آقای بورل چندی پیش از من در تماس تلفنی خواستند که چگونه می‌توانیم بن بست و توقفی که بعد از صدور قطعنامه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی حاصل شده کار را دنبال کنیم و از این بن بست خارج شویم که من به ایشان گفتم جمهوری اسلامی ایران همیشه از مسیر دیپلماسی و مذاکره عزت‌مند البته مبتنی بر نتیجه استقبال می‌کند و از شما دعوت می‌کنم که سفری را به تهران داشته باشید تا از نزدیک همه ابعاد مسئله را یکبار دیگر با حضور تیم‌های مشترک مذاکراتی ما و شما به عنوان هماهنگ کننده اتحادیه اروپا دنبال بکنیم.

مذاکرات احیای برجام از سر گرفته خواهد شد

به گزارش سلام نو به نقل از تسنیم، بعداظهر امروز نشست خبری مشترک "حسین امیرعبداللهیان"، وزیر خارجه کشورمان و "جوزپ بورل"، مسئول نماینده عالی سیاست خارجی و امور امنیتی اتحادیه اروپا در وزارت امور خارجه برگزار شد. دو طرف در خصوص مناسبات دوجانبه، برخی موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی و همچنین آخرین وضعیت مذاکرات رفع تحریم‌ها بحث و تبادل کردند.

امیرعبداللهیان درباره روابط با قاره اروپا گفت: سطح روابط و به ویژه مناسبات تجاری دو طرف در طراز ظرفیت‌های موجود بین جمهوری اسلامی ایران و یکایک کشورها نیست و ما امیدوار هستیم در پی روابط دو جانبه و گفت‌وگوهای دوجانبه‌ای که با هر یک از کشورهای اروپایی داریم و همچنین در ادامه گفت‌وگوها و توافقاتی که با همکارم جناب آقای بورل روز جاری داشتیم شاهد توسعه و پیشرفت مناسبات باشیم.

وی درباره مذاکرات درباره لغو تحریم‌ها گفت: آقای بورل چندی پیش از من در تماس تلفنی خواستند که چگونه می‌توانیم بن بست و توقفی که بعد از صدور قطعنامه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی حاصل شده کار را دنبال کنیم و از این بن بست خارج شویم که من به ایشان گفتم جمهوری اسلامی ایران همیشه از مسیر دیپلماسی و مذاکره عزت‌مند البته مبتنی بر نتیجه استقبال می‌کند و از شما دعوت می‌کنم که سفری را به تهران داشته باشید تا از نزدیک همه ابعاد مسئله را یکبار دیگر با حضور تیم‌های مشترک مذاکراتی ما و شما به عنوان هماهنگ کننده اتحادیه اروپا دنبال بکنیم. در پی این گفت وگو ما میزبان آقای بورل  و آقای مورا هستیم. گفت وگوهای مفصل، عمیق و دقیقی را در خصوص مطالبات جمهوری اسلامی ایران داشتیم. تاکید کردیم که اولا ما آمادگی داریم که در روزهای آینده مذاکرات از سر بگیریم، ثانیا آنچه که برای ایران مهم است نفع کامل اقتصادی ایران از توافقی است که در سال 2015 حاصل شده و هر موضوعی که بتواند نفع کامل اقتصادی ما را تحت تاثیر قرار بدهد، از نطر دولت آقای رئیسی و ایران قابل قبول نیست. ما سعی می‌کنیم بر مشکلات و نقاط افتراقی که وجود دارد در مسیر گفتگوهایی که به زودی از سر گرفته خواهد شد بر طرف کنیم. امیدوار هستیم به طور مشخص طرف آمریکایی این بار واقع بینانه و منصفانه در مسیر مذاکرات و در مسیر رسیدن به نقطه پایانی توافق اقدامات مسئولانه و متعهدانه‌ای را انجام بدهد. 

وزیر امور خارجه درباره آخرین وضعیت اوکراین گفت: ایران جنگ را راه حل نمی داند. با نگاه به ریشه‌های این بحران و جنگ بر مذاکره و گفتگوی سیاسی برای رسیدن به یک شرایط مظلوب در منطقه و خروج از جنگ در اوکراین تاکید کردیم. همچنین آقای بورل را از آخرین گفته‌های خودم با جناب آقای لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه که در روز پنجشنبه گذشته انجام شد، قرار دادم.

وی درباره افغانستان اظهار داشت: ما بر تشکیل دولت فراگیر با مشارکت همه اقوام تاکید کردیم. در همین جا لازم می‌دانم که صمیمانه ترین مراتب همدردی و تسلیت خودم را به حادثه دیدگان زلزله تاسف بار در افغانستان ابراز کنم. برای کشته شدگان این زلزله رحمت و غفران الهی و برای مجروحین این حادثه آرزوی سلامتی و برای بازماندگان آن‌ها صبر را مسئلت دارم. جمهوری اسلامی ایران به مسئولیت انسان دوستانه خودش به ارسال کمک‌ها به مناطق زلزله زده ادامه خواهد داد.

امیرعبداللهیان درباره جنگ یمن گفت: هر دو طرف از تداوم آتش بس در این کشور حمایت کرده و  بر لغو کامل محاصره انسانی و از سرگیری مذاکرات سیاسی یمنی- یمنی تاکید داریم.

وی در خصوص موضوعات مربوط به سوریه و فلسطین اظهار داشت: این دو موضوع برای ما بسیار اهمیت دارد. در مسئله سوریه ما معتقد هستیم که باید لغو تحریم‌های یکجانبه اعمال شده علیه سوریه در دستور کار قرار بگیرد و مردم سوریه بایستی از یک شرایط زندگی خوب برخوردار باشند و در فضایی امن و آرام نسبت به آینده سیاسی خودشان هر تصمیمی که در هر مقطعی لازم است اتخاذ بکنند. ما به رای مردم سوریه احترام می‌گذاریم و به حمایت‌های خودمان از دولت، ملت و رهبری سوریه در مقابله با تروریسم و برای حفط تمامیت ارضی این کشور ادامه می‌دهیم.

او ادامه داد: موضوع فلسطین از مسائل اساسی است که در منطقه با آن مواجه هستیم. ما اقدامات تحریم‌کننده رژیم جعلی صهیونیستی را بر نمی‌تابیم و ایران در مقابل اقدامات تهدیدآمیز رژیم صهیونیستی و از جمله اقدامات تخریب کننده این رژیم در بحث‌های مرتبط با فعالیت‌های هسته‌ای صلح‌آمیز ایران دست بسته نخواهد ماند.

وزیر امور خارجه در پایان اشاره کرد از جمله مباحثی که مورد بررسی ما و آقای بورل قرار گرفت، همکاری درباره انرژی، مبارزه با تروریسم، تدوام مبارزه با مواد مخدر، بحث مهاجرت از جمله مهاجرین افغانستانی که در ایران حضور دارند، بود. برخی از مباحث کنسولی و مطالباتی که جمهوری اسلامی ایران نسبت به هموطن‌های ما که در اروپا حضور داشتند نیز مورد توجه قرار گرفت.

بورل: قرار است مذاکرات را در روزهای آینده از سر بگیریم

در ادامه جوزپ بورل، نماینده عالی سیاست خارجی و امور امنیتی اتحادیه اروپا در این نشست خبری گفت: برای ما بسیار مهم بود که به ایران بیایم و هنوز سفر ما تمام نشده است و جلسه دیگری نیز خواهم داشت. هدف اصلی سفر من به ایران شکستن بن بست برجام و کاهش تنش‌ها است. برای من مهم است که بن بست برجام را از بین ببریم و قرار است مذاکرات برجام را در روزهای آینده و به سرعت آغاز کنیم.

بورل درباره روند مذاکرات اظهار داشت: ما به عنوان هماهنگ کننده برجام، در ماه مارس پیشنهاداتی را مطرح کردیم و یک سری متن و سوالاتی بود که قرار بود ایران و آمریکا آن را پاسخ بدهند و قرار شد مذاکرات متوقف بشود تا این سوالات پاسخ داده شود، اما قرار نبود سه ماه متوقف بشود. امروز باید مذاکرات از سر گرفته شود و این تصمیمی است که باید در تهران و واشنگتن گرفته شود. بعد از سفر من، مذاکرات وین آغاز می‌شود و تیم من در آنجا خواهند بود. رسیدن به توافق برای کل دنیا و جهان مهم است چرا که ما از ماه فوریه در دنیای دیگری زندگی می‌کنیم و چهار ماه قبل از تصمیم نسبت به برجام جنگی بین روسیه و اوکراین آغاز شد و اگر در چنین فضایی توافق تاریخی ما به نتیجه برسد، بسیار مهم‌تر از هر زمان دیگری است. جهان به امنیت نیاز دارد. و اگر به توافق برسیم منافع اقتصادی آن‌ هم به ایران خواهد رسید.

کد خبرنگار: ۲۰
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید