گزارش مرکز آمار، از تورم ۲،۳ درصدی ماهانه اجاره مسکن حکایت می‌کند.

گلایه‌ها از طرح‌های دولت در بازار اجاره / مالکان می‌توانند دو بار در سال  کرایه‌ها را افزایش دهند؟

به گزارش سلام نو به نقل از تجارت‌نیوز، مرکز آمار در روزهای اخیر، گزارش شاخص قیمت مصرف‌کننده در خرداد ١۴٠١ را منتشر کرده است. بر اساس این گزارش، نرخ تورم ماهانه، نقطه‌ای و سالانه بخش اجاره برای خانوارهای کشور، به ترتیب ۲،۳، ۳۱،۷ و ۲۷،۳ بوده‌اند.

در این میان، نرخ کلی تورم ماهانه برای خانوارهای کشور، رکورد سال‌های پس از انقلاب را شکسته و به ١٢,٢ درصد رسیده است. همچنین نرخ تورم نقطه‌ای و سالانه هم در خرداد افزایشی بوده و به ترتیب ۵٢.۵ و ٣٩,۴ درصد اعلام شده است.

در شرایطی که جامعه شاهد افزایش قیمت در بخش‌های مختلف نیازهای زندگی است، اجاره‌نشینان نگرانی‌های بیشتری دارد. به نظر می‌رسد طرح‌هایی چون تعیین سقف برای افزایش اجاره، پرداخت وام ودیعه مسکن و تمدید خودکار قراردادهای اجاره نیز نتوانسته است دغدغه‌های آنها را کاهش دهد.

حال در چنین شرایطی، انتشار اخباری در شبکه‌های اجتماعی مبنی بر اینکه که برخی مالکان دو بار در سال تقاضای افزایش اجاره دارند، بر شدت نگرانی اجاره‌نشینان افزوده است.

آیا امکان افزایش دو بار در سال اجاره وجود دارد؟

سعید لطفی، عضو هیات‌مدیره و خزانه‌دار اتحادیه املاک تهران در این مورد به تجارت‌نیوز می‌گوید: قراردادها ۱۲ ماهه بسته می‌شوند. در نتیجه صاحبخانه‌ها نمی‌توانند در طول سال و پیش از فرارسیدن موعد انعقاد قرارداد، اجاره را افزایش دهند.

او همچنین می‌افزاید: امکان فسخ قرارداد و بلند کردن مستاجر نیز تا پیش از اتمام موعد اجاره وجود ندارد. مستاجر می‌تواند تا آخرین روز قرارداد در منزل سکونت داشته باشد.

به قرارداد دو طرف بستگی دارد؟

برخی مخاطبان معتقدند این موضوعات به قرارداد موجر و مستاجر بستگی دارد و ممکن است در عمل رخ دهند. برخی اما معتقدند مالکان چنین حقی ندارند.

-«من خودم صاحب خانه هستم. با مستاجر قرارداد یکساله بسته می شود و صاحب خانه حق ندارد در طول سال کرایه راتغییر دهد.»

-«صاحب خانه من در یکسال دوبار رهن حانه را افزایش داد و شش ماه بعدی هم ماهانه یک میلیون و دویست هزار تومان کرایه ازم گرفت. زورم نرسید قانون هم می گفت خودت خواستی.»

-«بستگی به مفاد قرار داد داره. شاید در قرارداد برای یکی از طرفین حق فسخ یک طرفه در نظر گرفته شده باشد.»

-«من خیلیها را دیدم که بعد چند ماه از مستاجر به خاطر مسائل مختلف خواسته است تخلیه کند و موفق هم شده است.»

دولت طرح‌هایی را برای کنترل بازار اجاره ارائه کرده است که به نظر نمی‌رسد موفق بوده باشند.

گلایه مستاجران از افزایش مداوم مبلغ اجاره

دولت در تلاش است با راهکارهایی چون سقف افزایش اجاره یا تمدید خودکار قراردادها، بازار را کنترل کند. اما این اقدامات نگرانی برخی از مستاجران را برطرف نکرده است.

– «از دولت و مجلس به این سئوال را دارم ،وقتی حقوق کارمندان را ده درصد اضافه می کنید، چرا اجاره بها با مجوز شما باید ۲۵٪ افزایش یابد؟ مابقی را کارمند بیچاره از کجا تامین کند؟»

-«وقتی دولت هر سال می‌آید اجاره مسکن را ۲۵ درصد افزایش می‌دهد، از صاحب خانه ها چه انتظاری می‌توانیم داشته باشیم؟»

-«کرایه خونه باید هرچند سالی یک بار تغیر کنه نه سالی دو بار. خونه که دیگه دلار نیست هر روز کانال عوض کنه.»

«با این ودیعه دادن مردم رو بدبخت کردین. مالک هر قیمتی میخواد میده. صاحب خونه ما امسال گفت ۱۱۵میلیون به رهن اضافه کن یا بلندشو.ا خه یک کارگرچقدرمیتونه پسنداز کنه که اینقدر راحت قیمت میدی؟»

انتقاد مالکان از دخالت دولت در بازار اجاره

در مقابل، گروهی از مالکان نیز با توجه به تورم بالا در همه بخش‌ها، به دخالت دولت در بازار اجاره انتقاد دارند.

-«از یک طرف مصالح ساختمانی افسار گسیخته بالا می رود از طرف دیگر اجناس بهداشتی مصرفی و اجرت بالا می رود و هم چنین ما یحتاج عمومی بالا می رود آنوقت دستوری اجاره رو می خوان پایین نگه دارند.»

-«من یه پیرمرد هستم. ملکم رادادم اجاره سالها نخورم نخورم کردم تا با حقوق بازنشستگی سر پیری زندگی کنم. دولت خودش همه چیز را چند برابر کرده بعد به همه میگه گران نکنید!!! پس من چگونه زندگی کنم؟»

-«دولتی‌ها برای فرار رو به جلوی خودشون طبق معمول مردم رو به جون هم میندازن. منِ مالکِ صاحبخانه ۱- هر سال ارزش ملکم داره کم میشه چون سن بنا بالا میره. – وقتی اداره دارایی بر اساس نرخ روز اجاره ملکم؛ از من مالیات میگیره و میگه تخفیف رو باید از جیبت بپردازی چجوری با مستاجر راه بیام؟ ۳- با ثبت نام اجباری در سامانه جدید هم با طلب مالیات مضاعف یقینا در آینده فشار آن متوجه مستاجرین خواهد بود. پس این گرانی و فشار به قشر کم درآمد برنامه‌ریزی شده مسئولین است و ربطی به صاحب‌خانه‌ها ندارد.»

-«چرا دولت از بیت المال و مال خود مردم به آنها نمی دهد؟ آن وقت من ۳۰ سال کارکردم و یک آپارتمان خریدم و از سرناچاری باید اجاره بدهم تا اجاره ای که خود باید بپردازم دربیاید، ولی دولت برای من تعیین تکلیف می کنند. حتی نمی توانم مستاجری را که به خانه آسیب زده است بیرون کنم.»

کد خبرنگار: ۱۳
۲دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • کاربر IR ۲۲:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۳
    0 0
    دولت کاری نداشته باشد خیلی بهتره

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید