تعداد امام زاده های داخل مشهد به حدود ۲۰ عدد می رسد که هر کدام دارای مقبره ای مجزا می باشد. امام زاده های معروف مشهد شامل امامزاده یحیی، سید نوراله، سلطان محمود، سلطان احمد، امامزاده عبدالله، سید محمد علوی، یحیی بن جعفر، امام زاده سید حاتم، امامزاده میرسبحان ولی و بی‌بی صنوبر، امامزاده عبدالصالحین، امامزاده سید محمداسحاق هستند.

۷ آرامگاه مذهبی معروف در مشهد و شهرهای اطراف به همراه آدرس

مشهد مقدس، دارای آرامگاه های مذهبی بسیاری است که مهم ترین آن ها را می توان آستان قدس  امام رضا (علیه السلام) دانست. سالانه میلیون ها زائر، از سرتاسر کشور و همچنین خارج از کشور، برای زیارت مرقد امام بزرگوار، به مشهد سفر می کنند. علاوه بر حرم مطهر، آرامگاه های متعدد دیگری نیز در مشهد و اطراف آن وجود دارد که مشهد را به شهری متنوع در این زمینه تبدیل کرده است.

حرم امام رضا (ع)

حرم امام رضا، یکی از مهم ترین، مکان های زیارتی خراسان است و شامل مجموعه ای از کتابخانه ها، رواق ها، صحن ها و آرامگاه ها می باشد.  بزرگترین مسجد جهان، یعنی مسجد گوهرشاد، در این حرم قرار دارد که یک مسجد تاریخی بوده که در زمان تیموریان احداث گردید. صحن مسجد گوهرشاد نیز به ۲۸۵۰ متر مربع می رسد و از نظر قدیمی بودن، یکی از قدیمی ترین صحن های حرم امام رضا علیه السلام است.

 حرم امام رضا کجاست؟

حرم امام رضا واقع در مرکز شهر قرار دارد که مهم ترین مسیر منتهی به آن خیابان امام رضا و خیابان شیرازی است. شما می توانید با استفاده از خط یک و دو مترو به حرم بروید. نزدیکترین ایستگاه ها به حرم، ایستگاه بسیج و شهدا است.

 صحن های حرم امام رضا

صحن های حرم، شامل صحن آزادی، صحن انقلاب اسلامی، صحن قدس، صحن جمهوری اسلامی، صحن جامع رضوی، صحن هدایت، صحن کوثر و صحن غدیر، می باشد. قدیمی ترین صحن حرم، صحن عتیق یا صحن انقلاب و یا صحن کهنه است، که به این نام ها شناخته می شود. این صحن در شمال حرم حضرت رضا می باشد که در سمت های دیگر آن بست شیخ طوسی و بست حر عاملی و طبرسی قرار دارند.

۷ آرامگاه مذهبی معروف در مشهد و شهرهای اطراف به همراه آدرس

آرامگاه های مذهبی مشهد

مشهد به دلیل سابقه تاریخی آن، از تعداد زیادی آرامگاه مذهبی برخوردار است که علاوه بر آن دارای آرامگاه های متعددی در شهرهای اطراف می باشد. اکثر زائرین ایرانی، از شهرهای مختلف مانند تهران، اصفهان و شیراز و شهرهای دیگر به مشهد سفر می کنند. بسیاری از مسافران با استفاده از قطار و هواپیما به مشهد سفر می کنند، با این وجود بسیاری از مسافرین از مسیر جاده ای به مشهد می روند. وجود اماکن گردشگری و آرامگاه های مختلف در شهرهای اطراف مانند نیشابور و تربت حیدریه باعث شده است که برخی مسافران سفر با خودرو را ترجیح دهند. به طور مثال، بهترین مسیر اصفهان به مشهد یا تهران به مشهد از شهر نیشابور عبور می کند که دارای آرامگاه های مذهبی متعددی می باشد.

امام زاده های داخل مشهد

تعداد امام زاده های داخل مشهد به حدود ۲۰ عدد می رسد که هر کدام دارای مقبره ای مجزا می باشد. امام زاده های معروف مشهد شامل امامزاده یحیی، سید نوراله، سلطان محمود، سلطان احمد، امامزاده عبدالله، سید محمد علوی، یحیی بن جعفر، امام زاده سید حاتم، امامزاده میرسبحان ولی و بی‌بی صنوبر، امامزاده عبدالصالحین، امامزاده سید محمداسحاق هستند.

آرامگاه خواجه اباصلت

خواجه اباصلت هروی از دانشمندان، راویان و متفکرین زمانه ی خود بود که نام کامل ایشان عبدالسلام بن صالح می باشد. و علت نام گذاری نام وی به اباصلت به اجداد ایشان برمی گردد، چرا که اجداد ایشان از هرات بودند، ایشان به اباصلت هروی معروف گردید. خواجه اباصلت یکی از خادمین حضرت رضا علیه اسلام بود که راوی حدیث سلسله الذهب و همچنین راوی شهادت حضرت رضا به دست مامون بود که پس از آن کتاب وفاه الرضا توسط ایشان تالیف شد. این آرامگاه در جاده مشهد فریمان واقع شده است.

آرامگاه پیر پالاندوز مشهد

نام واقعی ایشان شیخ محمد عارف کارندهی می باشد و چون شغل پدرشان، پالان دوزی بود، به این نام مشهور شد. او از عرفای معروف سده ی دهم هجری بود و آرامگاه ایشان در مشهد،  یک چهارضلعی است که گنبدی از جنس آجر دارد. در داخل این بنا هنوز نقاشی هایی از دوران صفویه به چشم می خورد و بنا با کاشی های ساده فیروزی رنگ تزئین شده است. این آرامگاه در خیابان نواب صفوی و ضلع شرقی حرم قرار دارد.

آرامگاه یاسر ناصر

آرامگاه یاسر ناصر در ۴ کیلومتری منطقه طرقبه مشهد، قرار دارد. نسبت این دو بزرگوار به فرزندان امام کاظم علیه اسلام برمی گردد. امام زادگان یاسر و ناصر، با هجرت امام رضا (ع) به خراسان کوچ می کنند و وفات هر دو ایشان در مشهد است. تا سال ۱۳۴۲ آرامگاه یاسر و ناصر بقعه ای گلی بود ولی سپس در سال ۱۳۴۲ با واسطه ی خیرین، این امام زاده با کاشی هایی زیبا ساخته شد.

۷ آرامگاه مذهبی معروف در مشهد و شهرهای اطراف به همراه آدرس

آرامگاه خواجه مراد مشهد

نام اصلی ایشان ابو حبیب هرثمه بن اعین می باشد که به خواجه مراد مشهور است و زیارتگاه ایشان در ۱۵ کیلومتری مشهد مقدس واقع شده است. همچنین در اطراف این زیارتگاه اتاق هایی برای استراحت کردن زائرین در نظر گرفته شده است. فاصله ی این زیارتگاه تا خواجه اباصلت تنها ۳ کیلومتر است که زائرین می توانند با فاصله ی بسیار کمی از هر دو آرامگاه دیدن فرمایند.

 امام زاده گنبد سبز مشهد

امام زاده شیخ محمد حکیم مؤمن عارف استرآبادی که به دلیل سبز رنگ بودن گنبد ایشان، به این نام مشهور شده است. او نیز در دوره ی تیموریه می زیست و در سال ۹۰۴ هجری قمری چشم از جهان بست. این امامزاده در خیابان آخوند خراسانی و در میدانی به نام گنبد سبز واقع شده است.

آرامگاه های مذهبی اطراف مشهد

تعداد آرامگاه های مذهبی اطراف  مشهد به بیش از ۲۰۰ عدد می رسد و به دلیل فاصله ی کم آن ها تا مشهد معمولا زائرین پس از زیارت حرم مطهر به این زیارتگاه ها نیز سفر می کنند. .

آرامگاه امام زاده یحیی

امامزاده یحیی در ۵۰ کیلومتری شهر مشهد در روستایی با نام امامزاده یحیی در سرخس واقع می باشد. امامزاده یحیی یکی از نوادگان امام زین العابدین بودند و نام مادر ایشان، ریطه است. زمان شهادت ایشان، در سال ۱۲۵ هجری قمری و در سن ۱۸ سالگی او، اتفاق افتاد.

آرامگاه  امامزادگان  شهر سبزوار

شهر سبزوار یک شهر با قدمت زیاد، با فاصله ی ۲۳۰ کیلومتری از شهر مشهد در غرب خراسان استان خراسان قرار میگیرد. امامزادگان مهم شهر سبزوار شامل امامزاده ابراهیم در روداب سبزوار، امامزاده سلطان ابوالحسن، چهل دختر، جهل بی‌بی، شعیب و امامزاده سلطان سید علی اکبر می باشد.

۷ آرامگاه مذهبی معروف در مشهد و شهرهای اطراف به همراه آدرس

آرامگاه امامزاده های شهر قوچان

این شهر در ۱۲۰ کیلومتری شهر مشهد، واقع شده است و یکی از شهرهایی است که زائرین به این شهر رفته و از امامزاده های آن دیدن می کنند. از امامزاده های مهم شهر قوچان می توان به امامزاده داود علی، پیرنبی، امامزاده قاسم، میرحبیب، سلطان ابراهیم، امامزاده اسماعیل، امامزاده محمود اشاره کرد.

آرامگاه  امامزادگان  شهر نیشابور

آرامگاه مزار مهنه و مزار مینگ در میان جلگه ی نیشابور، مزار بابا حسن در طاقنکوه، مزار غریب، آرامگاه پیر، فضل البن شاذان، جوانمرد علی، جوانمرد قصاب در میان جلگه و یا سعید بن سلام مغربی همگی از آرامگاه های مهم شهر نیشابور هستند.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید