویند که حتی یک درصد از نهاده‌های وارداتی و دولتی به دست آن‌ها نمی‌رسد. بلکه نمایندگانی که از هر شهرستان انتخاب می‌شوند این نهاده‌ها را در بازار آزاد تا چند برابر قیمت واقعی به فروش می‌رسانند. برخی نیز گفته‌اند که بیشتر نهاده‌ها سر از مرغ‌داری‌ها درمی‌آورند.

این اتفاقات دست به دست هم داده‌اند تا دامداری‌ها وارد چرخه ورشکستگی شوند. در همین زمینه افشین صدر دادرس، مدیرعامل اتحادیه دام سبک، به دیده‌بان ایران اعلام کرد: بسیاری از دامداران سبک ورشکست شدند و دام‌های مولد را روانه کشتارگاه‌ها کردند.

واردات نهاده قیمت گوشت را تعدیل می‌کند؟

رئیس شورای تامین‌کنندگان دام زنده در واکنش به فرود چهار فروند کشتی حامل نهاده‌های دامی از کشورهای برزیل و آرژانتین گفت: مشکل ما حجم نهاده ‌دامی موجود نیست.

منصور پوریان در گفتگو با تجارت‌نیوز افزود: مشکل ما گران‌بودن نهاده است. از زمانی که قیمت نهاده آزاد شد درعمل تهیه آن از بازار آزاد صورت می‌پذیرد.

قیمت نهاده یک‌شبه ۶ برابر شد

این مقام صنفی عنوان کرد: قیمت نهاده یک‌شبه شش برابر شد. به همین دلیل مشکل اصلی‌ دامداران کمبود نهاده نیست و مشکل اصلی ما، گران بودن آن به خاطر آزاد شدن نرخ خرید است. بدین ترتیب باید گفت که با ورود این چهار فروند کشنی نهاده‌دامی، قیمت گوشت کاهش نمی‌یابد.

پوریان درباره مشکلات موجود در راه تولید گوشت، توضیح داد: تولید گوشت در کشور ما تابع یک سری عوامل است. ازجمله این عوامل می‌توان به نهاده دامی و قیمت آن اشاره کرد. وقتی قیمت نهاده شش برابر شد، قیمت گوشت نیز قاعدتا افزایش می‌یابد. کمبود مرتع به دلیل خشکسالی و کم‌آبی بی‌سابقه در کشور نیز ازجمله مسائلی است که بر تولید گوشت تاثیر می‌گذارد.

وی افزود: یکی دیگر از مسائل و مشکلات مهم در این زمینه، نبود بازار مناسب و مشکل مدیریت در بخش تصمیم‌گیری‌های کلان است. به همین دلیل این صنعت دچار مشکلات عدیده‌ای شد. نهاده و قیمت نهاده، تنها یکی از این عوامل تاثیرگذار بر قیمت گوشت است.

پوریان در توضیح اینکه آیا سهم مرغداری‌ها از دیگر بخش‌ها از نهاده‌ها بیشتر است، یادآور شد: نهاده‌ دامی هنگام ورود تقسیم می‌شود. بخشی از آن به مرغداری‌ها می‌رسد. بخشی دیگر، به دامداری‌های شیری و بخشی هم به دامداری‌های گوشتی تعلق می‌گیرد. اما اکنون دیگر آزاد است و خرید نهاده دامی از بازار آزاد، صورت می‌پذیرد. در واقع سهمیه‌ای وجود ندارد که تقسیم‌بندی شود.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید