فاطمی امین سقف وزارت صمت در دولت رئیسی است، چنانچه محمد مخبر سقف معاون اولی است. به جای فاطمی امین یک نیروی دانشگاهی نخواهد نشست و جای محمد مخبر را کسی مثل مرحوم حسن حبیبی نمی‌گیرد.

چرا استیضاح، استعفا یا برکناری وزرا کمکی به دولت رئیسی نخواهد کرد؟

سلام نو – محمدعلی صف‌آرا: بعد از استعفای حجت عبدالملکی، وزیر یپشین کار، شایعات درباره تغییر در کابینه بیشتر شده است. برخی منتظر استعفا و برخی دیگر دنبال استیضاح رضا فاطمی امین، وزیر صنعت، هستند. حالا درخواست استیضاح فاطمی امین اعلام وصول شده، درخواستی که دولت و خط نخست حامیانش در مجلس در پی پس گرفتن امضاهای آن هستند.

استیضاح فاطمی امین موافقان خاص خود را دارد. لطف الله سیاهکلی عضو کمیسیون صنایع مجلس و از مخالفان پرسابقه وزیر صمت است و می‌گوید که با وجود پس گرفته شدن برخی از امضاهای استیضاح همین حالا استیضاح فاطمی امین بیش از ۳۵ امضا دارد.

علی محمدنمازی، نماینده پیشین مجلس نیز معتقد است اگر وزیر صمت استعفا ندهد باید او را استیضاح کرد. او می‌گوید: اگر در قضیه فعلی روال به همین صورت ادامه یابد و فاطمی امین استعفا ندهد، مجلس باید استیضاح را پیش ببرد و در غیر این صورت به اعتبار خود لطمه وارد خواهد کرد.

دولت، فاطمی امین و حامیان او هم بیکار ننشسته‌اند. فاطمی امین سخنران نماز جمعه بود، حامیانش در مجلس در حال لابی هستند و برخی اخبار از منتفی شدن استیضاح او حرف می‌زنند.

سید کاظم موسوی، نائب رئیس اول کمیسیون اقتصادی مجلس از جمله حامیان وزیر صمت است و به ایرنا می‌گوید: طرح استیضاح را امضا نکردم و معتقدم باید به وزیر کمک کرد. جواد کریمی قدوسی، دیگر نماینده مجلس به ایرنا می‌گوید که مخالف استیضاح وزیر صمت است و او را وزیری موفق می‌داند.

استیضاح، استعفا یا برکناری وزرا کمکی به دولت رئیسی نخواهد کرد

با تمام این دعواها باید یک نکته را گفت و آن این است که استیضاح یا استعفای فاطمی امین و دیگر وزرا کمکی به دولت ابراهیم رئیسی نخواهد کرد. اما چرا؟

صدور چنین گزاره‌ای دو دلیل دارد. اول از همه پای تجربه تاریخی در میان است. کم‌تر استیضاح، استعفا یا برکناری در بین وزرا بوده که به ظهور جایگزینی قدرتمندتر ختم شود. در دولت روحانی، آیا فرهاد دژپسند از مسعود کرباسیان بهتر بود؟ آیا محمد اسلامی عملکرد بهتری از عباس آخوندی داشت؟ پاسخ به این سوال اصولا منفی است.

چرا استیضاح، استعفا یا برکناری وزرا کمکی به دولت رئیسی نخواهد کرد؟

دلیل دوم به برنامه‌های کلان دولت‌ها باز می‌گردد. مشکل اول ابراهیم رئیسی وزرا بد و ضعیف نیست، وعده‌های بی‌حساب و کتاب است. رستم قاسمی یا عباس آخوندی فرفی ندارد، حتی قدرتمندترین وزیر احتمالی مسکن هم در شرایط فعلی نمی‌تواند سالی یک میلیون واحد مسکونی بسازد. در شرایط فعلی نمی‌توان سالی یک میلیون شغل ایجاد کرد. با سیاست‌های فعلی نه تنها نمی‌توان قرعه‌کشی خودرو را حذف کرد بلکه نمی‌توان انتظار کم‌ترین بهبودی را در وضعیت خودروسازی ایران داشت.

در چنین وضعی با برکناری رضا فاطمی امین چه کسی جای او را خواهد گرفت؟ فاطمی امین از دوران آستان قدس رضوی در کنار رئیسی بوده و در زمان شکل‌گیری کابینه مصداق مدیر کارآمد انقلابی بود. از فاطمی امین، امین‌تر پیدا خواهد شد؟ از فاطمی امین انقلابی‌تر چطور؟ آیا رئیسی به دنبال نیروهای غیرخودی می‌رود؟

فاطمی امین سقف وزارت صمت در دولت رئیسی است، چناچه محمد مخبر سقف معاون اولی است. به جای فاطمی امین یک نیروی دانشگاهی نخواهد نشست و جای محمد مخبر را هم کسی مثل مرحوم حسن حبیبی نمی‌گیرد. مخبر نباشد نوبت محسن رضایی است، رضایی نباشد صندلی برای فرهاد رهبر است و رهبر نباشد نوبت به کسی مثل مسعود میرکاظمی خواهد رسید.

نباید انتظار داشت با چند استیضاح و استیضاح در دولت رئیسی اتفاقی رخ دهد، چون ضعف اصلی در نوع نگاه دولت به مدیران و مدیریت کشور است.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید