متخصص بیماری‌های عفونی گفت: یکی از راه‌های انتقال وبا تمیز نشستن مواد غذایی خام است.

خطر گسترش وبا را جدی بگیرید

به گزارش سلام نو به نقل از آنا، مینو محرز درباره وضعیت وبا در ایران، اظهار کرد: منشأ اصلی این بیماری از کشورهای مجاور و همسایه یعنی افغانستان و پاکستان است، زیرا برخی اتباع پاکستانی و افغانی که برای کار به کشور ما وارد می‌شوند به دلیل نداشتن جای خواب و استراحتگاه در کنار زمین‌های کشاورزی به استراحت پرداخته و کارهای روزمره خود را در همان مکان انجام می‌دهند.

وی با بیان اینکه این کار باعث می‌شود تا محصولات کشاورزی به میکروب آلوده شود، افزود: این موارد باعث می‌شود که بیماری افزایش پیدا کند و فراگیر شود.

متخصص بیماری‌های عفونی در ادامه درباره دلایل راه‌های انتقال این بیماری گفت: یکی از راه‌های انتقال این بیماری مهاجرت برخی اتباع افغانی و پاکستانی به ایران است و این کار باعث می‌شود تا این بیماری مانند سال‌های قبل افزایش پیدا کند.

متخصص بیماری‌های عفونی افزود: موادغذایی مانند میوه‌ها، سبزی‌ها و مواد خام باید به صورت صحیح شسته شوند تا افراد و خانواده‌ها دچار مشکل و بیماری نشوند، زیرا یکی دیگر از راه‌های انتقال این بیماری تمیز نشستن موادغذایی خام است.

محرز در ادامه افزود: حتماً باید قبل از استفاده از موادغذایی خام مانند: سبزی‌ها و میوه‌ها آن را چند دقیقه در مخلوط آب نمک و یا آب سرکه بگذاریم تا میکروب‌زدایی شود و بعد از آبکشی شروع به مصرف کردن آن‌ها کنیم.

وی گفت: این بیماری از انسان به انسان انتقال پیدا نمی‌کند، مگر اینکه یک فرد با دست‌های آلوده به مواد غذایی دست بزند و بقیه افراد از آن موادغذایی استفاده کنند که در این صورت یا سایر افراد در معرض این بیماری قرار می‌گیرند و یا ممکن است به آن هم دچار شوند.

گفتنی است؛ طبق اعلام وزارت بهداشت طی سال‌های ۹۹ و ۱۴۰۰ هر سال در کشور یک مورد ابتلاء به وبا داشته‌ایم و امسال نیز تاکنون کمتر از ۱۰ مورد مشکوک وبا گزارش شده است.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید