در حالی چندی پیش سازمان بهزیستی گفته بود که طبق آزمون وسع، همه مددجویان تحت پوشش مشمول دریافت یارانه حمایتی دولت هستند که برخی مددجویان با وجود دارا بودن پرونده در این سازمان مدعی‌ هستند براساس دهک‌بندی‌های انجام شده، یارانه‌ای دریافت نمی‌کنند.

خبر مهم برای کسانی که یارانه نگرفته اند | دهک‌بندی‌ یارانه ای تغییر کرد

به گزارش سلام نو، اول خرداد ماه بود که سید مرتضی حسینی، معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان بهزیستی کشور درخصوص یارانه‌ حمایتی دولت اعلام کرد که طبق آزمون وسع، همه مددجویان تحت پوشش سازمان بهزیستی مشمول دریافت یارانه حمایتی دولت هستند و در صورتی که برای برخی از مددجویان یارانه واریز نشده باشد، می‌توانند اعتراض خود را از طریق سامانه اعلام شده ثبت کنند، چراکه همه مددجویان مشمول دریافت یارانه حمایتی هستند. با این وجود تعدادی از مددجویان تحت پوشش بهزیستی هستند که با وجود دارا بودن پرونده در این سازمان، یارانه‌شان قطع شده است.

اعظم ۳۲ ساله، کارمند و مبتلا به بیماری SMA در این باره به خبرنگار ایسنا گفت: سال ۸۶ بیماری من تشخیص داده شد که SMA دارم و سال ۸۹ بهزیستی برای من تشکیل پرونده داد اما باوجود اینکه من سال ۹۴ استخدام شدم هیچ مزایایی برایم تعیین نشده بود چون نمی‌دانستم این بیماری چیست و به چه شکلی باید خدمات بدهند؟ یا اصلا مستمری و حق پرستاری شامل می‌شود یا نه؟ لذا هیچ هزینه‌ای به من پرداخت نکردند. بعد از آن با انجمنی آشنا و عضو آن شدم. اکنون ماهانه حقوق من ۶ میلیون تومان است و این مبلغی نیست که بتوانم با وجود هزینه‌های بیماری روی آن حساب کنم و سازمان بهزیستی هم هیچ خدماتی نمی‌دهد.

اعظم که به همراه خانواده‌اش زندگی می‌کند، ادامه داد: به دلیل اینکه ازدواج نکرده‌ام، یارانه‌ام با خانواده‌ام است و به دلیل اینکه در سیستم یارانه حمایت از خانوارها، پدرم جزو دهک ۱۰ محسوب شده است و نوشته شده که من هم شاغل هستم اما نگفته‌اند که من تحت پوشش بهزیستی هستم.

وی در پاسخ به این سوال که تاکنون از سازمان بهزیستی مستمری دریافت نکرده‌اید؟ گفت: تقریبا سال ۸۹ بود که به مدت یکسال مستمری دریافت کردم و بعد قطع شد و گفتند شما شاغل هستید و هیچ خدماتی به شما نمی‌دهند. سپس از طریق انجمنی نامه‌ای فرستاده بودند که به دلیل اینکه دچار ضایعه نخاعی هستیم می‌توانیم حق پرستاری دریافت کنم. بعد از آن از طریق بهزیستی پیگیر شدم به من نامه‌ای دادند و گفتند درصورتی که پزشک متخصص، ضایعه نخاعی را تایید کرد، به ما ارائه دهید و درصورتی که بودجه داشته باشیم حق پرستاری را پرداخت می‌کنیم. دکتر نیز ضایعه نخاعی را تایید کرد اما فعلا هیچ خبری نیست. من هم تمام کارهایم را مادرم انجام می‌دهد و تاحدودی خودم به همراه کمکی راه می‌روم.»

براتی، مدیرمالی انجمن تخصصی معلولین ایران نیز پیش از این به ایسنا گفته بود: یارانه قبلا ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان بود و اصلا ارزش پیگیری هم نداشت، زیرا دنبال آن رفتن بیشتر هزینه داشت. بعد از اینکه همه اجناس گران شد، گفتند یارانه‌ای را بر مبنای تعداد خانوار و براساس دهک‌بندی پرداخت کنند و آن موقع حساس‌تر شد که در سامانه پیگیری کردم و بعد از پیگیری از دوستانی که داشتیم، گفتند که برای ما واریز شده و این پول به حساب ما آمده است. برای من واریز نشده بود و زمانی که به سایت مراجعه کردم، نوشته بود که شما به دلیل اینکه خودروی لوکس دارید و ممکن است گردش حساب مالی تان بالا باشد، جزو دهک آخر قرار می‌گیرید و یارانه به شما تعلق نمی‌گیرد. داخل سایت اعتراض خود را ثبت کردم و بعد از آن مبلغی واریز شد، اما نوشتند که این حساب مسدود است تا جواب اعتراض شما مشخص شود.

وی درخصوص گردش‌های مالی حساب خود اینطور توضیح داده بود: به دلیل اینکه در شرکت تعاونی معلولان کار و ایجاد اشتغال می‌کنیم و به دلیل اینکه مدیر مالی مجموعه نیز هستم این گردش حساب ممکن است به لحاظ شرکت بوده باشد و هیچکدام بحث شخصی نیست و حقوق ما مشخص است.

براتی یکی از افرادی بوده که از تسهیلاتی که سازمان بهزیستی برای ورود خودروهای مناسب‌سازی‌شده خارجی به معلولان طی سالهای قبل ایجاد کرده بود، استفاده کرده است. او در این باره نیز گفت: خودرو نیز خودرویی بوده که سازمان بهزیستی مجوز آن را داده و ما اصلا ۵ سال حق فروش نداریم و زمانی هم که خودرو را دادند، باتوجه به ارزش دلار، این خودرو برای ما کمتر از ۱۰۰ میلیون تمام شده و حالا تورم کشور به نوعی بوده که خودرو به ۷۰۰-۸۰۰ میلیون رسیده حال آنکه به عنوان سرمایه نمی‌توان از آن استفاده کرد. بالاخره من خودرو شخصی دارم و قدرت جابجایی خودرو را ندارم که بگوییم آن را بفروشیم و خودرو بهتری بخرم. بهزیستی هم طبق روال گفتند معلولانی که یارانه شان قطع شده فعلا در سایت اعتراض کنند تا جواب اعتراض بیاید.

"علی" نیز که دختر جوان او مبتلا به دیستروفی بوده و تحت پوشش سازمان بهزیستی است، نیز در این باره به ایسنا گفت: «دخترم کارت بهزیستی دارد اما یارانه ما را قطع کرده‌اند. ما یارانه ۴۵ هزار تومانی دریافت می‌کردیم اما اکنون آن را قطع کرده‌اند.»

وی ادامه داد: «خودم و همسرم فرهنگی هستیم و درآمد هر دو نفر ما مجموعا حدود ۱۵ میلیون تومان است. ما به بهزیستی هم مراجعه کردیم اما بهزیستی گفته که ما کاری نمی‌توانیم انجام دهیم و باید اعتراض خود را از طریق سایت ثبت کنید. بعد از آن یک ماه یارانه برای ما برقرار شد اما آن هم قابل برداشت نیست. نسبت به وضعیت دهک‌بندی خود در سایت هم اعتراض کردیم و برای ما به مدت یک ماه یارانه به میزان ۳۰۰ تومان برقرار شد، اما مسدود بوده و امکان برداشت از حساب وجود ندارد.»

این اظهارات درحالی مطرح شده که سازمان بهزیستی اعلام کرده بود همه مددجویان تحت پوشش سازمان بهزیستی مشمول دریافت یارانه حمایتی دولت هستند. 

در این راستا سید مرتضی حسینی، معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان بهزیستی کشور در این باره به ایسنا می‌گوید: مددجویان دستگاه‌های حمایتی طبیعتا مشمول دریافت یارانه جدید دولت هستند و اگر مددجویی احیانا مشمول دریافت یارانه نشده است، امکان اعتراض در سامانه وجود دارد کما اینکه برخی افرادی که مشمول نبوده و اعتراض کرده‌اند، مبلغ یارانه به صورت مسدود در حسابشان واریز و بعد از بررسی نهایی آزاد خواهد شد.

معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان بهزیستی کشور درخصوص مددجویانی که خانواده آنها جزو دهک ۱۰ محاسبه شده‌اند،‌ نیز اینگونه توضیح داد: مددجویان سازمان بهزیستی به خاطر شرایطی که دارند و هزینه‌های سنگین درمانی و مراقبتی‌شان بایستی دهک‌بندی مجزایی داشته باشند فلذا هم از طریق سازمان هدفمندی پیگیر اضافه کردن شاخص‌هایی با محوریت معلولیت‌ها و آسیب‌ها در دهک بندی صورت گرفته هستیم و هم در خود سازمان نیز مددجویان با این شاخص‌ها دهک‌بندی می‌شوند.

معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان بهزیستی کشور در بخش دیگری از سخنان خود توضیح داد: وزارت کار و سازمان هدفمندی یارانه‌ها اعلام کرده است که براساس شرایط اعلامی، اگر فردی تمایل به منفک شدن از خانواده دارد، می تواند درخواست خود را در سامانه اعلام شده ثبت کند.

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که باید یادآور شد بسیاری از مددجویان تحت پوشش سازمان بهزیستی جزو معلولان ضایع نخاعی، جسمی، حرکتی، ذهنی و بستری بوده و بعضا یا بیسواد و یا قادر به انجام امور شخصی خود نیستند و لذا انتظار می‌رود بهزیستی به عنوان نماینده این قشر اقدامات این چنینی برای دریافت حق و حقوق مددجویان تحت پوشش را انجام دهد./ایسنا

کد خبرنگار: ۱۵
۱۳دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید