کاروانسرا یا دژ برازجان مانند دیگر مکان های مشابه خود ۴ برج با ارتفاع بیش از ۱۲ متر دارد. مساحت کلی بنا ۷۰۰۰ متر مربع است که ۴۲۰۰ متر آن در قالب ۶۸ حجره، اتاق شاه نشین ، مکان پخت و پز ومکان نگهداری حیوانات ساخته شده و بقیه محوطه حیاط و فضای باز آن است.

آیا از کاروانسرای مشیرالملک یا دژ برازجان دیدن کرده‌اید؟

به گزارش سلام نو، یکی از کارهای نیک در زمان گذشته ساختن کاروانسرا بود؛ زیرا امکانات کم و مسافت های طولانی در سفر نیاز به استراحتگاه داشت.کاروانسرای مشیرالملک هم یکی از همین استراحتگاه ها بود که در مسیر تجاری شیراز به بوشهر، در شهرستان دشتستان به مرکزیت برازجان، واقع شده بود.

کاروانسرای مشیرالملک

کاروانسرای مشیرالملک در سال ۱۲۵۰خورشیدی (۱۲۸۸ قمری) با دستور حاج میرزا ابوالحسن خان مشیرالملک و هنر دست معمار سازنده کاروانسرای دالکی و پل مشیر، حاج محمدرحیم شیرازی ساخته شد. این استاد ماهر با ساروج وتخته سنگ های بزرگ و کوچک بنایی به سبک معماریه زندیه با هزینه ۴۰ هزار تومان آن زمان ساخت.

کاروانسرا یا دژ برازجان مانند دیگر مکان های مشابه خود ۴ برج با ارتفاع بیش از ۱۲ متر دارد. مساحت کلی بنا ۷۰۰۰ متر مربع است که ۴۲۰۰ متر آن در قالب ۶۸ حجره، اتاق شاه نشین ، مکان پخت و پز ومکان نگهداری حیوانات ساخته شده و بقیه محوطه حیاط و فضای باز آن است. البته طی تغییراتی که در سال های مختلف روی آن انجام شده تعداد حجره ها متغیر می باشد.

استراحتگاه بین راهی

کاروانسرای مشیرالملک تنها ۵۰ سال کاربرد کاروانسرا داشت؛ از سال ۱۳۰۰ به مدت ۳۵ سال محل استقرار نظامیان بود و سپس در سال ۱۳۳۵(زمان دوره دوم پهلوی) در اختیار شهربانی قرارگرفت. شهربانی کاروانسرا را به زندان تبدیل کرده بود. این مکان در سال ۱۳۶۲ با شماره ۱۶۳۸ ثبت فهرست آثار ملی شد؛ پس از تثبیت طبق پیگیری های مدیر میراث فرهنگی در جهت استفاده فرهنگی از فضا از شهربانی خواست تا کاروانسرا را تخلیه کند. سرانجام پس از ۴۲ سال در سال ۱۳۷۷ کاروانسرا تخلیه و تصمیم گرفتند تعمیرات و بازسازی انجام پذیرد که طی این اقدام دیوار های بیرونی و فضاهایی که از زمان ساخت (دوره قاجار) فروریخته بود مرمت شد.

 منبع: گردشگری ۷۲۴

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید