این معبد در سال ۱۲۷۱هجری شمسی در زمان محمدحسن خان سعدالملک(حاکم بندرعباس)و در دوران ناصرالدین شاه اغاز به ساخت شد. ودر اوایل دوران مظفرالدین شاه  به اتمام رسید.

آیا از معبد هندوها دیدن کرده‌اید؟

به گزارش سلام نو، یکی از جاذبه های زیبا و منحصر به فرد  شهر بندرعباس معبد هندوهاست  نام دیگر این معبد عظیم و زیبا پرستشگاه بت گواران است.

معبد هندوها  رو به روی بازار روز بندرعباس (ضلع شمالی خیبابان امام خمینی (ره)) قرار دارد. این معبد معماری بی نظیری دارد،در واقع روابط عمیق تجاری ایران با هندوستان سبب شد تا بسیاری از فرهنگ ها و علایق فرهنگی وهنری هند با فرهنگ مردم بندرباس آمیخته شود.

بندرعباس

لباس های زیبا و رنگارنگ و غذاهای تند و پر ادویه ی مردم خلیچ فارس و بندرعباس گویا از همینجا منشآ گرفته است.

این معبد در سال ۱۲۷۱هجری شمسی در زمان محمدحسن خان سعدالملک(حاکم بندرعباس)و در دوران ناصرالدین شاه اغاز به ساخت شد. ودر اوایل دوران مظفرالدین شاه  به اتمام رسید.

نمای ظاهری این معبد دارای رنگ های سیاه و سفید،کنگره دار و مخروطی شکل است. ساختمان این بنا را گنبدی متفاوت و خاص پوشش میدهد.

فرهنگی و هنری

مصالح به کار رفته در این معبد شامل سنگ لاشه، مات گل، ساروج، خاک ، گچ،سنگ مرجانی و غیره...است. از نقوشی که در این که در این معبد به کار رفته میتوان به الهه کریشنا در حال نواختن نی و نیمرخ یک زن است که شاخه برگی را در دست خود گرفته است.

الهه کریشنا

معماران در ساخت گنبد این معبد  از معبد های هندی الهام گرفته اند. این ساختمان دو برجک دارد که با گل نیلوفر آبی (لوتوس) تزیین شده است یک میله بلند در مرکز گنبد قرار گرفته که نشانه محمور زمین و اسمان است.  در شمال این بنا اتاق معبدو محراب قرار گرفته است .نقاشی های این معبد مضامینی شامل عشق که بر دیوارش نقش بسته است  و همچنین مضامین مذهبی را شامل میشود که بر زیبای این مجموعه می افزاید. این معبد در سال ۱۳۷۷ هجری شمسی  بخاطر داشتن ارزش تاریخی در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفت.

 منبع: گردشگری ۷۲۴

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید