به گفته فایق، نگرانی‌های امنیتی به سبب ظهور گروه‌های مسلح و حضور القاعده، داعش و جنگ‌جویان خارجی در افغانستان در حال افزایش است.

درخواست سرپرست دائمی افغانستان در سازمان ملل: زمینه صلح میان طرف‌ها فراهم شود

به گزارش سلام نو به نقل از ایرنا، نصیراحمد فایق سرپرست نمایندگی دایمی افغانستان در سازمان ملل متحد از این سازمان خواست که زمینه یک توافق صلح را میان طرف‌ها فراهم کند.

به نقل از خبرگزاری جمهور،  فایق در نشست شورای امنیت سازمان ملل گفت که باید از طریق یک توافق صلح میان طرف‌های داخلی، از تبدیل شدن افغانستان به پناه‌گاه امن تروریسم و بازگشت دوباره به جنگ جلوگیری شود.

وی افزود که مردم افغانستان از جنگ خسته شده‌اند و ضرورت به یک گفتمان ملی که در آن نمایندگان طالبان، چهره‌های تأثیرگذار در داخل و خارج کشور، گروه‌های مخالف، کشورهای منطقه و جامعه بین‌المللی اشتراک داشته باشند، احساس می‌شود.

فایق در این نشست از تلاش‌های طالبان جهت انحصار حاکمیت تنها مردانه و افراد وابسته به این گروه با ایدئولوژی مذهبی و همچنین حذف سیستماتیک سرمایه بشری افغانستان به‌شمول زنان، انتقاد کرده است. وی در عین حال خواستار توقف ارعاب، وحشت، شکنجه و کشتار غیرنظامیان در ولایت‌های پنجشیر، بغلان و تخار شده است.

به گفته فایق، نگرانی‌های امنیتی به سبب ظهور گروه‌های مسلح و حضور القاعده، داعش و جنگ‌جویان خارجی در افغانستان در حال افزایش است و در کنار آن، حملات تروریستی و انفجار در مراکز آموزشی و مکان‌های مذهبی نیز افزایش یافته است.

سرپرست نمایندگی دایمی افغانستان در سازمان ملل خواستار توجه شرکای بین‌المللی به افغانستان شده است. وی هشدار داده است که اگر شرکای بین‌المللی افغانستان را ترک کنند، پیشرفت‌های 20 سال گذشته به گونه کامل از بین خواهد رفت.

فایق در ادامه گفته که طالبان گزینه‌هایی برای تعیین سرنوشت افغانستان دارند و از این گروه خواسته است که طی ماه‌های آینده برای ایجاد یک حکومت فراگیر و پاسخگو براساس اراده‌ی مردم، از خود اراده نشان بدهند.

وی از طالبان همچنین خواسته است که مدارس و دانشگاه ها را به‌روی دختران باز کنند، به کار و سهم‌گیری زنان در توسعه افغانستان اجازه دهند، حقوق و آزادی‌های بنیادی تمام مردم را احترام و حفاظت کنند.

فایق تاکید کرده است که طالبان باید تعهدات ملی و بین‌المللی به حقوق و معیارهای بشری را احترام و هم‌زیستی و وحدت میان تمام مردم افغانستان را تقویت کنند.

کد خبرنگار: ۱۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید