بنابراین دامداران، کشاورزان، دامپزشکان، کارکنان بهداشتی و درمانی و کارگران کشتارگاه‌ها بیشتر از هر افرادی در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند

تب کریمه کنگو دوباره اوج گرفت!

سلام نو-فاطمه عرب‌زاده: سازمان بهداشت دوباره درباره تب کریمه کنگو هشدار داد. با وجود اینکه هرساله درباره این بیماری هشدار داده می‌شود امسال باز هم با شیوع فصل گرما موارد زیادی از این بیماری مشاهده شده است و سازمان بهداشت درباره شیوع مجدد آن هشدار داد. تب خونریزی کریمه کنگو یکی از بیماری‌هایی است که با آغاز فصل گرما در میان دام‌ها و گاهی اوقات انسان‌ها شیوع پیدا می‌کند. این بیماری نوعی ویروس است که نوعی کنه باعث به وجود آمدن آن می‌شود و برای اولین بار در سال ۱۹۴۴ در شبه جزیره کریمه توسط دانشمندان روسی کشف شد. این بیماری بیشتر در آفریقا، بالکان، کشورهای آسیای جنوبی و خاورمیانه دیده شده است. لازم به ذکر است که این بیماری بیشتر حیوانات را درگیر می‌کند اما موارد تک گیر یا اپیدمی انسانی هم می‌تواند اتفاق بیفتد. همچنین تماس فرد به فرد نیز می‌تواند باعث انتقال بیماری در بین انسان شود. بنابراین دامداران، کشاورزان، دامپزشکان، کارکنان بهداشتی و درمانی و کارگران کشتارگاه‌ها بیشتر از هر افرادی در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند

تب کریمه کنگو چه علائمی را در حیوانات به وجود می‌آورد؟

تب از علایم نشان دهنده‌ی بیماری در حیوانات اهلی چون گاو و گوسفند است و معمولا نشانه‌ دیگری ندارد که این خود باعث می‌شود که کارکنان کشتارگاه‌ها و مراکز پرورش و نگهداری دام، متوجه عوامل نشاندهنده بیماری در حیوانات نشوند. جالب اینجاست که در میان پرندگان شترمرغ‌ها در مقابل این بیماری مقاوم هستند. این بیماری در حیوانات اهلی و وحشی دیده می‌شود و به راحتی می‌تواند از طریق گزش کنه و تماس با خون آلوده به انسان منتقل شود.

تب کریمه کنگو چه علائمی را در انسان به وجود می‌آورد؟

شیوع بیماری که در فصل گرم سال و با فعالیت کنه آغاز می‌شود در صورت بیمار کردن انسان علائمی مثل: تب شدید، سردرد، دل درد، استفراغ، درد عضلانی، درد شدید مفاصل، قرمزی چشم و سرخی گونه را به همراه دارد. علائم بیماری پنج تا شش روز پس از تماس با حیوان آلوده به ویروس یا یک تا سه روز پس از نیش کنه ظاهر می‌شوند. البته در صورت آلوده شدن از طریق گزش کنه، بسته به عمق نیش دوره‌ی نهفتگی بیماری در افراد متفاوت است. چند روز پس از بیمار شدن شخص بیمار شروع به خونریزی می‌کند که این خونریزی خطر جدی محسوب می‌شود. در صورت مشاهده‌ی این علائم به‌خصوص خونریزی باید سریعا به پزشک مراجعه کنیم. عواملی که منجر به مرگ انسان می‌شوند بیشتر به دلیل خونریزی داخلی هستند. رقم این مرگ و میرها نسبتا بالا و حدود سی درصد در میان انسان‌ها است. نکته‌ی اصلی اینجاست که برای انسان و حیوان هیچ گونه واکسنی جهت پیشگیری از بیماری وجو ندارد.

آیا تب کریمه کنگو درمان دارد؟

پاسخ خیر است. در واقع درمان خاصی برای این بیماری وجود ندارد و داروهای موجود بیشتر درمان حمایتی برای رفع عوارض بیماری است. از آنجایی که این بیماری از انواع بیماری‌های عفونی است، پزشکان از داروهای ضد ویروسی برای درمان آن استفاده می‌کنند و تا حدودی تاثیر مثبت هم در این نوع درمان دیده شده است. حداقل کاری که می‌توان برای جلوگیری از ابتلا به تب کریمه کنگو انجام داد این است که قبل از استفاده از گوشت گرم حداقل ۴۸ ساعت آن را فریز کنید و قبل از مصرف گوشت آنرا به خوبی بپزید.

کد خبرنگار: ۲۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید