برای امروز و فردا برای برخی استان‌ها نفوذ گرد و غبار پیش‌بینی می‌شود. اما کدام استان‌ها شاهد گرد و خاک هستند؟

ورود طوفان خاک به کشور از فردا / گرد و غبار کدام استان‌ها را فرا می‌گیرد؟

به گزارش تجارت‌نیوز، گرد و غبار همچنان در کشور می‌تازد. حالا هم سازمان هواشناسی کشور برای امروز و فردا از خوزستان تا اردبیل نفوذ گرد و خاک را پیش‌بینی می‌کند.

آنطور که مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی گفت امروز گرد و خاک موجود در نیمه غربی کشور همچنین مرکز و شرق کشور کاهش می‌یابد.

گرد و خاک کدام استان‌ها را فرا می‌گیرد؟

صادق ضیاییان گفت: «نقشه‌های پیش‌یابی هواشناسی روزهای جمعه و شنبه پیش‌ِ رو در برخی نقاط سیستان و بلوچستان، شمال و شرق هرمزگان، جنوب کرمان، ارتفاعات البرز مرکزی، شمال استان‌های اردبیل، آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی در ساعات بعدازظهر و اوایل شب وزش باد شدید موقت، گاهی گرد و خاک و رگبار و رعد و برق داریم.»

این در حالی است که بر اساس گزارش رسانه‌ها در روزهای اخیر نیز طوفان جدید گرد و غبار در عراق شکل گرفت. عراق یکی از کشورهایی است که به عنوان کانون‌های خارجی گرد و خاک در ایران معرفی می‌شود.

گرچه تاکنون بارها مقامات ایرانی گفته‌اند در حال رایزنی برای بحران گرد و خاک با کشورهای همسایه هستند، اما تاکنون نتیجه مشخصی از مذاکرات آنها منتشر نشده است.

خسارت‌های گرد و غبار در کشور

خسارت جانی و مالی بحران گرد و غبار به طور مشخص ذکر نمی‌شود. معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اهواز شب گذشته گفت: «در شبانه‌روز گذشته تعداد ۵۰۱ نفر به علت عوارض گرد و غبار به بیمارستان مراجعه کردند.»

آنطور که او به فارس اعلام کرد تعداد ۴۲۸ نفر به صوت سرپایی، تعداد ۲۳ نفر در بخش عادی و ۵۰ نفر در بخش ویژه بستری شدند.

پیش‌تر داریوش گل علیزاده، سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان محیط زیست، توضیح داد: «بر اساس گزارش وزارت بهداشت در ۲۵ شهر کشور، سالانه در حدود ۳۰ میلیارد دلار، تنها خسارت بهداشتی ناشی از آلودگی هوا است.» (تسنیم)

معصومه ابتکار، رئیس سازمان محیط زیست در دولت روحانی نیز به تجارت‌نیوز گفت: «سال ۸۴ با سازمان بهداشت جهانی یک محاسبه خسارت آلودگی هوا داشتیم. حدود ۹ میلیارد دلار در سال خسارت داشت.»

ابتکار ادامه داد: «دیگر برآورد جدید نداشتیم. بر اساس همان برآورد اولیه میزان خسارت را محاسبه می‌کردیم. خسارت آلودگی هوا با توجه با افزایش تعداد روزهای آلوده، اضافه شدن گرد و غبار و… در سال ۹۶ به حدود ۱۰ تا ۱۲ میلیارد دلار در سال رسید.»

کد خبرنگار: ۱۳
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۴:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۳
    0 0
    صدسال دیگه هم اگر شرایط همینطور باشد گرد و غبار ومشکلات هم خواهند بود و مردم هم باید عا دت کنند که تقریبآ خو گرفته اند که زندگی همین است .

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید