بورس در هفته‌ای که گذشت افت دو درصدی را در کارنامه خود ثبت کرد و کارشناسان عقیده دارند تالار معاملات هفته آینده سرخ‌پوش می‌شود.

پیش‌بینی بورس برای تابستان ۱۴۰۱ / شاخص کل رشد می‌کند؟

به گزارش سلام نو به نقل از تجارت‌نیوز، شاخص کل بورس در آخرین هفته از فصل بهار افت دو درصدی را ثبت کرد. شاخص کل از محدوده یک میلیون و ۵۶۴ واحد در روز ۲۵ خرداد به محدوده یک میلیون و ۵۳۳ هزار واحد در اولین روز تابستان رسید.

سارا فلاح، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت: بورس بهار ۱۴۰۱ با بازدهی منفی به پایان رساند. هرچند بازدهی بازار در طول بهار بازدهی مثبتی بود و کلیت بازار چه سهم های کوچک و چه سهم های بزرگ بازدهی مثبتی رو برای سهامدار هاشون ثبت کردند. این هفته هم مانند هفته‌های گذشته شاهد خروج پول حقیقی از بازار بودیم.

وی ادامه داد: رشد دلار و بازارهای موازی و عقب ماندن بازار سرمایه یکی از دلایل خروج پول حقیقی‌ها از بورس است. چراکه اثر روانی منفی روی فعالان بازار دارد هرچند این هفته شاهد افزایش دلار نیمایی به رقم ۲۶ هزار و ۱۰۰  تومان بودیم . اما فاصله دلار آزاد و نیمایی همچنان زیاد است علی رغم قول هایی که مسوولین داده بودند که باید این اختلاف کاهش یابد.

این کارشناس بازار سرمایه تشریح کرد: ارزش معاملات خرد سهام هم نسبت به هفته گذشته تغییر چندانی نداشت اما همچنان از اعداد ۷ و ۸ همت(میلیادر تومان) که در برخی از روزهای اردیبهشت تجربه کرده بودیم کمتر است. در خرداد ماه نزدیک به هشت هزار میبارد تومان خروج حقیقی‌ها از بازار بودیم.

فلاح توضیح داد: تیر ماه فصل مجامع است مقداری از نقدینگی بازار بصورت DPS  خارج می‌شود. البته به این نکته باید توجه داشت منظور از خروج حقیقی اختلاف خرید و فروش  است. و ممکن است این پول به‌صورت نقدینگی در حساب حقیقی‌ها در کارگزاری ها موجود باشد.

 

این کارشناس بازار سرمایه در پیش‌بینی معاملات هفته آینده گفت: مهم‌ترین اتفاق گزارش‌های ۱۲ ماهه شرکت‌ها و همچنین گزارش ۳ ماهه شرکت است. هیچ‌کس نمی‌تواند منکر اثرگذاری گزارش ۱۲ ماهه شرکت‌ها بر کلیت بورس شود. به نظر می‌رسد که حاشیه سود خالص شرکت‌ها کاهش یافته و در این صورت بورس واکنش منفی نشان می‌دهد.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: نکته اثر گذار دیگری در هفته آینده قیمت گذاری بلوکی دو نماد خودرو و خساپا است. در این هفته وزیر صمت اعلام کرد که هفته آینده این ارقام اعلام می‌شود.البته از ابتدای سال این خبر همیشه موتور محرک بازار بوده هر خبر مثبتی باعث حرکت روبه جلوی بازار و هر خبر منفی‌ باعث اصلاح بورس می‌شود.

وی با اشاره به قیمت‌های جهانی اظهار کرد: قیمت‌های جهانی کامودیتی‌ها اثر بسیار زیادی در بازار دارند. بیش از ۷۰ درصد ارزش بازار ما را شرکت‌هایی با سودآوری جهانی تشکیل می‌دهند و افزایش قیمت‌ها می‌تواند روی سودآوری شرکت‌ها اثرگذار باشد. درخصوص بازارهای جهانی پس از پایان پاندمی کرونا فدرال رزرو و بانک‌های مرکزی اقتصادهای بزرگ جهان شروع به اعمال سیاسیت ها انقباضی کردند تا تورم ایجاد شده را کنترل کنند. همچنین نقدینگی را به سمت خرید دارایی‌ سوق بدهند.

تاثیر جنگ روی اقتصادی‌های جهانی

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: با شروع جنگ روسیه شرایط به شدت سخت شد. برای مثال در آمریکا تورم به ۸.۶ درصد رسید که در ۴۰ سال گذشته این رقم بی سابقه بود. همین موضوع  باعث شد هفته پیش فدرال رزرو نرخ  سود بانکی رو ۰٫۷۵درصد افزایش داد و به محدوده تا ۱٫۵ الی ۱٫۷۵ درصد برساند. جرمی پاول ریش فدرال رزرو هم اعلام کرد که احتمالا در نشت بعدی  باز هم افزایش بیشتر دراین نرخ داشته باشن  و همین باعث می‌شود که بانک مرکزی سایر کشورها هم سیاست های خود را با آمریکا تنظیم کنند. در نتیجه احتمالا سیاست‌های اتقباضی شدید در کل جهان باعث شود که اقتصاد جهانی به رکود برود و در این صورت کامودیتی‌ها کاهش پیدا می‌کند و تقاضا برای دارایی‌های ایمن مثل طلا افزایش پیدا می‌کند. البته این موارد در بلند مدت اتفاق می‌افتد.

فلاح تشریح کرد: احتمالا مذاکرات از سر گرفته شود و به نتیجه رسیدن برجام راه نجات اقتصاد است. هر خبر منفی فشار بیشتری به اقتصاد و قیمت نفت وارد می‌کند. با افزایش قیمت جهانی نفت نیاز به نفت ایران بیشتر شده هرچند روی کاغذ تحریم هستیم اما گفته میشه که ایران تقریبا روزی بیش از  ۱.۵ میلیون بشکه نفت صادر می‌کند و ذخایر نفت آماده صادرات هم به ۱۰۰ میلیون بشکه رسیده و این یعنی دست دولت برای کنترل نرخ ارز آزاد تر هست و منابع بیشتری در اختیار دارد

تحلیل شاخص کل

وی درخصوص شاخص کل گفت: شاخص کل بورس با کراس میانگین متحرک با دوره تناورب ۳۵ روزه وارد فاز منفی شد. اندماتور  ار اس ای هم  برتری قدرت فروش رو به خرید نشون میدهد. کاهش بسی هم د رام اف ای شاهد بودیم بنابراین انتظار اصلاح شاخص تا اولین حمایت مهم خود یعنی محدوده ۱۴۵۰ هزار واحد که محدوده ۳۸ درصد فیبوناچی هم است دور از ذهن نیست. البته در این بین حمایت روانی و مینور ۱۵۰۰ هزار واحد هم دارد و اولین مقاومت مهم و ماژور رو هم محدوده ۱۶۰۸ هزار واحد هست و به طور کلی برای هفته آینده پیش‌بینی‌ می‌شود که شاخص کل بازدهی منفی را ثبت کند.

فلاح در نهایت توضیح داد: در شاخص هم وزن هم تقریبا وضعیت مشابه شاخص کل هست. ار اس آی و ام اف آی هر دو زیر محدده ۵۰ قرار گرفتند که بیانگر وضعیت نزولی شاخص هم وزن هستند. قیمت در حال حاضر در حال از دست دادن حمایت خودش در محدوده ۴۲۰ هزار واحد که متناظر با ۲۳ درصد فیبوناچی  است که با از دست دادن این حمایت انتظار داریم که تا محدوده حماتی بعدی یعنی محدوده ۳۹۰ هزار الی ۴۰۰ هزار واحد که محدوده ۳۸ درصد فیبوناچی هم است کاهش داشته باشد.

کد خبرنگار: ۱۳
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید