این روستای محبوب در زمره جاذبه های طبیعی قرار دارد و از خصوصیات آن آب و هوای مطلوب،محیط سرسبز،طبیعت چشم نوازاست هوای کوهستانی این روستا منجرب به رویش درختان چند ساله گردو شده است.

بانقلان روستایی از توابع ایلام

به گزارش سلام نو، یکی از جاذبه های زیبای استان ایلام روستای بانقلان است که از توابع بخش مرکزی شهرستان ایلام است. این روستا  یکی از قدیمی ترین محل سکونت انسان در این شهر است و وجود آثار باستانی گویای قدمت آن است. چگونگی زندگی انسان ها در گذشته و تهیه ی لوازم مورد نیاز از جمله سوال هایی است که همیشه ذهن باستان شناسان را درگیر کرده است از این رو آثار باستانی از ارزش بسیاری برخوردار است و می توان به تمدن کهن آن منطقه پی برد.روستای بانقلان در دهستان پایین قرار دارد و مردم آن کرد هستند و به عنوان ایل های کردتبار پنجستون شناخته می شود در این روستای قدیمی اماکن تاریخی و مذهبی قرار دارد که می توان به حسینیه شهدای بانقلان،مسجد امام رضا اشاره کرد که در بین مردم از ارزش بسیاری برخوردار است هم چنین قلعه توت،کینی(چشمه)بیمار و آسیاب خندان از اثرهای باستانی حائز اهمیت این منطقه هستند.

روستای بانقلان ایلام

این روستای محبوب در زمره جاذبه های طبیعی قرار دارد و از خصوصیات آن آب و هوای مطلوب،محیط سرسبز،طبیعت چشم نوازاست هوای کوهستانی این روستا منجرب به رویش درختان چند ساله گردو شده است که درمیزان  درآمد زایی مردم نقش به سزایی گذاشته است به طوری که باغ های فراوان گردو وجود دارد.  مردم اهالی اکثرا به کار کشاورزی مشغول هستند بنابراین در این روستا تا چشم کار می کند از زمین های کشاورزی پوشیده شده است.در جنوب روستا در میان زمین های زراعی و کشترازها بر روی تپه ی ۱۵متری بقایای قلعه ی باستانی وجود دارد و به قلعه توت شهره است  عوامل مختلفی هم چون گذر زمان و فرسایش و عدم شناخت این اثر باعث شده است بیشتر قسمت های آن تخریب شود وفقط تکه هایی از بقایای آن به جا مانده است.

روستای بانقلان در ایلام

هم اکنون از تکه های قلعه می توان به قلوه سنگ هایی به طول یک متر در بخش جنوب شرقی و چند ردیف سنگ که به شکل خشکه چین ساخته شده است اشاره کرد این سنگ ها در گذشته برای ساخت دیوار استفاده شده است که اکنون به خاطر فعالیت های کشاورزی حریم قلعه از بین رفته است آثاری که در این قلعه پیدا شده است سفال های بدون لعاب است این سفال ها پوشش گلی نخودی و آجری دارند و بیشتر آنها به شکل خمره و چرخ ساز با ترئینات اندکی در کمر یا روی شانه ساخته شده اند تمامی این سفال ها به صورت ناقص پخته شده است و برای شاموت آنها از موادگیاهی،شن و ماسه استفاده شده است.

مناطق دیدنی در ایلام

وجود این اثر باستانی در روستای بی نظیر بانقلان با قدمت چند صد ساله گردشگران بسیاری را به خود جذب می کند و از قطب های مهم توریستی استان ایلام است بهترین زمان برای بازدید در فصل بهار و تابستان است اگرچه در فصل پاییز جلوهای منحصر به فردی را می توان دید ولی سرمای هوا سفر را سخت می کند از این رو شش ماه اول سال بیشتر زمان بازدید را دارد واگر قصد ماندن داشته باشید می توانید برای اقامت از هتل های ایلام استفاده کنید هم چنین می توانید همراه خود چادر مسافرتی، مواد غذایی و لباس کافی و... به همراه داشته باشید تا چند شبی را در این روستای جذاب کنار خانواده و دوستان بگذرانید.

منبع: گردشگری ۷۲۴  

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید