ابعاد این اتاقک از چشم انداز بیرون ۲.۹۵ متر طول، ۲.۳۰ متر عرض و ۳.۴۵ متر ارتفاع است در حالی که فضای داخل ۲.۲۰ متر طول، ۱.۵۵ متر عرض و ۲.۵۰ متر ارتفاع دارد که همه ی آن با ۲۴ قطعه سنگ سر هم شده است. گفته شده داخل اتاقک حوضچه کوچکی وجود دارد.

گوردختربنایی با قدمت تاریخی در بوشهر

به گزارش سلام نو، گور دختر، یکی از جاذبه های استان بوشهر که در سال ۱۳۷۶ به شماره ۱۸۹۷ ثبت آثار ملی شد. قدمت این بنا ۶۰۰ سال پیش از میلاد مسیح و به دوره هخامنشیان برمیگردد. این مکان آرامگاه شخصی از خانواده کورش کبیر است باستان شناسان احتمال می دهند که اینجا آرامگاه چیش پیش جد کورش ، ماندانا مادر کورش و یا آتوسا دختر کورش باشد. گور دختر از نظر معماری  به آرامگاه کورش بزرگ در پاسارگاد، شباهت دارد و این شباهت در همه آرامگاه های هخامنشی پس از کورش به چشم می آید.

آرامگاه آتوسا دختر کورش

گوردختر در دشت میانکوهی پشت پر، شهر تنگ ارم، شهرستان دشتستان استان بوشهر واقع شده است.  این بنای سنگی با سنگ های کرم رنگ، توسط بست های فلزی که در میان سنگ ها قرارگرفته، محکم شده و در آن هیچگونه مصالحی بکار گرفته نشده است. بالای درب ورودی فرورفتگی طاقچه مانندی در ابعاد ۲۵ در ۲۵ وجود داردکه باستان شناسان احتمال می دهند محلی برای قراردادن کتیبه باشد.

بنایی با عمر 600 ساله

هرچند این آرامگاه درب ورودی کوچکی دارد (طول۹۰و عرض۷۰) اما برای ورود به داخل بنا باید از سه پلکان بالا رفت. ارتفاع هرپله ۳۴ سانتی متر است. بدلیل ضخامت ۷۵ سانتی سنگ های دیواره، متراژ بیرونی با آنچه که درون بنا هست متفاوت می باشد. ابعاد این اتاقک از چشم انداز بیرون ۲.۹۵ متر طول، ۲.۳۰ متر عرض و ۳.۴۵ متر ارتفاع است در حالی که فضای داخل ۲.۲۰ متر طول، ۱.۵۵ متر عرض و ۲.۵۰ متر ارتفاع دارد که همه ی آن با ۲۴ قطعه سنگ سر هم شده است. گفته شده داخل اتاقک حوضچه کوچکی وجود دارد.

گوردختر استان بوشهر

در یک بازه زمانی که این جاذبه تاریخی به فراموشی سپرده شده بود مردم اهالی روستای پشت پر از مکان به عنوان محل نگهداری مرغ و خروس استفاده می کردند که در نهایت با حصارکشی اطراف آن و مرمت و بازسازی بنا جلوی این غفلت را گرفتند.

منبع: گردشگری ۷۲۴

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید