الهه علیخانی؛ بلاگر سفر و گردشگریه، اون ایرانگردی و طبیعت‌گردی می‌کنه و از تجربیات و دیده‌هاش در سفر می‌گه. الهه در دانشگاه بیوتکنولوژی پزشکی خونده و بعد از مدتی که در همین زمینه مشغول کار بوده، تصمیم می‌گیره با شغلش خداحافظی کنه و به علاقه‌اش یعنی سفر بپردازه و از همین طریق کسب درآمد کنه. اون تولید محتوا و تبلیغات می‌کنه و گاهی مشاوره می‌ده. الهه سفری به استان بی‌نظیر کرمانشاه داشته و طی این سفر هیجان‌انگیز از سنگ‌نوشته‌ها و سنگ‌نگارهای دوره ساسانی در مجموعه شگفت‌انگیز «طاق بستان» دیدن می‌کنه. با ما همراه باشید تا از طریق الهه بیشتر و بهتر درباره این اثر هنری و تاریخی بدونیم.

طاق بستان، شگفتی‌ای از دوران ساسانیان / روایتی از الهه علیخانی

سلام نو – سرویس گردشگری: مجموعه ی طاق بستان کرمانشاه با قرارگیری در غرب ایران و شمال شرقی شهر کرمانشاه، مجموعه ای کم‌نظیر برای دیدن تاریخ و شگفتی‌های ایرانه، در قرن سوم میلادی ساخته شده و در اون چند صحنه مهم تاریخی از جمله تاج‌گذاری خسرو پرویز، اردشیر دوم و شاهپور دوم و سوم با حک شدن به نمایش درآمده. طاق بستان به عنوان یک اثر باستانی، از دوره ساسانیان محل شکار شاهنشاهان و نمایش قدرت و تفریحگاه کاربری داشته و به صورت سنگ تراشه بنا شده. الهه درباره طاق بستان می‌گه: "مجموعه ی زیبا و شگفت انگیز طاق بستان که در شهر زیبای کرمانشاه قرار دارد که هم ارزش تاریخی بسیار دارد و هم اینکه فضای طبیعی بی نظیری دارد. طاق دارای ۳ اثر ارزشمند؛ نقش اردشیر دوم، ایوان کوچک، ایوان بزرگ است. اثر اول مربوط به تاج ستانی اردشیر دوم هست. در این اثر پادشاه، اهورامزدا و ایزد مهر که بر روی گل نیلوفر بزرگی قرار گرفته، وجود دارد. ایوان کوچک مربوط به تاج گذاری شاپور سوم می باشد. ایوان بزرگ مهم ترین و چشم گیرترین اثر طاق بستان است."

طاق بستان، شگفتی‌ای از دوران ساسانیان / روایتی از الهه علیخانی

این شاهکار سنگ‌نگاری، در مسیر جاده ابریشم قرار داره و به گونه‌ای اولین تابلوی سنگی در جهان محسوب می‌شه. در طاق بزرگ صحنه‌ی چنگ‌نوازی و نواختن سازهای بادی توسط زنان موسیقی دان و صحنه‌ی شکار گراز دیده می‌شه. الهه درباره یک یک تصاویری که از این مجموعه دیده این‌طور می‌گه: "در مرکز قوس طاق تصویر هلال ماهی دیده می‌شود که دو رشته روبان به آن آویزان است. پایین‌تر از کنگره‌ها در هر دو طرف طاق نقش الهه‌های بالداری (الهه نیکه: برگرفته از فرهنگ یونان باستان) دیده می‌شود. بخش بالایی به نمایش صحنه تاج ستانی پادشاه ساسانی پرداخته و مشتمل بر سه پیکره است پادشاه، اهورامزدا، الهه آناهیتا، دیگر اثرات طاق بستان، قدیمی ترین انیمیشن صخره ای جهان، صحنه شکار گوزن و گراز،آثار قاجاری این‌مجموعه متاسفانه بارها مورد تجاوز قرار گرفته ولی هیچ چیزی باعث نشده از ارزش و زیبایی این بنا کم بشه." اون در ادامه توصیه‌ای داره و می‌گه: "لطفا در مورد این بنا چند دقیقه ای وقت بگذارید و مطالب موجود رو بخونید. واقعا باید به این همه تاریخ غنی بالید و افتخار کرد."

طاق بستان، شگفتی‌ای از دوران ساسانیان / روایتی از الهه علیخانی

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید